Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LGB geometrie?

Gestart door Havoc, 31 oktober 2011, 11:47:23 AM

Havoc

Bedankt. Dan lukt het niet, als ik goed kan tellen tenminste.

Als de wisselhoek 7.5? is, dan is de afstand die ik opschuif over 300mm gelijk aan 300 x tan(7.5?) = 40mm. Ik zou dan 456mm nodig hebben. En voor die 60mm op 300mm te overbruggen heb je een wisselhoek van 11? nodig.

Zullen dus R3 moeten worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DWL

Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden, dan wordt de afstand in lengte toch ingekort !

Want bij gebruik van R3 is de wisselbocht al 22,5 graden en krijg je een veel kortere "S" bocht overgang, niet zo goed voor langere locs en wagens, sneller ontsporingen !
Lucien

Gerolf

citaat:
Geplaatst door DWL
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden, dan wordt de afstand in lengte toch ingekort !
Goeie suggestie ...
Ik heb het even geschetst in Corel, (simpel, twee boogstukken) en ik kom aan een uiteindelijke wisselhoek van 17.7?, en je houdt 85 mm over.
Dus: twee wissels tegen de uiteinden van je bak, en een flexibel stukje tussen de overgang [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DWL

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door DWL
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden, dan wordt de afstand in lengte toch ingekort !
Goeie suggestie ...
Ik heb het even geschetst in Corel, (simpel, twee boogstukken) en ik kom aan een uiteindelijke wisselhoek van 17.7?, en je houdt 85 mm over.
Dus: twee wissels tegen de uiteinden van je bak, en een flexibel stukje tussen de overgang [;)]



Ik heb daarjuist in de tuin even gaan meten bij een R5 wissel, op de gebogen kant zit een recht stuk ... ga je daar 150mm verder, dan is de tussen afstand ( hart tot hart ) al 110mm wat dan op het rechte spoor van de wissel over??nkomt met ongeveer 140mm.
Dus zal je zeker niet te veel extra bocht moeten voorzien en kan je met een tussen stuk van 280 ? 300mm beide wissels verbinden binnen je afstand van 1500mm.
(Ik kon het niet 100% juist opmeten of passen,maar zal er zeker niet ver naast zitten ! )
Lucien

Havoc

citaat:
Kan je dan de wisselbocht niet wat verder laten doorlopen tot een hoek van 11 graden,


Neen, bij een wissel stopt de bocht voor het puntstuk. Anders heb je ook gauw ontsporingen. Ik kan natuurlijk ook mijn modules aanpassen, dat lijkt me het simpelste.

Voor ze er hier mee afkomen: zelfbouw zie ik niet zitten [;)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Voor ze er hier mee afkomen: zelfbouw zie ik niet zitten [;)]
OK dan ... [:I]
Maar misschien een tussenoplossing: het afbuigende deel inkorten tot zo dicht mogelijk tegen het puntstuk, en dan een stukje flexibel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw