Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

swarol

#90
is maar een idee jean,

mss de wielen in tin gieten, die geven ineens een metalen indruk.

weet niet of dat nog verkrijgbaar is, maar vroeger kon je kleine blokjes krijgen om te gieten, was bedoeld voor tinnen soldaten,

wel zal de mal dik genoeg moeten zijn omdat je het er heet ingiet.

zo als ik zei was maar een idee

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

#91
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Op 't eerste zicht zijn de wielen met de open mal beter.
Alleen ...  het gaat meer werk zijn om de ruimten tussen de spaken terug open te krijgen.  Schuren zal niet gaan, gezien de flens dan ook weggeschuurd wordt.
Als je netjes vlak schuurt zou dit geen probleem mogen geven. De truc met de deegrol/transparant geeft in elk geval minder "flash" dat je moet wegschuren [;)]
@Swarol: Om tin ("witmetaal") te gieten heb je speciale siliconen nodig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#92
@Gerolf:  Het heeft niet alleen te maken met de flash, maar eerder met de geometrie.
De omtrek van het wiel is twee maal zo breed als de spaken.

@Swarol: met tin ga ik nog niet starten.  Ik heb al zo veel dingen lopen ...
Ooit misschien.  Wie weet [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#93
citaat:
De omtrek van het wiel is twee maal zo breed als de spaken.


Dan heb je een draaibank nodig [}:)] Maakt het voor jouw toepassing eigenlijk uit moest je de omtrek (loopvlak?) dunner schuren?

Als je ooit nog eens een mal maakt in 2 delen, plak dan eerst de spaken af langs de achterkant met dunne tape. En als je de mal zo zet dat het wiel rechtop staat (dus niet plat zoals nu) dan moet je maar op 1 punt bovenaan ontluchting voorzien. Wel wat werk om die weg te snijden/schuren maar veel eenvoudiger dan elke spaak te moeten ontluchten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#94
citaat:
Geplaatst door Havoc

... Maakt het voor jouw toepassing eigenlijk uit moest je de omtrek (loopvlak?) dunner schuren? ...

Dat het loopvlak maar half zo dun wordt, is in mijn project geen probleem.  Het probleem is dat dan de flens dan volledig weg is, wat het beeld waarschijnlijk onrealistisch maakt, en de positionering van de loc op de rails niet mogelijk maakt (of ik moest de loc lijmen, wat ik niet van plan ben) ...

Je tip met de tape moet ik eens uitproberen.  Ik betwijfel echter wel of dat dun vliesje dat je nu ziet tussen de spaken dan weg blijft.  Proberen is de boodschap.

Nu je het over verluchting hebt: ik geloof dat ik dat ik na het ingieten vergeten ben de luchtbelletjes weg te trillen ...  Weer domweg vergeten.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#95
De Wielen geraken geleidelijk gegoten ...

Ze zijn nog niet perfect, maar het betert:
- hardheid is OK (dus verhoudingen van het hars correct, en minder pigment geeft minder interactie),
- en nagenoeg geen insluitsels (gezien bij het ingieten op beide mal-helften iets teveel gegoten wordt)

Probleem blijft het "dichtklappen van de twee mal-helften, nadat ik in beiden de moeilijke plekjes begeleid ingegoten heb.  
Wat smosboel, maar het resultaat is voldoende om gebruikt te worden.  

Gebruikte tip: meng alles in 1 potje, zodanig dat fout op verhoudingen minimaal (thanks Gerolf)
Toch klein klein beetje (maar veeeeel minder dan vorige keren) pigment gebruikt om het inlopen van het hars beter te kunnen volgen.



Afgewerkt (maar nog fabrieks-nieuw) zien ze er zo uit ...

De rode verf ligt er een beetje dik op.  Volgende keer beter.

Volgende gietsel voor deze avond:  een BR.003 onderstel-basis


Gezien ik er toch meerdere van die onderstellen zal nodig hebben, probeer ik tegelijk een onderstel in Evergreen profielen.
Zelfs indien dit goed komt (zal wel), moeten de cilinders gegoten worden.  
Daar zit TE veel detail op, om het met profieltjes na te maken.

Anderzijds maak ik deze avond ook de mal voor de wielen van het twee-assertje.

Voor het gieten van de remmen van de BR.003 (wat falikant mis ging, vorige zaterdag):  
ik ga proberen (of de experten hier op 't forum moesten me tijdig verwittigen dat dit NIET gaat), om de remmen zijdelings af te drukken op een vlak stukje plasticine (alleen de zijkant, niet het volledige stuk), en dan het hars rechtstreeks in de plasticine gieten.  
Volgens mij moet dit kunnen, en ik verwacht geen problemen met het ontmallen.
Vermoedelijk heb ik geen trennspray nodig.  
Tussen haakjes: reageert die trennspray ongewenst met plasticine?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#96
ge zal u niet vervelen [:D][;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

#97
Afgieten in plasticine zou ik niet doen - je zal heel wat details verliezen. Waarom die remblokken niet in de bodem van een klein bakje kleven en daar siliconen over gieten?
Je wielen zien er in elk geval niet slecht uit [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#98
Gerolf,  als ik die remblokken op de bodem van een potje wil kleven, moet ik ze afbreken/snijden van de rest.  Wil ik niet, omdat ik, na het maken van de mallen, de oorspronkelijke BR.003 terug wil samenstellen.

Je hebt een punt ivm de detaillering.  Ik probeer iets anders.  

De wielen: nu ik naar die fotos kijk, zie ik de onregelmatigheden van de vorm, tgv het afsnijden van de braampjes.  
Ik moet dringend een setje minivijltjes op de kop tikken.  
Macro-fotos zijn onverbiddelijk, en dus een goeie hulp.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

swarol

#99
citaat:
Macro-fotos zijn onverbiddelijk, en dus een goeie hulp.


en zeggen dat de macro nog goedkoop is ook als ge een kaart hebt.[:D][:D]

is het gebruik van een dremel niet goed? of is die te krachtig en het werkstuk te klein.

vind in elk geval de wielen geslaagt, mss de remblokjes apart gieten en dan bevestigen,
weet natuurlijk niet of dat mogelijk is mss te klein,

moest dat wel gaan kon je ineens een mal maken met een heel serie remblokjes vb ineens het aantal dat je nodig hebt voor dat type.

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

#100
't Is maar een idee, maar zou je die remblokken ondersteboven kunnen "hangen" in een potje met siliconenhars?
Dan hoef je niks te snijden, maar 't zal niet simpel zijn om dat mooi uitgelijnd en stabiel te laten uitharden...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#101
citaat:
Geplaatst door Gerolf

... zou je die remblokken ondersteboven kunnen "hangen" in een potje met siliconenhars? ...

Goeie tip, Gerolf.  Ga ik uitproberen.
Alleen: niet vandaag.  Ik ben op.  Hele dag klusjes gaan doen als elektrieker en chauffagist.  'T is goed geweest.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stefan Appelmans

#102
Hallo Jean,
Een beetje gelijk Gerolf ben ik de laatste tijd veel bezig gzweest en kwam dus "af en toe" een op het forum. Gisteren had ik besloten de tijd te nemen om "Gerolf's werken" met de Kermis eens goed na ta zien.
Daarna was ik moe...[:D] Maar ik heb toch eens gekeken naar deze post.

Fameus werk, maar je gaat VEEL te vlug! Van 6 tot 12 november hebt je 6 mallen gemaakt (3 dubbele) en ferm gegoten, dit met "niet te slecht" resultaat voor iemand die het nooit gedaan heeft!

Dus eerst enkele vlugge princiep-opmerkingen, om duidelijk te zijn moet ik waarschijlijk je fotos terugpikken om precies te tonen waar het niet gaat. Je moet me zeggen als mijn uitleg duidelijk is!

0) Je hebt niet het gemakkelijkst gekozen om te beginnen[:I]
1) Is uw silicoon "snelle" silicoon of meng je meer dan met 6-7%/hoeveelheid hardener? Normaal is de hardings tijd minimum 12 uur, maar 24 uur aanbevolen. Op foto van de kleine loc binnenmal (8/11 23h)ziet men een groot aantal luchtbellen, zelfs op het "dak", dus de bodem van de mal. Dat is virtueel "onmogelijk"...
2) Als men geen vacuumklok bezit (ik heb er geen) is het beter 7/8minuten resine te gebruiken, om de tijd te hebben het in de putten en hoeken te duwen (een afgrond stuk 2mm pianowire is beter dan een puntige tandenpikker)
GOED mengen. Maximum 1,5% kleurstof. Beter een zekere hoeveelheid gekleurde resin(part A)op voorand mengen:Bvb 1,5cc in 100cc.
3) Ik heb absoluut geen problema met vaseline(van de apoteker!). Maar dat moet met een zacht penseel GOED en OVERAL(ook in de hoeken)op het eerste gedeelte silicoon gevreven worden. Ik gebruik NOOIT trennspray op de silicoon, dat doet het zwellen, behalve de "speciaale silicoon" trennspray, dat vetter is dan de andere. Met een spray bent je nooit zeker dat er genoeg en overal is.
4) Gelijk er hoger gezegd geweest is, je laat te "scherpe" detais (buffers, lampen...)op het te mallen stuk. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het is te zien wat, waar, op welke hoogte van het stuk enz...
5) Op de malling van de grote loc moet er eest Alle gaten, waar de silicoon doorkan, dichtgemaakt worden (de trappen en alle rode rode details op de "voetplaat"[:D] rechts op de foto) Je hebt nog geluk dat niet alles "in de silicoon" gebleven is. Ik begrijp het trouwens niet![:I]
6) Hetis mogelik dat je in de resin luchtbellen hebt gehad omdat bvb de schouw niet vol was, maar ook omdat je niet genoeg resin op de TWEE helften van de mal giet. Ik zie bijna geen resin overvloeien. je moet dus een "diepe" mal hebben en een "vlakke of minder diep",deze komende over de diepe. Op een een-kant mal moet er ook "genoeg" resin, om er geen lucht in te laten als men het "deksel" er op plaatst.
7) De wiele zijn zwaar, dus die kunnen met hun VLAKKE kant juist op de ZO VLAK MOGELIJK plasticine gelegd worden, met een klein duwke dat het goed plakt.Dan is er geen tweede halve mal nodig.
8) De stukken pas ontmallen als de resin HARD is. Voelen aan wat overvloeit. Uw tijd nemen!!!

Dat is alles waar ik aan denk voor het ogenblik. Stel vragen als het nodig is! En veel geluk verder, het zal wel komen! Er was wel 7 dagen nodig om de wereld te scheppen![:o)]

stefan.

Steam.N

#103
Stefan, bedankt om dit draadje te doorworstelen, en om je opmerkingen.
Blijf maar reageren als je me bokken ziet maken.  Ik kan er alleen maar van bijleren.

Even punt per punt:

0:  [;)] daar ben ik me absoluut van bewust.  Maar ik dacht: met elke hindernis die ik nu tegenkom, begrijp ik waarschijnlijk ook beter mijn model:  hoe positioneren van het onderdeel, hoe kleine volumes, etc.   Dat het niet van een leien dakje zou gaan was een zekerheid.

1: de siliconen zijn de 1701, waarbij 5% hardener wordt toegevoegd.  De hardingstijd heb ik blijkbaar niet altijd gerespecteerd (ongeduldig als ik was, maar dat moest ik dan bekopen).  De initiele ongedurigheid ebt wat weg, en ik geef de mallen en de gietstukken nu hun tijd.

Voor de luchtbellen op de binnenmal:  ik vemoed dat je de foto bedoelt van 8/11 20:53: geen verklaring.  Het dak van de loc zat inderdaad onderaan bij het gieten, en ik het de belletjes langdurig uitgetrild.  Onbegrijpelijk, inderdaad.

2: ik heb geen vacuumklok, en gebruik het hars PUR MC-1 (4 min bewerkingstijd).  Ik heb ook wel de MC-12 in huis, die 7 min werkingstijd heeft.  Je tip ivm2mm piano-wire begrijp ik niet.  Kun je dat toelichten?

3: als trennspray gebruik ik "newsystem trennspray" die vermeldt goed bruikbaar te zijn voor o.a. siliconenrubber.  Probleem is hiermee inderdaad dat je niet zeker bent dat de spray overal zit, maar ook dat je riskeert hier en daar te veel te spuiten, waardor de tegenmal niet nauwkeurig is ...

Als vaseline gebruik ik "gedeo"  vaseline.  Op het flesje staat wel "demoulding agent for Crystal Resin castings".  Mogelijks dus niet de juiste vaseline ...

4: Details zijn inderdaad een probleem.  Deels heb ik bij het aanmaken van de mallen onvoldoende nagedacht hoe het gegoten model best ontmald wordt.  Misschien moet ik voor het gieten van het hars de mal hier en daar een slipje geven (enerzijds om beter te kunnen ingieten, anderziids om de mal open te plooien bijnhet ontmallen).  Alhoewel ik besef dat het mogelijks niet goed komt, ga ik nog wat experimenteren.

5: de vloerplaat was inderdaad fout gemald.  Voor dit onderdeel ga ik een nieuwe mal maken.   Ik heb redelijk wat snijwerk gehad om eerst de basismal te verbeteren, daarna ook om het gietstuk vrij te krijgen.  Het was een goeie les, maar een weinig bruikbaar resultaat.

6: waarschijnlijk heb je het over de br.003.  De schouw was onvolledig, omdat ik het hars onvoldoende geleid heb.  De loc zat inderdaad volledig in 1 deelmal (die bij het ingieten onderaan ligt).  De tegenmal heeft wat uitstulpingen, die, wanneer ze de hoofdmal afsluiten, een deel van het hars wegdrukt en laat uitlopen.

7:  de wielen worden nu redelijk goed gegoten.  Het resultaat is op dit moment beter met de twee-delige mal.

8: heb ik ondertussen ervaren.   Ik geef nu zowel siliconen en hars hun tijd.

Bij volgende problemen zal ik zeker aankloppen.  Blij dat je je ervaring met ons deelt!
Hartelijk dank.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#104
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Je tip ivm2mm piano-wire begrijp ik niet.  Kun je dat toelichten?
Ik vermoed dat Stefan bedoelt dat je met een dikke, stompe punt minder kans hebt om je mal te beschadigen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw