Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

CV-Lijsten

Gestart door Binco, 30 oktober 2011, 10:16:44 AM

Binco

Ik was al een tijdje aan het denken of het niet handig zou zijn dat er een site (of gewoon hier) wordt gemaakt waarop de CV-Lijsten staan van allerlei locomotieven (met vermelding van de decoder).
Eventueel aangevuld met de files voor de lokprogrammer.

Voor de 11/12/21/27 van LSM bestaat dit bijvoorbeeld al (ESU).
En voor de 2813 van Piko ook (Bruno).

Zo kunnen we onze loc's gemakkelijk instellen en met optrek en afremvertraging kan dan nog wat gespeeld worden naar eigen wil.
Het is vooral voor de technische kant van de lok, motor (gaat soms beter rijden als bepaalde cv's aangepast worden), functies (denken we maar aan het artikeltje uit msm over de traxx van Piko), ...

Ik zou dit bijvoorbeeld al goed kunnen gebruiken voor de HLE26 van Mehano en dan vooral CV's 53-54-55 want op bepaalde snelheden lijkt het alsof hij met schokken vooruit gaat. Dit heeft dan weer te maken met het type motor die op een bepaalde manier reageert met de decoder ...

Ik had graag zelf het initiatief genomen maar ik beschik niet over een Lokprogrammer om alles mooi en ordelijk uit te werken ...

Indien dit idee niet wordt uitgewerkt voor welke reden dan ook, kan er iemand mij dan toch nog helpen met de HLE26 ... :I

EDIT: url="http://www.tsdbvba.be/catalogus/lopi.pdf"VOORBEELD/url

:);)

doomslu

#1
Ik wil best de lijsten opnemen op de site van Modelspoormagazine.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

#2
citaat:
Geplaatst door Binco

Ik zou dit bijvoorbeeld al goed kunnen gebruiken voor de HLE26 van Mehano en dan vooral CV's 53-54-55 want op bepaalde snelheden lijkt het alsof hij met schokken vooruit gaat. Dit heeft dan weer te maken met het type motor die op een bepaalde manier reageert met de deocoder ...

Ik had graag zelf het initiatief genomen maar ik beschik niet over een Lokprogrammer om alles mooi en ordelijk uit te werken ...



Kijk en daar zit nu precies het hele probleem, wie gaat al die decoders van verschillende makers, in al even veel verschillende locs stoppen, en gaat dat misschien naar eigen smaak, wat die van een ander niet hoeft te zijn, uitpluizen en in een tabel zetten.

Stephen, iedere situatie is eigenlijk uniek, en die zul je zelf moeten invullen, en daar heb je wat ervaring bij nodig en enig logisch denkwerk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Binco

#3
Qua optrek en afremvertreging en al die dingen heb je gelijk, en dat zeg ik er ook bij dat dat maar naar eigen smaak moet worden geprogrammeerd maar het gaat om de CV's met betrekking tot de motor en de functies en ...
Het zijn die waarde die ongeveer bij iedereen gelijk zal zijn maar je moet deze waarde dan wel weten. Welke de beste zijn voor juist dat type motor.

Ook voor mensen die beginnen met digitaal gaat dat zeker helpen.

Nog even een voorbeeld: als je de Roco 62 digitaliseerd (versie met de grote ronde bruine motor) dan heeft die de neiging om te gaan wiebelen.
Dat wiebelen heb ik er volledig uit gekregen dankzij bepaalde cv's aan te passen, en ja, daar heb ik toch eventjes over gedaan om te vinden wat nu precies de beste waarden waren maar dit kan dus nog wel andere mensen helpen.

Eigenlijk gaat het dan al meer een CV-lijst worden per type motor maar dat dan weer ongeveer uitkomt met per type loc.


[:)][;)]

INFO

#4
Je hebt het dus voor de Roco met rondmotor dan al kennelijk uitgevonden, wat let jouw dan deze bekend te maken. En daar een draadje speciaal voor te openen, als het interessant genoeg is kan de forum beheerder dit als sticky onderwerp markeren.

Maar volgens mij staan heel veel van die instellingen al op de verschillende websites van de decoder makers. Kwestie van ff google gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ratje

#5
Lijkt geen slecht voorstel. Google helpt al veel, maar soms zie je door het bos de bomen ook niet meer. Jammer dat fabrikanten geen lijst met cv's voorzien bij hun modellen. Trix doet dit wel heb ik gemerkt bij de K?f.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Michiel

#6
Zoals Wim al aangeeft, is het bijna ondoenbaar om voor elke combinatie van locomotief, decodertype en gebruiker een programmatieinstelling te voorzien. Maar wat wel interessant zou zijn, lijkt me, is een site waar men duidelijk een aantal technieken, methodes en hints kan vinden hoe je een loc kan ijken, of hoe die verschillende verlichtingcombinaties kan programmeren, of wat je precies regelt met elke parameter en welke parameter invloed heeft op welke andere.

Ik weet het, in de handleiding staat al veel, maar soms ziet men door de bomen het bos niet meer. Een duwtje in de rug met een duidelijk, eenvoudige, structrele uitleg zou erg welkom zijn, niet alleen voor beginnners. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ratje

#7
Inderdaad Michiel, heb ik ook ondervonden met de instellingen van de reeks 11. Gelukkig kreeg ik in de winkel een overzicht mee, met de in te stellen cv's en waarden. Want als ik ging zien op de site van ESU, dan was het lijstje 3x zolang, met als resultaat dat mn loc niks meer deed. Dus was de winkelier wel dankbaar [:D]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Michael

#8
Michiel daar sluit ik mij volledig bij aan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Bruno

#9
Ik wil best de LokProgrammer bestanden van al mijn locomotieven beschikbaar stellen, maar vraag me af of er iemand is die er wat aan heeft.
Meeste locomotieven zijn door mij dusdanig verbouwd (zoals de Piko 2813 uit MSM 108) dat ze redelijk uniek zijn en er bijna geen tweede exact gelijke locomotief te vinden is.
Aan de waardes van de functies heb je dan al niets.
De rijeigenschappen verschillen ook naar eigen smaak, ik zelf vind het prachtig om een zware containertrein langzaam op te zien trekken en bij het afremmen geleidelijk tot stilstand te zien komen, maar andere mensen willen waarschijnlijk juist geheel andere rijeigenschappen.

Dan ben ik ook meer voorstander van een soort "universele" handleiding (waar ik best aan mee zou willen werken), wat het voor de "digitale beginner" wat makkelijker maakt. Alleen loop je dan toch weer tegen het probleem van de verschillende decoders aan, zo zijn de functies, waardes en werking van een ESU decoder geheel anders dan die van bijvoorbeeld Lenz.

ratje

#10
Bruno, das waar van de verschillende decoders, maar als dat op een site staat (waar de link hier op het forum kan staan) kan het opgedeeld worden met menu's (ESU, Lenz,...). En als iedereen wanneer hij een nieuwe set cv's inzet, dit gewoon even mailt kan dat op de site gezet worden. Zo kan het ook al eenvoudig in een excel gezet worden per loc, en kan dit dienen als voorbeeld of begeleiding en toch naar persoonlijke keuze worden ingesteld.
Was bezig met mn mini-site wat te hervormen, kan der wel een plaatske voor voorzien in het menu. Indien er nood aan is, kunnen aantal mensen wat vb doormailen en zet ik ze derop. Zo is er al een deel visueel en kan er op die manier verder aan gesleuteld worden (opbouw, schikking, vermeldingen,....).
Ik denk ook voor de unieke zelf verbouwde locs kan dit handig zijn, kan mij voorstellen dat er mensen zijn die een loc verbouwen en een deel van de cv eigenschappen kan gebruiken.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Binco

#11
citaat:

EDIT: VOORBEELD



Ik dacht in deze lijn, Dit is wel voor de Lokpilot-familie maar hier is duidelijk te zien dat enkel de CV's met betrekking tot de motor en het rijden (maar vooral het eerste is belangrijk) aangehaald worden.

[:)][;)]

ratje

#12
Ok ga hier ff mee aan de slag voor wat op te splitsen. Zal proberen morgenavond een eerste stukje te plaatsen. [:D].
Maar voor 21-polige decoders is er nog meer aan te passen, daarom mn vraag naar een aantal voorbeelden om te verwerken.
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

ratje

#13
Er staat een klein voorbeeldje op de site http://users.skynet.be/mijnmodelspoor   . Kunnen jullie wat feedback geven aub. Binco, had je zoiets in gedachte ongeveer?
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Binco

#14
Steve,
Je hebt pm [:)]

[:)][;)]