Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#825
Vandaag dus iets anders aangepakt voor de yard:

Ik mis nog wat afgedankt rollend materiaal.
Zie hier mijn eerste slachtoffers:



Ik ben wat aggressief, deze morgen ...



Genoeg om te starten ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#826
Ik ga mijn "kook"-kunsten nog eens uitproberen.
Nieuwsgierig wat ik er van terecht breng, na dit 5 maanden niet meer gedaan te hebben ...

Plasticine met mijn deegrollertje vlak gedraaid, en eerste slachtoffer er in gedrukt ...



En de rest is rustig gevolgd ...



Siliconen er voorzichtig ingegoten ...
En nu geduld hebben ...
Morgen de tegenmallen gieten.

Waarom al deze moeite?  Ik wil meerdere van deze wagonnetjes, in graden van aftakeling.
Als ik die nieuw moet kopen, om ze de vernieling in te draaien, wordt het een een beetje pijnlijk.

Benieuwd hoe de details er deze keer gaan uitkomen (als de malletjes al lukken).
Geduld ... geduld ... geduld ...

Ondertussen heb ik wat tijd om mijn verfkunsten wat uit te proberen in mijn tussendoor-activiteit ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#827
Jean, de loods is bangelijk goed geworden. Vooral het dak is schitterend goed. Dunne randen, regengoot, afvoerpijpen, schoorsteen en vooral erg overtuigend schilderwerk. [8D][8D][8D]

Bij een volgend gebouwtje misschien vooraf nog eens een paar technieken uitproberen om het metselwerk nog beter te krijgen. Dat is het enig dat hier nog beter zou kunnen. (Ik weet het, ik ben onverbiddelijk! [}:)][:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#828
Michiel, dat metselwerk kan inderdaad heel wat beter.  Het stoort me, maar ga niets riskeren, en laat de loods voor wat ze is.
De nuttige informatie uit het artikel van Arnaud en van je eigen testen kwam voor de loods net te laat, maar de techniek wil ik wel onder de knie krijgen,vóór ik een volgend gebouwtje aanpak.

Volgende keer hopelijk wat beter ;)

En over dat "onverbiddelijke": maak je niet ongerust. 
Ik heb liever dergelijke gegronde opmerkingen, waardoor ik bijleer en mijn ogen open doe,  dan een neutraal "goed", waar ik niets van leer ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#829
De tegenmallen zijn net gegoten.
De routine is er een beetje uit: alhoewel ik de trennspray had klaargezet, ben ik het bij één van de tegenmallen bijna vergeten (siliconen beginnen gieten (in de "kuip" van de goederenwagon), en dan er pas aan gedacht, spray er in, en dan siliconen verder gegoten).
Tja, een beetje te enthousiast bezig, zeker?
Benieuwd hoe bruikbaar/verprutst die mal is ...
Morgen avond weten we het ...

Ondertussen extra mallen gegoten voor de spaakwielen, de olietank en de zijdeurtjes.
Die mallen krijgen morgen hun tegenmal.
Nu ik er aan denk:  ik denk in de wielen-mal vergeten te zijn de positionerings-tjoepen voorzien te hebben.
Als dat zo is, wordt het mogelijks een onbruikbare mal.   >:(  Afwachten.

Morgenavond kan ik mijn eerst hars gieten ...  :P
Leuke spanning :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#830
Deze morgen vlugjes de mallen gecheckt.
Ze zien er goed uit.  Zelfs die ene waar de trennspray bijna vergeten was. :) :) :)
Ook de tegenmallen gegoten voor de wieltjes, de ketel en de zijwandjes.

Hopelijk vind ik deze avond laat de tijd om de mallen giet-klaar te krijgen, en een eerste gietsel aan te maken  :P


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#831
YES !  Alle mallen zien er goed uit !
De enige mal die ik waarschijnlijk ga herdoen, is die van de spaakwieltjes.  
-  positionerings tjoepekes vergeten
-  plasticine was niet volledig uit de wieltjes weggehaald als ik de tegenmal gegoten heb.
Tja, haast en spoed ...



Toch goed genoeg om een testje mee te doen ...


De laatste malletjes die ik gegoten heb ...



De mallen zijn gietklaar gemaakt (siliconenlusjes weggesneden, diepe slipjes om het hars tot in de diepste gaatjes te laten geraken, enz)
Vooral de mal van het gedetailleerde onderstel ziet er veelbelovend uit (foto v??r ik de tegenmal goot) !



Siliconen zijn mooi tot halverwege gelopen.
Wel wat moeten proper snijden (op de foto nog niet afgerond).

Het is een complexe mal, omdat in beide helften diepe en smalle stukken zitten, en het hars loopt er niet vanzelf in ...
Deze avond een eerste probeersel: een smosboeltje, v??r ik beide helften op mekaar kon leggen ...



Vier gietsels ... Benieuwd wat ik er morgen kan uitpeuteren ...
Morgen de drie andere ...

En als die goed zijn, kan ik aan de gang


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#832
Deze morgen vroeg kon ik me niet inhouden, en heb de probeersels ontmald.
Ik ben redelijk tevreden.

Eerste onderstel:

Het meest complexe: tweezijdig ingieten, elke zijde met vier diepe stukken:



De detaillering is OK. Kleine gietfoutjes, maar die perfect passen in de verwering.
Prima te gebruiken.  Redelijk wat ontbraamwerk, maar dat is het minste.
Erg tevreden met dit stuk :)


Tweede onderstel:

Iets gemakkelijker dan het vorige, gezien slechts éénzijdig ingieten (maar wel diepe zones):



Wat minder geslaagd: grote gietfouten: de aspotten zijn niet ingegoten, tredes maar half !
Waarschijnlijk onvoldoende het hars met een tandenstoker begeleid in de diepe zones.
Kwestie van de mal wat "te leren kennen"
Wel bruikbaar, als onderstel in afbraak.


Derde stuk:

Eenvoudigste mal: (éénzijdig ingieten, en tegenmal indrukken):



Lijkt goed ingegoten.  Hier en daar kleine luchtbelletjes.
Wat overmoedig, waarschijnlijk, gezien de eenvoud van het model, (vergeleken met de twee onderstelletjes):
Wat meer aandacht, volgende keer ...
Deze mal valt wel mee, gezien het de mal was waar ik bijna vergeten was trennspray te gebruiken.

Wat minder leuk is: het laatste gietsel bleek onvoldoende uitgehard.
Gevolg:



Bij het ontmallen is er wat vervorming opgetreden, waardoor het dak alle kanten opgaat ...
Komt er van, als je te weinig geduld hebt ...
Opnieuw: in dit geval is het bruikbaar, maar qua techniek ben ik niet tevreden.


Vierde stuk:

Heb ik mooi in de mal laten staan, gezien de onvolledige uitharding van nummer drie.
"Werkje" voor deze avond ;)


Ik heb terug enkele mallen ingegoten. 
Hopelijk iets beter ...  alhoewel de haast waarmee ik het gedaan heb ...
'k Moest dringend naar 't werk ...

Deze avond wordt het weer laat.
Spijtig.  Ik had deze eerste gietsels al eens graag onder handen genomen ...
(ontbramen, in de verf gezet, verweerd ...)

Maakt niet uit.  De productie is gestart.
Dat was het belangrijkste, vandaag.

Nu ik zo ver ben, komen volgende ideeën al opborrelen:
- twee extra slachtoffers geselecteerd ...
- kleine onderdeeltjes die in volume moeten gecopiëerd worden ...
Dus nog minstens een zestal mallen in de pijplijn ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#833
Leuke foto's Jean. Tof dat je ook de minder geslaagde mallen laat zien [8D]
Dat "gewelfd" dak is misschien een gevolg van een brandje - als "verhaal" voor de scrapyard?

PS: Voor je muren/steenmoza?ek: al eens met kleurpotloden gewerkt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#834
"Waarschijnlijk onvoldoende het hars met een tandenstoker begeleid in de diepe zones"

Jean,
Het resultaat van je inspanning ziet er behoorlijk goed uit!

Het gaat volgens mij om luchtbellen [?]
Kun je misschien iets met de giethars "onder druk" zetten, of misschien juist iets met onderdruk [?]

T'is maar een ideetje, he[;)]
Groet van Frank

PeterC

#835
citaat:
Geplaatst door Steam.N
...

...



Jean, met wat fantasie toch nog bruikbaar voor de sloop!  Dak desnoods eraf en de sloop is bezig...
Jij bent ook weer 'goe bezig'! [;)]
Groetjes, Peter


ToThePoint

#836
Jean als de PU is uitgehard kan je mits verwarming PU modelleren.
Ik doe dat als een stuk aangepast wordt. Ik doe het met een verfschroeier. Opletten dat ge het niet te warm stookt !.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#837
@Gerolf: potloden nog niet gebruikt.  Vind ik hier op 't forum iets hieromtrent?
Potloden heb ik hier wel liggen, dus kan het wel proberen ...

@Gerolf en Peter: dat dak: ik twijfel of ik het ga behouden zoals het is, of corrigeren (cfr JP's voorstel), of (deels) afbreken.
Ik ben namelijk bezig met die wagon "in afbraak" om te zetten ...



Dus dat dak heeft wel iets.  Zeker als ik het gedeelte dat van het hout ontdaan is, eveneens wat vervorm, alsof het een accidentje heeft gehad ...
Of het gaat lukken is iets anders, maar de aanzet is gegeven ;)
Als ik het dak er (deels) afhaal, moet ik waarschijnlijk een aantal langsliggers voorzien over (of onder) de dwarsbogen die ik behoud.
Ik heb geen foto's of bouwplannen van dergelijke wagons, maar kan me voorstellen dat het "skelet" de "ribben" volgt die je over het dak ziet.

Je ziet trouwens het resultaat van een tweede gieting.
Dak is beter gelukt (want uitgehard vóór ik ontmalde), maar er zijn wat gietfouten aan de onderkant van de zijopeningen (nét te weinig hars om de mal volledig te vullen).

@Frank: met de druk gaan spelen denk ik voorlopig niet te doen.
Weer een heel gedoe, terwijl wat meer tandenstoker-begeleiding bij het ingieten de meeste problemen oplost.

De tweede gieting van het onderstel is een stuk beter.



De aspotten zijn beter gelukt, alhoewel nog niet perfect. 
Alleen de remmen nog goed krijgen ...
De zijplaten bovenaan moest ik eigenlijk niet ingieten, want die gaan er bij dit exemplaar af.  Dus die gietfoutjes vergeet ik even.


Grootste ontgoocheling was het gietsel van de bak van de kolenwagon:



Bizar, want ik dacht dat ik de bodem volledig ingegoten had met giethars ...
Geen getreur: ook voor deze bak heb ik een afbraak-scenario ...
Maar ja, dat gieten heb ik nog niet onder de knie  >:(


Ondertussen het eerste onderstel ontbraamd, en een basiskleurtje gegeven, vóór ik mijn rare hersenspinsels los laat ;)




Het is te laat om nog nieuwe gietsels te starten.
Zal voor morgen zijn, hopelijk.
Ik wil eens weten of het wielen-malletje OK is.
Ook die olietank moet ik nog proberen. 
De zijdeurtjes van de frommelbak zullen wel lukken, zeker.  Dat is wat minder spannend.

Benieuwd hoe die dingen er binnen enkele dagen gaan uitzien, als de tand des tijds wat geknabbeld heeft ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#838
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Bizar, want ik dacht dat ik de bodem volledig ingegoten had met giethars ...
Geen getreur: ook voor deze bak heb ik een afbraak-scenario ...



Jean, leg wat 'brol' van je afbraken over dat gat en kat die het nog ziet [^]

citaat:
Geplaatst door Steam.N

@Gerolf: potloden nog niet gebruikt.  Vind ik hier op 't forum iets hieromtrent?
Potloden heb ik hier wel liggen, dus kan het wel proberen ...



Bij mijn scenerytesten van de fabriek staat een foto waar ik met potloodjes heb zitten 'kleuren' (maar wel geen uitleg hierover).  Neem wat kleurtjes die bij elkaar passen en dan maar steentjes kleuren [;)]
Groetjes, Peter


Steam.N

#839
De afbraak van mijn gietwerk gaan traagjes vooruit:

De kolenwagen met de grote gietfout in de vloer ...



Hier en daar wat delen afgebrand, vloertje verouderd ...
Nog een onderbouw en wielenstel gieten, bijschilderen, verouderen, en die is klaar voor de yard.

De goederenwagon is er ook bijna:



De onderbouw nog schilderen, en het houtpaneel links van de schuifdeur gedeeltelijk nog afbouwen (die gietbult stoort me)


Op dit ogenblik ben ik plancher aan het leggen in een eigenmaakseltje.
Copie van de goederenwagon, in evergreentjes.



Ook hier nog wieltjes voor gieten, en de onderbouw een likje verf/roest ...

Het gaat niet al te snel ...  Veel te hectisch op 't werk.
's Avonds is mijn rol af ...
Maar het is weer een stapje verder :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }