Renez 2.0

Gestart door René, 25 oktober 2011, 22:31:24 PM

René

Na een paar jaar rijden en reizen met Renez is het tijd voor iets nieuws. Nu ben ik een paar jaar geleden al met iets nieuws begonnen in 0n30, dit keer wordt het nieuwe weer een H0m baantje. Aanvankelijk was het de bedoeling om Renez van de hand te doen om zo een beetje meer ruimte voor iets nieuws te krijgen. Nadat ik vorige week weer eens een dagje (op een beurs) met het baantje heb kunnen spelen ben ik van gedachten veranderd. Op Renez reed alles automatisch. Dat is zo lekker handig als je op een beursje met iemand staat te kleppen of als je er even tussenuit wil. De ervaringen met het handbediende baantje Wolfscreek waren echter zo goed dat ik vorige week maar eens ben gaan rangeren en de zaak voor een groot deel met de hand heb bediend. Het voordeel daarbij is dat je ook eens een ander die geen verstand heeft van Koploper of een ander besturingsprogramma met de baan kan laten rijden.
Maar waarom dan toch de baan afbreken? Eigenlijk om dat ik de manier van opbouwen van de bakken niet echt handig meer vond. Daarnaast was ik een beetje uitgekeken op het baantje en wilde iets anders. En toch eigelijk ook niet eens zo veel anders maar wel zonder overgangen. In plaats van 2 bakken en een paar uitloop en verdwijnsporen wordt het nu 1 bak met een spoor dat dienst kan doen als koppeling met een andere baan of als verdwijnspoor.
De afgelopen dagen ben ik begonnen met het uitwerken van het plan en het afbreken van Renez. Dat alles om plaats te maken voor Renez 2.0
De vorderingen zijn te zien op urlhttp://renez2.wordpress.com//url Ook hier zal ik met enige regelmaat een update gaven van de vorderingen. En nu maar hopen dat het een koude winter wordt.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Metpetergaathetbeter

Rene  

Alvast een creatieve ouderwetse winter toegewenst! Alvast veel plezier en succes bij het bouwen van je nieuwe uitdaging ! Wij zullen beslist geregeld eens komen piepen(kijken) !

Groeten Peter[;)]

evan

Klinkt leuk Rene!  Succes ermee[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

swarol

blijf zeker dit draadje volgen met leerzame ogen [;)],

wel zonde van al dat werk van de vorige baan hopelijk heb je foto's bewaard als nostalgie [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Havoc

Ik heb je blog eens doorgenomen en volg je vorderingen zeker. Maar wel hier.

Het enige waar ik vragen bij heb is de afmetingen en verplaatsbaarheid. Je stelt dat een baan 140x45x?? nog verplaatsbaar is door 1 man. Dat lijkt me optimistisch.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

René

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik heb je blog eens doorgenomen en volg je vorderingen zeker. Maar wel hier.

Het enige waar ik vragen bij heb is de afmetingen en verplaatsbaarheid. Je stelt dat een baan 140x45x?? nog verplaatsbaar is door 1 man. Dat lijkt me optimistisch.



Het moet mogelijk zijn. Een ladder van 2 meter is ook te verplaatsen. Dat wordt ook het principe bij het nieuwe ontwerp.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Deze week heb ik besloten dat er een einde komt aan Renez. Dat wil zeggen, de eerste versie. Er komt een tweede versie. Hiervoor heb ik allereerst bekeken of het mogelijk is een sporenplan te realiseren dat voldoende mogelijkheden biedt. Om een en ander in te passen heb ik de sporen getekend op een stuk papier van 140?47 cm. Een Zweeds woonwarenhuis heeft daar leuke rollen papier voor. Door het op werkelijke grootte uit te meten krijg je ook gelijk een duidelijk beeld van de ruimteverdeling en kunnen de treinen er ook even op geplaatst worden om te zien hoe het uitpakt.



Met de eerste, sorry tweede schets en wagens op papier ben ik begonnen met het ontmantelen van de oude baan. aanvankelijk waren dat slechts wat figuren, auto?s kleine attributen en wat elektronica.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

De sloop is begonnen. Er is geen weg meer terug, wel verder. Eerst wordt het minder, daarna moet het weer bergopwaards gaan.


De onderkant van de bakken wordt al kaal


En ook op de bakken wordt flink geplukt en gerooid.


De eerste oogst. Binnenkort te koop?
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Paulogic

Allez Ren?, we shall only says this ones [:o)] : Very good busy he !!
mvg,
Paul(ogic)

Durango

Het is eigelijk toch wel zonde hoor zo een baantje in mekaar prakken[:D][:D].
Maar er zal vanzelf wel weer iets heel moois uitkomen.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

René

Vanzelf?
eens kijken of het over een paar dagen al iets is. Dan doe ik er zelf even niets aan. [:D]
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

René

Na een weekje vakantie maar weer even een kleien update. Voor vertrek heb ik nog net wat plankjes kunnen zagen en tot een frame kunnen bouwen.


De plankjes in los verband geven de afmetingen van de bak aan (145x47 cm)


Met behulp van hoekklemmen wordt het zaakje zo ongeveer haaks samengebouwd.


Zoals wel vaker blijkt dan dat het hout niet helemaal recht/vlak is. Met de zelfde klemmen wordt de bak dan nog wel een weekje in het fatsoen gehouden. Morgen maar eens kijken of de kaboutertjes ar iets aan gedaan hebben of dat ik er zelf weer mee aan de slag moet.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

swarol



we hebben toverkracht... we hebben to-verkracht!!!
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Ferre

dag meneer, ik ben To [:D]


strak werk Ren? !

René

Deze week heb ik weer een beetje verder kunnen werken aan Renez-twee. Nu de afmetingen van de bak bekend zijn ben ik begonnen met het uitwerken van het sporenplan. Eerst op papier.



En daarna op hout.


Als onderlaag maak ik nog steeds gebruik van kurk. Niet zozeer als geluiddemping maar meer om een beetje hoogteverschil te krijgen.


Het is nog wel een beetje pas-en meetwerk om alles zo te krijgen dat de treinen er nog net in passen en overal straks net langs kunnen.
Dit alles tegen de regels van Gerard T. (in de laatste MSM) in


Dit geeft al een beter beeld van waar het straks naar toe gaat.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl