Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische modellen

Gestart door rgp, 28 november 2004, 17:10:01 PM

rgp

Hallo,

in de verschillende rubrieken heeft men het nogal eens over de kwaliteit van Belgische modellen, gaat men versies van 1960 vergelijken met die van 2004, enz.
Soms worden er ook standpunten ingenomen (ik respecteer die !) die voor anderen wel eens nadelig kunnen zijn (als er B opstaat is het goed)
Daarom even mijn idee.
Ergens in 1987 werd ik opgezadeld door mer het lei (ij?)derschap van de modelbouwcommissie.  In die tijd waren er al relatief wat Belgische modellen, maar er een duwtje in de rug kon men gebruiken.
In die tijd was het de gewoonte om - zeker bij het goederenmaterieel - van een buitenlands model uit te gaan, er een B op te zetten, de specifieke Belgische attributen niet aan te brengen en de prijs te verhogen met minstens 10%.  Een mooi voorbeeld: de Res van Jouef: de Belgische versie was ongeveer 10% duurder dan de Franse.
Belgische modellen waren in die tijd soms oo, minder goed afgewerkt dan buitenlandse.
Ik heb er dus altijd naar gestreefd dat het op de markt gebrachte materieel dezelfde standaard zou hebben dan de buitenlandse.  Dat de prijs iets hoger is, gezien de afzetmarkt is duidelijk.
Begin jaren 90 heb ik de toenmalige invoerders en kleinseriefabrikanten het idee overgemaakt om de detaillering te minderen, maar ervoor te zorgen dat er geen onoverkomelijke fouten op het model aanwezig zijn.  Dit had 3 voordelen:
1? het model was rijklaar, minder fragiel (kinderhanden)
2? de modelbouwer had een goede basis om eventueel door hetmerk voorziene detailleringssets te kopen of zelf te superen
3? de basisprijs kon naar beneden waardoor een grotere afzetmarkt en de treinhobby meer toegankelijk zou zijn.
Ook vandaag nog tracht men de klant met valse argumenten te overtuigen dat een Belgisch model per se duurder moet zijn dan een overeenkomstig buitenlands of een model niet in HO, duurder moet zijn dan ??n in HO.
En toch is dat niet waar: want wat zijn nu juist de kosten ?
Eerst en vooral de keuze van het materiaal: plastic of messing.
Bij palstic speelt de oplage een grote rol, de mallen (vaste kost) kunnen over meerdere stuks (ook niet oneindig) afgeschreven worden.  Dit is veel minder het geval bij messing waar er nog veel meer handenarbeid bij is.
Ook de schaal: een model wordt tegenwoordig op schaal 1/1 getekend.  Enkel de specificiteiten van de schaal kunnen kleine aanpassingen vergen.  Want ??nmaal de constructietekeningen af, kan men de schaal bepalen waarin men de mallen (negatieve producten) wenst te maken of rechtstreeks de onderdelen (positieve producten).
In plastic is er bijna geen studiekost meer om een model te maken in een schaal anders dan HO als er reeds ??n bestaat in HO.
Om te eindigen stel ik vast dat nog steeds Belgische modellen het daglicht zien met fouten die men nooit zou durven maken met buitenlandse modellen en dat de prijs door sommigen nog steeds kunstmatig hoog wordt gehouden.
Bon, wat is jullie standpunt ?  Schieten maar (ik heb mijn helm al uit de kast gehaald !;)
Roland

erwin9

Roland,
Van schieten geen sprake, U slaat de nagel op de kop! We zouden met z'n allen heel wat steviger in onze schoenen staan indien we modellen met bepaalde 'grove' fouten gewoon niet zouden kopen.
Wie beweert dat dit heden ten dage niet meer gebeurt kijkt maar even naar het model van de dieselloc 52 van Roco. Een prachtig model, ware het niet dat het geel het model onmiddelijk degradeert tot een 'speelgoedje', en dat tenslotte voor toch zo'n 160 ?!
De 'Belgische' modelspoorder is v??l te braaf!!!
Misschien ook een ideetje om via dit forum ons ongenoegen te uitten bij de fabrikanten of invoerders!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

mark7758

En denk je dat die er naar luisteren???
Ik heb al jaren contact met verschillende fabrikanten. Maar ze verwijzen je altijd door naar de importeur van het land waar je woont. En die zeggen dan het is voor Belgie. En gooien het in een hoek met de mededeling dat ze het zullen doorgeven. Een jaar later spreek je de belgische importeur en die weet van niks. Dan laat je hem kopieen zien van wat je geleverd heb en hij is dol blij.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rgp

Dag,

aan Mark,

je hebt gelijk, we zijn idd veel te braaf, maar er is ook NIEMAND ons verdedigt.  Verdedigen zolang het geen risico inhoudt, maar dan zijn dan ook salon-verdedigers.
En zoals je zelf aangeeft de 52 van Roco, maar ook de reeks 23 van M?rklin en de reeks 59 van M?rklin (schijnt ook een tweetal zware overtredingen  te bezitten).  De stomer type 26 (opnieuw uitgebracht door Olaerts) zal nog wel steeds dezelfde gebreken bezitten, nl de mooie gekleurde draden onder de ketel die te bekijken vallen.

aan erwin,

ja en nee.  Verzamel, zoals je gegevens over je favoriete lok/rijtuig/wagon verzamelt, en dan kan men bij MSM (die zich zeker in den beginne - ik herinner me nog een gesprek bij het verschijnen van nummer 1) er een artikel aan wijden zonder doekjes.  Er kan geen sprake zijn van laster en zovoort als men geschreven bewijzen heeft.  En de sponsoring dan.  No panic.  Hoe en bij wie gaan ze zich anders bekend maken.

Roland

diesels

Hallo allen,

Natuurlijk moet opbouwende kritiek mogelijk zijn. Als het goed is, kan dat namelijk ook echt opbouwend gebruikt worden. het zou natuurlijk het beste zijn als men van tevoren de fouten zou proberen te vermijden. Aan de andere kant moeten we proberen niet te muggenzifterig te worden. Dat werkt alleen maar averechts in het contact met de fabrikanten. Als het kan, moet het - maar als het problemen geeft mogen er best kleine consessies gedaan worden. Er speelt mijns inziens ook mee dat hoe hoger de mate van supering van het model is, hoe hoger ook de mate van supering van je modelbaan moet zijn... en nu zie je al vaak dat daar wel een groot verschil tussen is.

Kan iemand wellicht een overzichtje geven van de fouten bij de recente Belgische modellen zoals de 22/23, 55, 59 enzo? En ik neem aan dat het niet alleen om M?rklin gaat? Ik krijg graag een beeld van wat nu feitelijk bedoeld wordt als het weeral over fouten gaat, want ik vind de M?rklin modellen werkelijk prachtig. Grootste ergernis vind ik de prijs. [V]
De fout bij de Roco 5206 is evident en zeker geen kleinigheidje. Als je het geel herschilderd, wordt het overigens een prachtig model!

groeten Sicco

rgp

Dag,

uiteraard mag het geen muggezifterij worden. En dat van die problemen: we vragen gewoon dat de Belgische modellen even acuraat behandeld worden als de andere modellen.

Roland

erik de noorman

Hallo,

Heren hebben jullie je ooit al eens afgevraagd wat het moet kosten om een nieuw B. model te maken dat alleen voor de Belgische markt is bestemd. Wil zeggen geen andere uitvoeringen mogelijk voor produktie van het model voor buitenlandse spoorwegen (dus geen nohob of andere).
Als het dan gaat over dit is juist niet dit of dat, dan heb ik toch wel vragen bij sommige kommentaren. En wie zegt dat modellen voor de thuismarkt(van de fabrikant) steeds zonder schoonheidsfouten worden gemaakt? Betalen we teveel voor deze modellen ik vind van niet(marktonderzoek,uitproberen, produceren; reclame, verdeling en het plannen en uitproberen voor een eventueel totaal nieuw model moeten toch  verrekend worden of niet?) . Dus heren van roco, fleischman, marklin, mahanno, ls models, olaerts, jacodis, piko en de vele die ik vergeet doe zo verder, ik ben in bleide verwachting van weer een nieuw model met een B op.

een zelfstandig ondernemer,

Erik

spreekwoord: het kind weggooien met het badwater?

loco

Eric, ik wil je voor een groot deel gelijk geven (niet helemaal).
Ik vraag mij soms wel af of wij modelbouwer dan wel modellenkopers zijn. Aan elk model mankeert wel wat. Ik heb mij echter nooit beroerd gevoeld om zelf aanpassingen aan te brengen waar dit volgens mij nodig en wenselijk is. Superen noemen ze dat in Amerika. En die brengen voor elk locje dan ook een supersetje uit. Hier kennen we dat niet zo goed (op enkele uitzonderingen zoals o.a. Jocadis en PB messing modelbouw), en moeten we bijgevolg zelf aan de slag.
In wezen is het een wisselwerking tussen de belangen van modelbouwers (kopers) - verkopers (winkels en verdelers) en fabrikanten. Wij kunnen alleen maar druk uitoefenen en onze stem daarin laten horen. En wie wil verkopen en geld verdienen heeft daar oren naar. Wat nog niet wil zeggen dat ze het ook doen.

Loco

tonycabus

Ga zo voort: nu wordt het leuk!!!
Een "playtime"-lok kan je niet vergelijken met een 3 ? 4 keer duurder "model".
Maar als het een MODEL is moet het ook aan die criteria voldoen, zeker voor de gevraagde prijs. Nee toch?

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Hallo allemaal,

Alles is relatief. Het hangt er juist van af wat je wil en..wat je bereid bent te betalen. Als ik in sommige winkels zie wat men vraagt voor Resin-kappen op een rijdbaar ?? onderstel, stijgt het schaamrood mij soms naar de wangen.Kijk maar eens naar de prijs van een Duikbril of post-stelletje. In prijs te vergelijken met een motorstel 45 van Olaerts. Ik weet, de tijd van een Duitse railbus in Belgische kleuren gespoten is voorbij (hoop ik althans) en ja we moeten kritiek kunnen geven indien het maar gerechtvaardigde is. Perfekte modellen bestaan bijna niet. Ook aan en Fulgurex, Metropolitan, Bavaria en zelfs Olaerts vind men wel kleinigheden. Deze modellen moet men ook niet vergelijken me de serie-modellen van Roco, M?rklin, Trix enz. We willen toch ook dat onze hobby betaalbaar blijft. Wel ben ik gedeeltelijk eens met de prijzen. Sommige winkels (ook hier in Antwerpen) vragen tot 40 euro !!!! meer op een reeks 80 (260) van Roco dan dat je bij Olaerts of Jocadis betaald. Je ziet het is niet altijd de fout van de invoerder, alhoewel ik nog steeds niet snap waarom een Fleischmann model hier meer kost dan in Duitsland. Van N?rnberg naar Antwerpen is NIET verder dan naar Hamburg.
Groetjes

Peter [;)][;)][;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Precies!
Ik had het geluk begin v/h jaar een Roco 62 SPLINTERNIEUW IN DOOS te kunnen kopen in Duitsland. 120? moest ik er voor neertellen...
Op Ebay dan nog! OK, geen dig. stekker maar ruimte zat voor een dekoder.
Maar zoals je zegt: het moet ook nog betaalbaar blijven. Niet iedereen heet Rockefeller [xx(]

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Dat er fouten zitten op Belgische modellen kan mij eigenlijk niet veel schelen. Bij de meeste modellen zou ik nog niet eens geweten hebben dat er fouten aanzaten. Het is enkel door MSM te lezen en dit forum te volgen dat ik dat allemaal te weten kom.
Nadat ik een bepaald artikel gelezen heb over een model kan ik pas zeggen: "ah ja, dat is niet juist". Dus wat mij betreft mogen de fabrikanten gewoon doorgaan, alleen iets minder snel. Mijn portemonnee groeit zo snel niet aan. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Thommy

ik denk dat meeste personen verkiezen om een zo goed mogelijk belgisch model te hebben.  Niet 100% juist, maar dat je wel de looks hebt om te zeggen, die is het.  zo ben ik nog steeds tevreden met de serie 11/27 van lima.  Kan niet aan een 77 of 76 qua details, maar het model oogt zeer goed.
hele dure modellen zijn voor de meesten een droom of iets van, dat koop ik wel als ik veel geld heb.  ik denk aan een gebouwde 51 van jocadis (zelfs de modelkit is betrekkelijk kostelijk)  In vergelijking met Engelse zelfbouwkits h??l duur zelfs.  
even korte schets.  De playtime modellen hier zijn tot dubbel van prijs van een engels playtime model.  deze modellen zijn qua detail dan wel wat minder, maar zeker niet bespaart op zaken zoals kleur en motoren.

modellen vergelijken van vroeger en nu is zeker ook niet juist.  het model lima motor zat in bijna ieder model uit die tijd.  een model van fleischmann, neem nu de serie 260 (reeks 80) kan qua afwerking niet aan deze van Jouef en zeker niet aan deze van roco.  

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

Ja, Thommy, en de anderen,
dat is eigenlijk ook mijn opinie. Zoals ik al van de Roco 59 zei, het model is niet helemaal op schaal maar het is optisch zeer aanvaardbaar. Toen, eind jaren '70, ook al zeer betaalbaar.
Dat ze de huidige "playtime"-versie nog wat verbeterd hebben strekt hun alleen maar tot lof, ook al werd uitgegaan van de "oude" mal. Er zit een volledig nieuw onderstel in, met 8-polige stekker voor een decoder ook. De wisselstroomversie ervan is van prijs al even interessant.
Het enige dat ik erop aan te merken heb is dat de verlichting er niet op vooruit gegaan is: ze hadden waarschijnlijk geen zin om de lichtgeleidertjes te wijzigen. Dat is al even spijtig als met de Roco 62.
In mijn oude 59 staan intussen 8 ledjes, en de 62 wordt omgebouwd, ook met leds. Maar daar pas ik een andere truuk toe. Doe ik uit de doeken als dat projektje klaar is!
En nu we het toch over schaalafmetingen hebben, ik heb net de 59 en de 62 van Roco eens naast mekaar gezet, en de 59 lijkt inderdaad een stuk "vetter" dan de 62...
De 62 is 610mm langer en 130mm hoger dan een 59, maar dat komt niet echt uit de verf. De 59 is zelfs hoger en praktisch even lang als de 62, die blijkbaar (de markt was duidelijk ge-evolueerd!) veel beter op schaal is.

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,
Ik zou willen beginnen met : leren lezen.
Aan Eric: een nieuw model ontwerpen kost idd veel geld, maar ik had het over een BESTAAND MODEL, waar jaren later een Belgische versie werd van uitgebracht.
Over die zo gezegde kleine Belgische afzetmarkt: Tot voor kort was Belgi? nummer 2 bij de exportlanden bij M?rklin.
Ook niet vergeten dat een aantal modellen "grensoverschrijdend" zijn: vb: bij de diesels reeksen 51,52,53,54,55.  Bij de E-loks: 11,12,15,16,18,20,23,25,25.5.
De reacties van sommigen kunnen fabrikanten op zotte gedachten brengen: plak er een B op en 't is in orde.

Roland