Kortsluiting op wissel

Gestart door ratje, 31 oktober 2011, 11:45:32 AM

ratje

Hey iedereen,

Lees hier wat verder iets over Murphy V
Sinds kort geven een aantal locs kortsluiting op mn gebogen wissel. Heb deze al vervangen, maar probleem blijft. Heb ook de wielen van de locs weer proper gemaakt, maar ook dit helpt voor geen meter. De wissels zijn voorzien van hardstuk (heb er ook niets aan doorgeknipt), en de besturing is digitaal (dc). Heeft er iemand nog tips?
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Klaas Zondervan

Welk wissel? (merk, nummer)
En wat is een hardstuk? Je bedoelt waarschijnlijk een puntstuk. Maar dat heeft elk wissel.

Michiel

Het probleem met vele merken gebogen wissels is dat de wielflens van de loc (of wagons) tegen de open wisseltong schuren. Dikwijls heeft de openstaande tong het potentiaal van het hartstuk. In dat geval onstaat er kortsluiting. Dit is bijvoorbeeld een typisch probleem met Fleischmann N wissels (heb ik dus gelijkaardige ervaring mee).

Misschien heeft jouw probleem hiermee te maken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ratje

Is de gebogen wissel van Piko (HO A spoor). Met hardstuk bedoel ik het plastiek stukje dat polaristatie onnodig maakt [:)]

@ Michiel, hoe heb je dit opgelost? Of is het wissels blijven kopen tot er eentje goed is [?]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Michiel

Ik weet niet hoe het zit met de polariteit van de open tongen van een Piko H0 A wissel. Dat laat ik aan de experten over. Maar ik heb het probleem met de Fleischmann wissels inderdaad voor het grootste deel opgelost:

1) juist instellen van de wielafstand. In N zet ik de flenspunten op 8mm. (90% van alle gevallen opgelost)
2) op de zijkant van de wisseltong heb ik een harde, gladde, slijtvaste hars aangebracht.

Als je werkelijk nog die laatste procent van gevallen wilt opvangen, dan is een oplossing met auto-gloeilamp een mogelijke piste, maar probeer eerst het echte probleem zo best mogelijk op te vangen alvorens naar camouflagemiddelen te grijpen. [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ratje

Met hardstuk bedoel ik het plastiek stukje dat polaristatie onnodig maakt [:)]
Dat snap ik ook wel. Maar wat ik bedoelde te zeggen: dat ding heet niet hardstuk, en ook niet hartstuk, maar puntstuk.

De twee railstukken vanaf de tongen komen vlak voor dat puntstuk heel dicht bij elkaar. Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat op dat punt de wielen een verbinding maken tussen beide railstaven.

Kees-Jan

Piko's hebben een plastic puntstuk. Voor de wissels is puntstuk polarisatie dus niet het probleem. Tis gek maar ik heb het zelfde probleem met de Artitec DE 1 en DE 2 die ook kortsluiting maken op de piko wissels.  Ik zal de wielafstand eens controleren zoals Klaas al melde. Wellicht zit hier het probleem wel.

Kees-Jan

ratje

Bedankt iedereen, morgen eens meten voor de afstand. Hopelijk raakt hiermee het probleem opgelost. Indien de flenzen toch goed moesten staan, zou het dan kunnen helpen als ik het punt waar de sporen samenkomen een kleine fractie verder uit elkaar zet?

Ge ziet heb nog veel te leren hehe [:D]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor