Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

duurder is beter ????

Gestart door swarol, 25 oktober 2011, 13:47:33 PM

Peter

Goede verlichting heeft weinig met lampjes of Led's te maken maar wel veel met de plaatsing in de lok (direkte verlichting of met lichtgeleiders)
Ik heb loks met lampjes die heel goede verlichting geven (verschillende) en ik heb er met Led's waarvan de verlichting om te huilen is. (bv. de 155 van Roco)
Bij een aantal modellen ben ik bezig met de verlichting van EpocheIII
http://www.epocheiii.de/40616/home.html
in te bouwen, goedkoop en zeer eenvoudig. Helaas voor Belgische modellen enkel voor de Bolle neuzen.
Met vriendelijke groeten
Peter

swarol

al hoewel bij vergelijking...dat ze in echt vierkant lijken in plaats van rond is de lichtsterkte ongeveer gelijk



ook wel mooie foto om na te bouwen [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

Swarol

Is geen steekje laten vallen,tien jaar terug was led verlichting nog duur tot zeer duur en wit bestond nog niet eens.
Welk nummer(roco nummer)heeft die 6242 .
Volgens mij heeft de nieuwste serie toch echt led lichten,maar daar kan ik mij in vergissen.
Met decoder is de lichtsterkte te regelen,ook bij de piko lok
Peter

Lampjes kunnen ook prima verlichten,nadeel was echter bij analoog dat het lampjes moesten zijn van 16 of 18 volt.
En die branden bij vertrek van de lok op een volt of 4 echt maar zielig hoor.
Met een decoder maakt het inderdaad weinig uit.
Leds leven wel langer.
wim

swarol

dat zal ik eens moeten nakijken wim de nr van roco,  

zal ook eens goed in de handleiding van de multie mouse zoeken of er iets van instaat over lichtregeling, weet wel van de snelheid en dergelijke, maar van licht kan ik me niets herinderen [;)]

ondertussen ook de Veolia Transport MRCE G1206 L032 van me mehano,

(heeft iemand ervaring met dit merk goed/slecht?)

gezien op you-tube heeft fijner licht als die van pico deze had wel sound, wat de mijne ook kan hebben voor 119 euro.

in vergelijking met het echt mag het iets zachter als je het zover wil doordrijven [;)]

voor mij hoeft dat niet want het geeft wel een mooi effect al rijdend tegen over de 62

die iets heviger mogen zijn naar mijn smaak, want nu is het van, branden ze...of... branden ze niet [:D]

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

just4fun

citaat:
Geplaatst door swarol

zal ook eens goed in de handleiding van de multie mouse zoeken of er iets van instaat over lichtregeling...


Ik ben geen digitaal-kenner, maar zoals ik al geregeld hier heb kunnen lezen, stel je de lichtsterkte in met het aanpassen van de juiste CV's. Welke CV's je dan hoe moet instellen zou in de handleiding van de decoder moeten staan.
Maar de echte digitalen zullen dit beter kunnen beantwoorden.
Paul

swarol

heb de handleiding doorzocht en er staat niets vermeld over het regelen van het licht van de lok
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

bollen neus

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door bollen neus

E?n van de minpunten bij ROCO is altijd al de verlichtingen geweest, zoals reeds aangehaald een paar reacties hogerop bestaan deze nog met gloeilampen en lichtgeleiders.Zelf steek ik er warme witte LED en rode in van 1,8 m/m met weerstandjes en gloeien reeds op van af 3 volt, meestal staat de locomotief dan nog stil maar er is al licht in het kappelleke. Rij wel analoog van digitale snufkes heb ik geen kaas gegeten maar kan misschien nog ooit eens van komen, maar met deze LED verkrijg ik ook wel al een mooi resultaat en dat is waar we het voor doen natuurlijk.[:)]



Al meer dan twee jaar zet roco leds in zijn loks,dus wie nu koopt (en dan geen oude rommel) heeft nergens last van.
wim



Wim, de nieuwste NOHAB modellen van ROCO zijn nog steeds uitgerust met de oude gloeilampen hoor, dus niet ALLES van ROCO zal LED hebben.[:)]

Johnnytrein

Swa, ik heb zelf 2 mehano 77 ers en 1 Mehano 51 ik ben tevreden over het geluid en de rij eigenschappen. Waar je bij de 77 ers wel voor moet oppassen zijn de hekjes die breken heel rap af.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

swarol

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Swa, ik heb zelf 2 mehano 77 ers en 1 Mehano 51 ik ben tevreden over het geluid en de rij eigenschappen. Waar je bij de 77 ers wel voor moet oppassen zijn de hekjes die breken heel rap af.



thx johnny ,daar ik het merk niet ken wil ik er wel meer over weten, kwestie meer keuze[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Johnnytrein

Ik vrees dat je er niet veel meer gaat vinden daar deze firma opgehouden is met produceren van treinen. Zie hiervoor elders op dit forum.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

swarol

citaat:
Geplaatst door bollen neus

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door bollen neus

E?n van de minpunten bij ROCO is altijd al de verlichtingen geweest, zoals reeds aangehaald een paar reacties hogerop bestaan deze nog met gloeilampen en lichtgeleiders.Zelf steek ik er warme witte LED en rode in van 1,8 m/m met weerstandjes en gloeien reeds op van af 3 volt, meestal staat de locomotief dan nog stil maar er is al licht in het kappelleke. Rij wel analoog van digitale snufkes heb ik geen kaas gegeten maar kan misschien nog ooit eens van komen, maar met deze LED verkrijg ik ook wel al een mooi resultaat en dat is waar we het voor doen natuurlijk.[:)]



Al meer dan twee jaar zet roco leds in zijn loks,dus wie nu koopt (en dan geen oude rommel) heeft nergens last van.
wim



Wim, de nieuwste NOHAB modellen van ROCO zijn nog steeds uitgerust met de oude gloeilampen hoor, dus niet ALLES van ROCO zal LED hebben.[:)]



is wat ik bedoel, niemand brengt zijn trein terug omdat er geen leds insteken ofwel? dus kan roco kosten besparen met gewone verlichting [;)][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

citaat:

is wat ik bedoel, niemand brengt zijn trein terug omdat er geen leds insteken ofwel? dus kan roco kosten besparen met gewone verlichting [;)][:D]



Nee terug brengen niet.
Maar wel NIET KOPEN.

En besparing ,nee hoor lampjes zijn duurder dan leds.
Het gedoe met licht geleiders.
En alle fabrikanten zijn ongeveer gelijk begonnen met leds.

Bij roco serie 62 is het gewoon het gevolg van het feit dat roco al in 1984 deze had uit gebracht en ze nu zonder verandering op nieuw in de handel bracht.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door swarol

Citeer
de mijne is in april 2011 nieuw in de winkel aangekocht



Echt nieuw is die lok ook niet ze is uitgebracht (2 de serie)in 2006
en nu nog maar moeilijk nieuw te vinden.
Bij roco uitverkocht

Er zijn ook led lampjes die passen in de fitting van de ROCO gloeilamp
Geeft wel een verbetering,prijs op de beurs in dordmund was 2.50
Maar wie ze nu levert ,nooit opgezocht
wim

Peter

2,50 per stuk???
Dan ben je beter af met een setje van bv. Brelec. Dan ben je ineens van alle zorgen af, want die werken analoog en digitaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

2,50 per stuk???
Dan ben je beter af met een setje van bv. Brelec. Dan ben je ineens van alle zorgen af, want die werken analoog en digitaal.



Nou peter,bij dat lampje behoef je helemaal niets anders te doen dan gloeilampje er uit led lampje er in.
In de zelfde fitting (die 2 koperen veertjes)
niet boren solderen hakken en breken.
Alleen de kap er af (toegegeven dat valt ook niet altijd mee)
wim