Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

decoders zonder stekker

Gestart door prulleman, 22 oktober 2011, 23:20:33 PM

prulleman

ik ben eigenlijk een echte analogist. maar omdat ik regelmatig loks uit mijn grote collectie verkoop(vitrines vol)krijg ik steeds weer de vraag of ze "digitaal geschikt" zijn. de meeste van mijn loks hebben geen stekker. solderen en frezen is voor mij geen probleem. ik ben dan ook van plan om loks aan te bieden met een decoder (naar keuze) direct ingebouwd. nu is mijn vraag; welke decoders komen zoal in aanmerking voor dit? mag je de stekker van een decoder afknippen? en welke draad moet waar? dus wat naar de stroomafname en wat naar de motor(kleur). waar zit de verlichting?

conducteur

Gewoon het boekje lezen, daar staan de kleuren in uitgelegd... Doorgaans zijn deze kleuren meestal dezelfde. Het is absoluut geen enkel probleem om de stekker los te knippen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door prulleman

ik ben eigenlijk een echte analogist. maar omdat ik regelmatig loks uit mijn grote collectie verkoop(vitrines vol)krijg ik steeds weer de vraag of ze "digitaal geschikt" zijn. de meeste van mijn loks hebben geen stekker. solderen en frezen is voor mij geen probleem. ik ben dan ook van plan om loks aan te bieden met een decoder (naar keuze) direct ingebouwd. nu is mijn vraag; welke decoders komen zoal in aanmerking voor dit? mag je de stekker van een decoder afknippen? en welke draad moet waar? dus wat naar de stroomafname en wat naar de motor(kleur). waar zit de verlichting?



Het hangt in eerste plaats af over welke schaal u spreekt.
In N heb je meestal te maken met geen ruimte om de decoder fatsoenlijk weg te steken.
In HO soms ook wel maar dat lukt vrij aardig.
In grotere schalen gaat de maximum stroom die de decoder aankan een grotere rol spelen.
Meestal gebruikt men voor de rail aansluiting zwart en rood.
Voor de motor aansluitingen grijs en orange. Blauw is de massa voor de functie uitgangen en dat is de + pool. De verlichting voor en achter zijn wit en geel (de 2 draden voor de verlichting zijn eigenlijk ook 2 functie uitgangen). Functie uitgangen schakelen wanneer "aan" naar de - pool en zijn verder dood indien niet "aan". Ik bedoel dat ze enkel naar - schakelen die uitgangen en niet switchen tussen + en -.
Dan heeft u groen en purper voor de functie uitgangen. En als u 2 extra functie uitgangen wenst (in totaal 4 dus) dan dient u gebruik te maken van een transistor om de 2 extra uitgangen te versterken.
Een maand of 2 geleden was er ergens op dit forum een draadje erover met schema. En dat werkt, ik heb het uitgetest.
Maar alles staat beschreven in de handleiding en als u de loc ombouwt die u vaak te koop aanbied is dit nieuw avontuur een fluitje van een cent voor u.
Welkom in de digitale wereld.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

eve

Ik zou gewoon een NEM652-interface in de lok inbouwen en voorzien van een dummy-stekker.
Uit ervaring weet ik dat, welke decoder je ook inbouwt : het is nooit de goede voor de eventuele belangstellende koper.
Met de dummy-stekker kan je zonder problemen analoog rijden en je laat de decoder-keuze aan de koper...

Erik

Gerolf

Die laatste raad lijkt me de beste: maak je locs "decoder-gereed" [;)]
Je potentieel publiek wordt groter: Ook andere analogisten kunnen nog interesse tonen [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Uit ervaring weet ik wel dat niet iedereen bv een stoomlocomotief durft/kan openen. Zeker als het wat moeilijker wordt dan een eenvoudig kliksysteem zoals bij vele elektrische of diesellocomotieven van bv Roco. LS 21/27/11/12 heb ik bv al ook moeten digitaliseren voor vrienden...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

citaat:
Geplaatst door conducteur

Uit ervaring weet ik wel dat niet iedereen bv een stoomlocomotief durft/kan openen. Zeker als het wat moeilijker wordt dan een eenvoudig kliksysteem zoals bij vele elektrische of diesellocomotieven van bv Roco. LS 21/27/11/12 heb ik bv al ook moeten digitaliseren voor vrienden...



Dat is absoluut waar. Maar het kan opgelost worden als de koper zijn wensen naar de decoder toe aan de verkoper kenbaar maakt. De koper kan zelfs een decoder naar wens leveren die de verkoper in de interface "plugt" en het geheel gebruiksklaar levert...

Erik

prulleman

daar gaat het om; ik doe de ombouw niet voor mijzelf maar om een breder publiek aan te spreken. de koper zegt welke decoder hij/zij wil, betaalt de kost bij en ik maak de hardware klaar, want van programeren snap ik geen ballen[:o)] En ik vind dat de losse nem-stekkers wel erg groot uitvallen. das zo een lompe blok die ie in een stomer van fleischmann niet eens inkrijgt[B)]

eve

citaat:
Geplaatst door prulleman

En ik vind dat de losse nem-stekkers wel erg groot uitvallen. das zo een lompe blok die ie in een stomer van fleischmann niet eens inkrijgt[B)]



Als je in spoor N zit, gebruik dan een NEM651. Die kan je ook in spoor H0 gebruiken, maat let dan op de maximaal leverbare stroom van de decoder.

En in de ketel van een Fleischmann H0 stoomlok zal wel plaats genoeg zijn voor een NEM652 zeker als je, zoals je zelf aangeeft, kan frezen en solderen...?

Erik

INFO

Of je koopt een decoder zonder stekker en soldeert het lekker zelf. Hoe je ook niet af te knippen. En zo min mogelijk freezen is mijn advies gaat ten koste van  het gewicht en de uiteindelijke rij eigenschappen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

...of gewoon afblijven en de koper zijn plan laten trekken!

Michael

Huugooke, volgens mij is dat het laatste wat prulleman wil.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Huugooke

Tja, da's persoonlijk natuurlijk. Ik zou liever niet hebben dat aan mijn aankoop gewerkt is, hoe professioneel het ook mag zijn.
En alsjeblief, alsjeblief wees niet beledigd, maar uit uit je vraag, Prulleman, komt toch naar voren dat het voor jouw onbekend terrein is.
En hoe ga je dan testen of alles werkt?
Voor de meeste gebruikers is de keuze van de decoder toch definitief (hoop ik toch!) en een "bus" inbouwen lijkt me daarom toch wat overbodig. Zoals Prulleman zelf zegt: decoder inbouwen naar wens van de koper. Maar daar komt meer bij kijken.
Bij elke decoder is uiteraard een schema van de bedrading.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Bij elke decoder is uiteraard een schema van de bedrading.

Inderdaad, en dat is eigenlijk voor alle decoders hetzelfde. Het enige verschil zijn de draadkleuren, die zijn bij M?rklin anders dan bij DCC. Maar het aansluitprincipe is voor alle decoders gelijk.

Huugooke

Ergens op dit forum staat nog een vraag over de ombouw van een Hamo naar digitaal.
Om maar te zeggen dat het niet altijd vanzelfsprekend is. Bij Fleishmann moet soms de plaat die de koolborstels houdt, vervangen worden.