Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Haventje in de vallei

Gestart door evan, 23 oktober 2011, 14:48:06 PM

The Railwarrior

het is en blijft echt een prachtbaantje, ik vraag me echter wel af (mss in navolging van eerdere topic's die ik al starte) hoe groot deze baan is...

je banen blijven me telkens inspireren om zelf ook wat mooi te bouwen (hoewel ik nog wel een heel eindje achter je zal moeten blijven want dit is echt topwerk!!!)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Anarchy


Peter

Prachtige baan Evan,
Echt Belgische sfeer. Ik blijf dit draadje zeker volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

LocoRob

Fantastische baan. Ben echt benieuwd naar een volgende update en foto's.

Zou ook eens het banenplan willen bekijken en meer bepaald de afmetingen ervan.
Greetz,
Robby

OlivierV

Ik heb zo'n gevoel dat het kleiner zal zijn dan je denkt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Allen dank voor de positieve reacties!  :)

Zoals beloofd ;)
De baan meet ongeveer 5 meter bij 5 meter in een u vorm.  Er komt later nog een peninsula met locdepot links, maar das echt voor het einde want anders zou deze enorm hinderen.

Het sporenplan is op de eerste pagina van het draadje te vinden.  Daar staat de koploper screenshot.  De baan bestaat uit 2 afzonderlijke parcours. 

Nu zijn we vooral aan het rechtse deel bezig:



Het betreft eerst de achtergrondscenery om de bereikbaarheid te benutten.  Eens deze klaar is komt de haven op de voorgrond.

Maar ondertussen dient de ruimte voor de haven om aan de rest te kunnen werken.



Een baan groeit steeds en ideeën komen soms later.  Vermits er een behoorlijke verzameling is aan eloks volgde de keuze om een bovenleiding te plaatsen.  Knappe uitdaging voor het station :o  Stevige buikspieren en rugspieren...

Links komt een ander verhaal...



Onder links gaat de volledige spoorlus overdekt worden door een stad.  Dit verbergt de krappe bocht en onnatuurlijke uitstraling.  De ingang zal met een betonnen tunnelingang ala "Pit Peg" zijn.  De uitgang geeft uit zoals het station van Verviers. Dus het station staat bovenop en met trappen ga je naar de perrons.
Dit geeft de indruk dat het station langer is en imposanter.  Door het overdekken van de bocht gaat het ook lijken dat er 2 lijnen een totaal verschillende richting uitgaan.

Links boven worden de sporen verstopt in een beboste heuvelwand want 2 kopstationnetjes is wat te veel van het goede...
De uitwerking zal duidelijker worden later tijdens de bouw.  ;)

Nog een overzichtje van het kopstationnetje boven...



Dit deel van de baan is gescheiden van de rest van de baan.  De bewegingen hierop verlopen automatisch ::)  het is een af en aan rijden van stelletjes ea...

Er is ook verder gewerkt aan de bovenleiding en deze is bijna compleet om dan afgewerkt te worden zoals schilderen.



En de panto kan tegen de draad!  Wel is de drukkracht verminderd van de panto om het opdrukken van de rijdraden te vermijden.  Er is namelijk gekozen om dunne fraaiere draad te gebruiken en langere spanwijdtes aan de perrons.

Wisselstraat station:



Hier zijn de spanwijdtes wel korter door de krappere rocoline wissels.

De plantjes zijn neergezet:



En dan nog wat sfeerbeelden ;)









Tot later ;)

Nu eerst een update van "Mag het wat groter zijn" 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Mooie sfeer. Ik hou er erg van.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Erg knap Evan, het maakte de boterkoeken als avondmaaltijd extra lekker.

Het enige wat ik een beetje onlogisch is dat er geen (verborgen) verbinding is gemaakt tussen het kopstationetje en de rest van de baan.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

C.B.

waauw , dit is ook schitterend gedaan. :D
Seinen en bovenleiding , zie ik graag op een modelbaan van de huidige tijdperken.

Alleen een klein opmerking als ik dit mag schrijven? ;)
Misschien (als het nog gaat tenminste ) de 2 "enkel" tunnelportalen , inwendig een beetje aankleden want het is nogal licht heb ik de indruk (toch op de foto's op de vorige blz. hier) , of is het al aangepast?
Voor de rest , vind ik het landschap enorm goed meevallen , ik ben zeker benieuwd naar volgende foto's.  :)
Groetjes.
Claudio.

evan

Citaat van: OlivierV op 25 augustus 2013, 20:14:31 PM
Erg knap Evan, het maakte de boterkoeken als avondmaaltijd extra lekker.

Het enige wat ik een beetje onlogisch is dat er geen (verborgen) verbinding is gemaakt tussen het kopstationetje en de rest van de baan.

Groet,
Olivier

Bedankt Olivier  ;)

Die verborgen verbinding is de keuze van onze vriend zijn baan.  Er rijdt toch alleen maar reizigersverkeer op dat lijntje...  De onderste lijn wordt mix van goederen en grotere reizigerstreinen.

Als het landschap af is ga je het nog eens niet meer merken ;)

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#86
Citaat van: C.B. op 25 augustus 2013, 20:23:39 PM
waauw , dit is ook schitterend gedaan. :D
Seinen en bovenleiding , zie ik graag op een modelbaan van de huidige tijdperken.

Alleen een klein opmerking als ik dit mag schrijven? ;)
Misschien (als het nog gaat tenminste ) de 2 "enkel" tunnelportalen , inwendig een beetje aankleden want het is nogal licht heb ik de indruk (toch op de foto's op de vorige blz. hier) , of is het al aangepast?
Voor de rest , vind ik het landschap enorm goed meevallen , ik ben zeker benieuwd naar volgende foto's.  :)

Hoi Claudio,

Ook bedankt voor je reactie ;)

De tunnels zijn een zwart gat als de achterkant weer dicht is.  De opening achteraan was om de bovenleiding te kunnen afspannen.  Ik moest kunnen zien wat ik deed 8)

Groetjes

PS Ik had dit op de vorige pagina vermeld en op de eerste foto van de laatste post zijn ze zwart, maar inderdaad niet aangewerkt.  Maar opmerkingen mogen altijd ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steven123

Weer een prachtige update, tof sfeertje!  8)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Bedankt Steven ;)

Het is maar een kleinigheidje, maar hier een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=7h2DzWaN-6I&feature=youtu.be

Groetjes en tot het vervolg  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

Evan steeds weer een genot om je werk te bekijken. Om nooit genoeg van te krijgen!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154