Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Haventje in de vallei

Gestart door evan, 23 oktober 2011, 14:48:06 PM

vyncky

Citaat van: evan op 24 januari 2016, 10:48:47 AM

Er werden wel wat problemen ondervonden bij de gewone kruisingen van Peco.  De LS-locs gaven er telkens een fractie kortsluiting en dat geeft storing aan koploper.  Blijkt dat bij de LS loks het wielvlak van de wielen met antislipbanden nogal aan de brede en platte kant is.  Dit raakt aan de kruising de andere polariteit en hopla.
Anyway een vervolg komt er aan  :)

Ik had er al iets van gehoord  ;)
Als je een oplossing hebt graag, want hier steken er ook tussen, (nog niet met een LS getest, ga ik eens doen dan )

Verder mooi werk  :D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Dat probleem met die insulfrogs heb ik hier ook, heb zo 1 gebogen wissel en mijn 1206 geeft daar soms ook korte sluitingen op, echter niet van die aard dat de boel stilvalt, dit is ook het geval met sommige wagens en rijtuigen.
=> ik koop geen insulfrog wissels meer, enkel nog elektrofrogs en dan is dat probleem direct van de baan. :)

Ik blijft het volgen Evan!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Ronald


evan

Hoi,


Op de wissels is het probleem minimaal behalve 1 loc van de -tig andere locs.

Ik heb ook al veel banen gebouwd met electrofrog wissels, maar de insulfrog wissels van Peco werken prima waardoor de extra bekabeling van de electrofrog overbodig wordt.  Echter zijn sommige fabrikanten nog steeds overtuigd dat ze joekels van wielen moet gebruiken waarmee je pizza's kan doorsnijden.  Bovendien zijn antislipbandjes ook niet meer van deze tijd vind ik.

Het probleem echter hier waren de gewone kruisingen waarbij de railstaven van de grootste hoek redelijk dicht tegen elkaar liggen met één mm isolatieafstand (plastic) ertussen.  Het wielvlak van de LS loc is meer dan 2mm  :o breed en het antislipbandje is dun waardoor het randje op het wiel om het bandje op zijn plek te houden tegen de nevenliggende rail komt.

Het is enkel en alleen maar het wiel met het antislipbandje dat hier aan de oorzaak ligt.

oplossing 1:  Dikker antislipbandje
oplossing 2:  De isolatie afstand van de kruising vergroten door een mm railstaaf weg te zage, vijlen of slijpen en vervangen door styreen of CA-Lijm.

Alleszins zijn de problemen hier weggewerkt.

Op de baan van B&B liggen overal Peco insulfrogs en er zijn geen problemen met 12meter lange treinen?  Waarom Insulfrog?  De meeste wissels zijn handbediend (behalve die op de hoofdlijn) zoals het prototype en dan heb je een pak minder bedrading en schakelingen nodig  :)

Groetjes en dank voor de reacties
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vyncky

Bedankt voor de info Evan,

Dan weet ik dat we op de club  onderstaande wisselverbinding goed moeten testen met verschillende locs, alvorens verder te bevestigen. Hier liggen de rails aan de hartstukken ook redelijk kort bij elkaar.


(Afgesneden Peco's ;) )


Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

ERVIN

Brr Yannick , geen schrik dat er hier problemen mee gaan komen , ik heb ook ooit zo'n wisselstraat gehad , maar die gaf dus problemen met de trek - en duwstellen , ik ben eigenlijk blij dat ik die terug afgebroken heb.

Maar toch veel succes , laat hier zeker nog iets van weten , ben wel benieuwd. ;)

vyncky

Citaat van: ERVIN op 24 januari 2016, 17:53:45 PM
Brr Yannick , geen schrik dat er hier problemen mee gaan komen , ik heb ook ooit zo'n wisselstraat gehad , maar die gaf dus problemen met de trek - en duwstellen , ik ben eigenlijk blij dat ik die terug afgebroken heb.

Maar toch veel succes , laat hier zeker nog iets van weten , ben wel benieuwd. ;)

De huidige met SHIToara's (euh shinoara :P) gaf zo al problemen  en dat met getrokken treinen. Hopelijk tegen het volgende open weekend van de club kan je ze in werking zien. ;)

Ik hou jullie op de hoogte, maar dan in een ander draadje  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Koen

@Evan,

Ik zie dat je de Cobalt motoren gebruikt zonder voorschakelweerstand? Zijn deze modellen al aangepast? Normaalgesproken dien je een voorschakelweerstand te plaatsen omdat deze motoren voorzien zijn op een digitale spanning van 12 à 14V (dit was de laatste versie van +/- een half jaar terug).ç
Let wel als je deze weerstand moet gebruiken, kan je de uitgang voor de frog niet gebruiken daar de spanning te laag is.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

#203
Hoi Mannen,

De problemen met de kruisingen blijven uit nu  :)

Koen,  Geen problemen met de motoren.  De DCC decoder zit er ook rechtstreeks in geïntegreerd.

Ondertussen staan we weer een stapje verder...

De perrons zijn bekleed met platen van Auhagen en de perronboord bestaat uit strips forex.



Er zit reeds een primer op en volgende keer worden ze geschilderd.  De perronrand krijgt zijn voegen dmv een potloodlijn daar de zichtsafstand toch groot is en het verschil niet waarneembaar is tussen en potloodlijn of groef.

De perrons krijgen ook vorm doordat de trappen reeds in hun ruwbouwfase zitten en de bedoeling reeds kunnen weergeven.



Een overzichtfoto van de hoek die stilaan meer vorm krijgt.



De bebossing op de achtergrond is nog maar een voorlopige (beetje kale) weergave en er komt dus meer detail en vegetatie vanaf het linkse deel volledig klaar is om van groen te voorzien.  Dit gebeurt dan in één beweging.

De muurpartijen hebben een laag primer gekregen.  De keermuren waren noodzakelijk doordat de bruikbare ruimte tussen schaduwstation en de baan beperkt is.



Tussen de 2 muren loopt een weg die naar de stad leidt.

Een Art Deco seinhuis staat aan de vertakking naar de haven.



De scherpe bocht is ook aan het zicht onttrokken door een deel landschap dat na aankleding een mooie barrière zal vormen tussen achtergrond en de haven op de voorgrond.



Het is nu nog maar een grijze hoop, maar eens deze droog is kan de bewerking starten.

Door de barrière wordt het doorgaande baanvak duidelijker .



Stap voor stap aan een hoog tempo per bouwdag geraken we verder :)

Groetjes en tot de volgende  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

sdz1976


Het is een cliché als een huis ik weet het, maar de sfeer zit er al goed in!! 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

OlivierV

Het begint meer en meer ergens op te lijken! (deze kant dan, want de andere kant leek al ergens op). :)

Ik neem aan dat de perrons nog een bleker kleur zullen krijgen? (want het is allemaal nogal aan de donkere kant nu.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

lees toch nekeer alle tekst vooraleer zulke domme vragen te stellen Olivier! :) Hierboven staat dat de perrons een laag primer hebben gekregen en dan nog worden geschilderd...

OlivierV

Dat is nu al den 2de keer dat ik het voorheb dat ik hier een vraag stel waarbij het antwoord in een tekst tussen 2 mooie foto's staat.

Ik lees wel degelijk elk stukje tekst hoor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Goede morgen,

Gisteren was er weer een bouwdagje  :)

Ik ga niet te veel tekst plaatsen zodat Olivier er niet hooft over te lezen  ;)

Wat is er gebeurd:

-Het landschap heeft zijn eerste kleur gekregen en eerste bedekking met zand en Fine turf.   Op die laag bouwen we verder.
-Het stationsgebouw heeft een laagje primer gekregen en het zalmroze kleurtje is weg.  Al is het maar een wit laagje, het is een verschil...
-De perrons hebben hun basiskleur gekregen.  Het zijn betonnen perron boorden zoals in Brussel vaak te zien (Bijv Zuid en Noord)
-De muurpartijen hebben ook reeds een eerste laag structuur gekregen door te kleuren over de primer.
-De trappen naar het perron zijn gemonteerd en geschilderd
-De seinen zijn geplaatst
-De wegen en dienstwegen hebben een laagje asfalt gekregen.  Die moeten nog verder gekleurd worden na droging.

Foto's:

Detail perron:
Door de multiplex zijkant wordt het effect van beton weergegeven gemaakt in houten bekisting.  Ik heb de inspiratie van de oude perrons te Brussel Zuid en Noord.  Ze worden nog voorzien van een wash en andere kleurtjes.  Bovenop komt ook de belijning, verlichting en meubilair.  Ze lijken ook hoog maar dat is omdat de ballast nog dient gelegd te worden.  Nadien komt de hoogte overeen met 76 cm zoals de grote stations.



Een zicht van de helling naast het station met een weg en kleine buitenverblijfjes



Een overzichtje:



De perrons die klaar zijn  om te worden aangekleed.



Het station moet nog wat opschuiven zodat de funderingen overeenkomen.  Ik heb binnenin enkele zuilen geplaatst die de overspanning een beetje verantwoorden ::)

Groetjes en tot vervolg  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

reeves

Amai mooie dingen weeral die je laat zien
Groet Tom