Märklin dubbelset 5917+5929

Gestart door Sicco, 06 november 2011, 10:28:46 AM

Sicco

M
#30
Ik heb geen idee hoe mijn winkelier het gedacht had te gaan doen, dat stadium zijn we niet gekomen. De reden dat ik de set afbestel is i.v.m. de schilderfouten en de lakschade. De spaakwielen had ik voor lief genomen.

Sicco

M
#31
Ik zie nu dat mijn plaatje van de 5929 met volwielen niet zichtbaar zijn omdat ik niet van BNLS mag linken. Hier de pagina waar ze op staan:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40064.0.html

Of zo:

theedooz

M
#32
citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Sicco

De (enige) 59-ers met de gele livrei met brede groene band waren:
5916, 5919, 5925, 5933, 5941, 5948 en 5954. Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad.



5916 heeft in ieder geval een brede en een smalle groene streep gehad(groot onderhoud ?)! Ik meen dat de meesten na verloop de smallere band kregen en dat er maar enkele met een brede groene band hun loopbaan beeindigden !

Groeten Peter[;)]



D?t schrijft Sicco toch ook? Alleen de 5933 en 5948 hebben daarvan nooit de uiteindelijke gele schildering gehad. De andere genoemde loc's dus wel [:)]
 

factageklerk

M
#33
en inmiddels las ik op de website van de modelbouwwinkel in haasrode dat de modellen teruggeroepen worden wegens lakfouten
 

Sicco

M
#34
En misschien als hier niet onnodig twijfel/discussie was veroorzaakt over iets dat van meet af aan geen discussie was, had Marklin de fout daarbij misschien wel aangepast [:(]

Metpetergaathetbeter

M
#35
excuses over gelezen ![:I]
Groeten Peter[;)]

PeterVG

M
#36
citaat:
Geplaatst door theedooz

Voel ik daar een ruilactie met bezitters van een Trix 201.001 aankomen? Want die zou juist spaakwielen moeten hebben.


Als bezitter van de Trix 201.001 ben ik alvast kandidaat voor een asruilactie[:)]

Wat mij vooral mateloos stoort aan de Trix 201.001 is de enorme herrie die de tandwielen voortbrengen.  Telkens ik de loc in beweging breng ben ik zo ontgoocheld in M?rklin.  Met dit model rijden is voor mij geen ontspanning maar totale ergernis.  Daardoor alleen al zou ik iedereen afraden om een Trix 59 te kopen, lakschade of niet.  
Hopelijk krijgt de producent dan het idee om een motoristie in te bouwen die mee is met de tijd.

loco

M
#37
Ik denk dat M?rklin meer problemen zal hebben met de lakschade dan met de verkeerde schildering en de foutieve wielen. Het verkoopt toch, en weg is weg. Alleen de handelaar zal wat langer met enkel exemplaren blijven zitten. Dit is al jaren de politiek van M?rklin. Als er lakschade is, dan moeten ze de modellen wel terugnemen en dat doet zeer.
Zij hebben wel degelijk hun informatiebronnen die correct informatie doorgeven aan de hand van een goed dossier. Maar uiteindelijk bakt M?rklin er zelf iets van. Dit is al jaren zo en zal waarschijnlijk zo wel blijven. De Belgische vertegenwoordiger kent weinig van treinen en dat is ook niet direct zijn zorg. Hij legt zich neer bij het oordeel van M?rklin. Het is trouwens zijn broodheer.
Ik denk persoonlijk niet dat M?rklin de modellen die ze moeten terugnemen ook gaan herschilderen. Ze emen ze terug en zullen in het beste geval later de kast laten herschilderen voor een nieuwe uitvoering. Hopelijk zitter er enkele modellen tussen zonder lakschade. Die zullen snel hun weg naar verzamelaars vinden. En waarom ook niet?

theedooz

M
#38
Verzamelaars ja, die hun treinen onaangeroerd in hun dozen laten zitten in de hoop dat ze in waarde stijgen na verloop van tijd. Zodat ze ze in 2030 op marktplaats kunnen zetten met de vermelding dat het gelimiteerde modellen waren in 2011...

Ik zag dat sommige winkeliers de 5929 ook los verkopen (nu de 5917's retour moeten).
Als die later weer terugkomen, is er straks geen set compleet meer. [;)]
 

loco

M
#39
Neen, ik denk niet dat je gelijk hebt. Ik draag verzamelaars op mijn beide handen en prijs ze de hemel in. Verzamelaars, en meer specifiek vezamelaars van M?rklin modellen weten al langer dan vandaag dat verzamelen niets opbrengt. Als je verzamelt doe je dat voor je plezier, voor je hobby. Je hobby is dan verzamelen. En als je stopt met je hobby,( of om een andere reden) verkoop je alles (of wordt alles verkocht). Meerwaarde kan je boeken op enkele modellen, de rest verkoop je met verlies. Ook binnen 30 jaar. Alleen de index zal de prijzen doen stijgen, wat niet meer dan logisch is. Maar op een globale meeropbrengst moet je niet rekenen.
En we mogen blij zijn dat er verzamelaars zijn. Zij kopen wat ze nodig hebben, en daarmee doen de omzet stijgen en de prijzen dalen. Een serie van een model uitbrengen met een beperkte oplage zal doorgaans duurder verkocht worden dan een model met een grotere oplage. Een producent zal al gemakkelijker geneigd zijn een nieuwe serie uit te brengen wanneer hij zeker is dat een grotere oplage kan verkocht worden dan bij een lage oplage.
Verzamelaars kunnen ook kritisch zijn, ook bij de zogenoemde  marklinnisten. Maar de groep drierail rijders is nu eenmaal veel groter dan tweerailers. Dus de kans dat je daaraan een model kwijt kunt is daarmee ook veel groter. En dat weet M?rklin verdorie zeer goed. Nu verkopen ze treintjes omdat ze daar winst op kunnen maken, niet omdat ze graag treintjes zien. Anders zouden ze iets anders verkopen. Kijk maar naar Mehano.
Dus, wat mij betreft, alle lof voor verzamelaars, ook wanneer ze verzot zijn op een model dat afwijkt van wat puristen verlangen.

Sicco

M
#40
Klinkt plausibel, maar het grote nadeel is natuurlijk dat het zo ook nooit zal veranderen (en de vraag is dus of wij dat dan maar moeten blijven accepteren). M?rklin heeft geen enkele drive om te zorgen dat dit soort fouten niet meer gemaakt worden, omdat die groep niet-kritische verzamelaars zo groot is. Dan is het extra zuur dat ze het zonder meerkosten gewoon weer goed hadden kunnen doen m.b.t. de schildering (als de spaakwielen een compromis waren geweest had ik dan nog ok gevonden, hoewel voor 550 euro...): het preproductiemodel had immers w?l de juiste schildering!

Voordat mensen me verkeerd begrijpen: ik bedoel met niet-kritische verzamelaars mensen die het niet uitmaakt of een model nu goed had kunnen zijn of niet en daardoor continu zorgen dat er geen stimulans vanuit ons als 'klantengroep' komt om het voor hetzelfde geld w?l goed te doen. Als dat laatste geen argument is voor zovelen (och, het h?eft toch niet goed te zijn), dan is er gewoon een groot verschil in hoe onze hobby benaderd wordt. En dus maakt M?rklin treintjes en geen modellen, echter wel treintjes voor de hoofdprijs.

Overigens zit er nog wel een groot verschil tussen die instelling en de 'purist', zo zie ik mijzelf niet als purist en kan ik best over iets heen kijken, alleen als fouten opzichtig zijn ?n makkelijk te voorkomen, dan heb ik er een probleem mee.

loco

M
#41
Over het model van M?rklin ben ik zeer lovend. Dat heb ik ooit eens uiteengezet in een bijdrage voor onze vereniging. (zie:  http://www.de-pijl.be/reeks59.html. Je neemt het maar voor wat het waard is.
Dus M?rklin is wel degelijk tot goede prestaties in staat. Maar soms nemen ze het niet te nauw. Ik heb ooit eens een discussie mogen meemaken met betrekking tot een prototype van een model dat ook verkeerd was uitgevoerd, en dat daarna werd aangepast omdat in het dossier correct was aangegeven hoe het model moest uitgevoerd worden. Na overleg werden de aanpassingen toen wel gerealiseerd. Dit dateert al van enige jaren geleden, en kan dus als uitzondering beschouwd worden.

Modelliefhebbers die niet tevreden zijn, moeten reageren. Als ze dit niet doen, dan zal M?rklin zoals je zelf zegt, nooit gehoor geven aan deze opmerkingnen. Alleen zal het geen impact hebbben op de huidige uitvoering.  Jammer genoeg voorziet de website van M?rklin alleen maar een mailadres van de servicedienst. Zowel op de Belgische als op de Duitse site. Een mailadres van de Belgische vertegenwoordiger kan ik niet vinden.

Over het model van roco heb ik mij ooit ook eens uitgelaten maar dat doet nu niet ter zake. Maar wie het lezen wilt, kan het nog vinden(zie : http://www.de-pijl.be/roco59.html).


ems

M
#42
citaat:
Geplaatst door Sicco

het preproductiemodel had immers w?l de juiste schildering!

Het preproductiemodel van de 5917 welteverstaan! Als je "googled" op Marklin 37275 vind je een aantal foto's van prototypes van de 5929 zoals ik deze dan zeker niet zou kopen. De 5929 ziet er nu (op de "goedkope" frontseinen na) wel ok uit.

Verder blijft het Marklin: veel geld, weinig detaillering en matige rijeigenschappen...
Groet, Edwin

Sicco

M
#43
Ik bedoel idd de 5917

theedooz

M
#44
Het Roco model is totaal niet vergelijkbaar met de 59 van M?rklin. Ik noem maar het verschil in uitgave periode (jaren '70 tegenover jaren '00), de prijs (? 50,- voor de laatste uitgaves tegenover zeker het 3 ? 4 dubbele) en het feit dat Roco destijds alleen de kap heeft gemaakt, en wel zodanig dat die op een bestaand chassis (BR 215) paste.
Desalniettemin waren we allen maar wat blij met de Roco (want er was niets anders), en werden er enorm hoge bedragen neergelegd voor tweedehands exemplaren voor die van M?rklin uitkwam.
Natuurlijk is die laatste beter en mooier (op de aandrijving na), en waren tot nu toe eigenlijk alle uitgegeven modellen prima qua schildering (ster, expo, oudgroen, 1970 groen en eerste gele livrei). Enkel het geel op de 5907 was wat te licht.
En natuurlijk is het fijn dat er verzamelaars zijn die omzet genereren, maar als M?rklin net wat beter haar best had gedaan had ze beide afnemers kunnen bedienen: diegenen die sowieso een model kopen voor hun verzameling, ?n de liefhebbers zoals Sicco die een goed gelijkend model op hun modelbaan willen laten rijden. En dat met een en hetzelfde "treintje". Iedereen blij, zonder extra moeite (naja, misschien iets betere eindcontrole)!