Smeren met olie of vet

Gestart door loco, 05 november 2011, 11:12:34 AM

Havoc

citaat:
Mijn probleem is een oude M?rklin BR80 in spoor 1. De loc staat compleet droog, al was het maar omdat ik er een andere motor heb in geplaatst. De overbrenging gebeurt met ouroude knarsende tandwielen op het wiel. Dus geen cardanoverbrenging op tandwielen op een as. Daarom dacht ik aan olie die ik gebruik voor de ketting van mijn MTB. Die zien ook af.


Wel, compleet "droog" staan kan betekenen dat de olie weg is, of dat ze verhard is. Dus beter goed uitkuisen. Knarsende tandwielen kunnen verschillende oorzaken hebben. Zowel een gebrek aan smering als niet goed uitgelijnd of nog niet ingelopen. Dat niet goed uitgelijnd zijn moet je eerst oplossen als het een probleem is. Inlopen doen met veel olie en regelmatig vervangen. Daarna de boel volledig uitkuisen en net genoeg olie voor gebruik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Het is m.i. niet altijd noodzakelijk om oude smeermiddelen eerst te verwijderen. Een paar druppels verse olie doet al veel.
Pas aub ook op het "kuisen" van de lok. Iets dat de olie oplost kan ook de verflaag aantasten.
En nog zoiets: dat sigaretje dat je er bij aansteekt kan je laatste zijn!
En ik kan niet genoeg waarschuwen voor spuitbussen. Het drijfgas is meestal zeer ontvlambaar, lees de gebruiksaanwijzing. En wat is een open vlam? Iets dat gloeit of vonkt kan ook een gas doen ontbranden.
Mijn wenkbrauwen kunnen er van meespreken!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke


En nog zoiets: dat sigaretje dat je er bij aansteekt kan je laatste zijn!



Staat er op roken is dodelijk[^][^][:D]

wim

Huugooke

maar niet altijd zo snel...

swarol

een beetje avontuur rond de baan ... moet kunnen [:D][:D][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa