Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

welk merk-type rail?

Gestart door Boemeltrein, 22 oktober 2011, 19:43:16 PM

doomslu

Ik ben het wel eens met Wim hoor.
Je ziet het verschil toch wel tussen code 100 en 83, ook al is het niet veel. Aan een beginner code 100 aanraden zou ik zeker niet doen.

Maar ja, ieder zijn mening h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Met dank voor uitleg,Ysbeer,

Bij die nieuwe zonder bestaan die slanke wissels niet !
Vaak zie je ze ook occasies maar eerlijk gezegd heb liever nieuwe - hooguit voor een opstelspoor of iets dat niet veel kwaad kan !
Groeten Peter



Peter

Niet goed geinformeerd hoor,alles is er nog alleen die bedding viel omder patent recht en die mogen ze niet meer maken.
Kijk maar hier

http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/6064/d/2/p/6064%2C140.html?tx_commerce_pi1%5Bpointer%5D=1&cHash=87b367724749e0223392226173244932

de officiele roco site op 27 okt 2011

wim


C.B.

Mijn proef"plankje" van vroeger had ik Roco Line met bedding liggen.
Het was inderdaad heel gemakkelijk : geen ballast leggen , een beetje "knippen" aan de ballast bij de wisselverbindingen , en dat was het.

Ben nu ondertussen overgestapt op Tillig Elite voor de definitieve baan en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Dit is persoonlijke mening , over de andere merken zoals Peco bv... kan ik niet over meespreken...)

Als voordeel van Tillig Elite vind ik het uitzicht van de rails, uitzicht van hun slanke wissels (de wisseltong die volledig uit 1 rail bestaat en niet met een scharnierpunt zoals bij de Roco line wissels - op zo'n type wissel zat ik al lang te wachten voor mijn Gotthardbaan) en ik heb zelden problemen ivm ontsporingen met de code 83 die Tillig Elite hanteert.
(Alleen in het begin met Kombimodel containerwagens en hun RP25 wieltjes had ik een probleem , maar dat is al lang opgelost en het lag toen meer aan de wagen dan aan het spoor.)

Bij de wissels heb ik wel ??n en het ander moeten doormeten , om de werking te kunnen snappen van de polarisatie en de aansturing met de Tiilig wisselmotor.
Ook heb ik de indruk (maar het kan ook bij mij zijn) dat de rails "vuil" gevoeliger zijn dan bv. Roco.

En zelf ballast leggen duurt wel een beetje langer , maar het resultaat oogt zoveel beter , en kun je helemaal zelf naar wens uitvoeren.

En tegenwoordig is Tillig Elite niet zo moeilijk meer te verkrijgen.
Groetjes.
Claudio.

Metpetergaathetbeter

@ Ysbeer, ik had het inderdaad verkeerd voor ![:I]

@Re460, misschien heb je me wel overtuigd, enkel over die meer stofgevoeligheid ga ik nog eens denken,heeft verder nog iemand ondervonden dat ze meer stofgevoelig zijn dan Roco's ?

Groeten Peter[;)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

@
@Re460, misschien heb je me wel overtuigd, enkel over die meer stofgevoeligheid ga ik nog eens denken,heeft verder nog iemand ondervonden dat ze meer stofgevoelig zijn dan Roco's ?

Groeten Peter[;)]



Zelf geen idee,maar uit eisenbahner 1997 haal ik.

Vertaald

De roco rails code 83 is enigzins bol,weliswaar wordt het aanrakings oppervlakte tussen wiel en rail daar door kleiner,maar de druk  van het wiel op de rails neemt behoorlijk toe.
ZELFDE GEWICHT OP KLEINER VLAK.
Het vuil wordt daar door meer weg gedrukt.
En hoe smaller het vlak hoe meer contact,op het scherp van een mes is het contact 100%


Of deze omschrijving hout snijdt weet ik niet,maar het klinkt.....tja
Ik zeg niet dat het niet kan.
Zelf heb ik in mijn opstelsporen (code 100 van mijn oude baan)meer onderbrekingen dan op de baan code 83.
Maar dat kan overal aan liggen.
wim




Metpetergaathetbeter

Ysbeer,

in principe kun je dan stellen dat je wagons op Roco-rails beter op de rails blijven staan daar er meer gewicht per vierkante mm uitgeoefend word
anderzijds zal dat dan weer tegeniet gedaan worden door het kleiner kontaktopp.(of misschien juist niet)

Van die bollere oppervlakte kan inderdaad het stof gemakkelijker verdwijnen !

Verder zal de samenstelling van de rail ook wel een zekere rol spelen ! Wie zegt dat je code 100 en 83 identieke samenstellingen hebben ?

Ja, aan wat ligt het dan, vraag je je af als leek !

Groeten Peter[;)]



Huugooke

Ja hoor WIm!
Code 83 betekent dat het spoor 83 duizendsten van een duim hoog is.
De dwarsliggers e.d. kunnen van merk tot merk verschillen.
En wie het niet weet kan het hier eens nalezen:
http://www.atlasrr.com/layoutfaq.htm
Vooral de opmerking over "older European models"
En voor mij is de discussie hier gesloten.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Ysbeer,

in principe kun je dan stellen dat je wagons op Roco-rails beter op de rails blijven staan daar er meer gewicht per vierkante mm uitgeoefend word
anderzijds zal dat dan weer tegeniet gedaan worden door het kleiner kontaktopp.(of misschien juist niet)

Van die bollere oppervlakte kan inderdaad het stof gemakkelijker verdwijnen !



Verder zal de samenstelling van de rail ook wel een zekere rol spelen ! Wie zegt dat je code 100 en 83 identieke samenstellingen hebben ?

Ja, aan wat ligt het dan, vraag je je af als leek !

Groeten Peter[;)]






Beste Peter en Ysbeer,
Elke elektricien en elektronicus zal je kunnen vertellen dat hoe groter het contactvlak is, hoe beter het contact en dus de geleiding.
Bolle sporen maken dus geen goed contact.
Met rollende verbruikers, loks of wagens met verlichting dus, die een grote stroom trekken, veroorzaakt (eventuele) vonkvorming zelfs een steeds slechter contact. Het moet al een wreed zware lok zijn die door zijn eigen druk het contactvlak vergroot. En dan nog zouden na een paar "ritten" je sporen mooi vlak zijn.
Nu zijn de wielen ook niet bepaald vlak, de flenzen hebben meestal een ronde holle overgang, en die zou nu juist bij bolle sporen een beter contact kunnen maken!
Hugo

ysbeer

Laat ik nu toevallig zo een electronicus zijn met 30 jaar ervaring.
in hard en software uit de industrie
Beste huug..
Eerst goed lezen (echt goed) wat andere schrijven
Ik schrijf niet dat het conIs trouwens een eenvoudtact groter wordt door bolle rails SORRY DEZE ZIN SNAP IK ZELF OOK NIET MEER[:(!][:0]
HET VUIL WORDT DOOR DE HOGERE DRUK WEG GEDRUKT
Is trouwens een eenvoudige wet HOE KLEINER HET CONTACT VLAK HOE GROTER DE DRUK PER MM2 BIJ GELIJK GEPLAATST GEWICHT.
Vlakke contacten (dwz beide contacten zijn vlak )maken slecht contact
zelfs al pers je ze op elkaar,
Maak maar eens een RELAIS open en kijk naar de contacten.
Een is er vlak ,en kijk de tweede is bol.
Voldoende bewijs?????
De druk per mm2 neemt toe als het vlak kleiner is,ij overdrijft met krachten die de rails plat persen.
Moet je trouwens eens uitrekenen hoeveel kracht je nodig hebt om bolle rail vlak te persen
Het best zouden de treinen riden op rails van 0,4 mm dik(dik he niet hoog) die dan ook verend staat op gesteld.
Wees eens dapper en zet je leeftijd in je persoonbeschrijving
Ik weet graag met wie ik praat.
wim

Huugooke

Staat mijn leeftijd niet in mijn profiel?
Enfin, binnenkort 62 kaarsjes (of LED's maar die blaas je niet zo gemakkelijk uit!)
...en met jeugdige knutselprojecten bijberekend 50 jaar ervaring (sorry)
en uiteraard heb je gelijk wat contactdruk betreft; alles hangt hier af van het toepassingsgebied. Afhankelijk van welke belasting (inductief, hoge spanning, hoge stroomsterkte of een combinatie) hebben contactpunten een bepaalde vorm.
Spreken we over een treinbaan met een digitale aansturing, AC of DC?
Want in al die gevallen zijn de problemen anders.
Komt nog bij dat hier het contactveld beweegt, er is speling op de wielassen en in bochten is er meer zijdelingse druk. Er zijn ook plastic loks en er zijn er uit gietmetaal, hier ook weer een factor die de contactkwaliteit be?nvloedt. Maar dat een "speelgoedlok" zoveel druk kan uitoefenen dat hij het spoor vervormd kan ik moeilijk aannemen. Dit in tegenstelling tot de "echte" die "puttekes" in de sporen en de wielen maken. Als je ergens bewijs van het tegendeel weet leg ik me daarbij neer natuurlijk.
Sorry dat ik me in jullie conversatie heb gemoeid, het was vooral dat idee van het bolle spoor dat me intrigeerde.
Groetjes,
Hugo
PS dit forum is zoals je ook kan merken aan mijn status, nieuw voor mij. Jammer dat ik het geen 50 jaar eerder heb ontdekt. Werkelijk hulpvaardige mensen die een probleem niet uit de weg gaan! Top!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke
Maar dat een "speelgoedlok" zoveel druk kan uitoefenen dat hij het spoor vervormd kan ik moeilijk aannemen.
Sorry dat ik me in jullie conversatie heb gemoeid, het was vooral dat idee van het bolle spoor dat me intrigeerde.
Groetjes,
Hugo



Hugo
Ik schrijf wellicht het soms iets te bod ,maar verder ben ik een vriendelijk mens.
Waar jij leest dat ik zeg (schrijf)dat de rails vervormen is mij een raadsel.
Natuurlijk vervorm de rails niet.
Door de hogere druk per mm2 wordt wel het vuil beter weg geduwd.
Dat is alles.
Heb ik na beste weten ook zo geschreven.
Dus de rails blijft bol voor heel lang.

Heb nog eens gezocht in alles wat daar ooit over geschreven is aan zinnigs en onzin (dat is mijn menig dus geen waarheid)

Echt platte rails is getrokken en heeft zeker bij de goedkoper merken (maar welke dan) een minuscule braam aan zijkanten.
In doorsnee gezien is de rails dus een soort weg met aan beide zijde een hele hele hele kleine braam omhoog.
Soort rivier met oevers. (dwars door snede).

De lok loopt dus in dat geval alleen op de oevers,de z.g.n rivier vult zich met vuil en heft uit eindelijk de lok omhoog .
Dan loopt de lok op het vuil,en dus niet meer

Bolle rails heeft die braam ook maar het bolle deel steekt daar boven uit.

Wat deze theorieen allemaal waard zijn weet ik ook niet,maar electrisch contact blijft veel moeilijker dan iedereen denk

Analoog of digitaal maakt niet zoveel uit.
Maar digitaal heeft een constante hoge spanning en dat is wel een voordeel.
wim

Huugooke

Beste Ysbeer,
daar ben ik nu eens helemaal mee akkoord zie!
Waar ik dat vervormen gezien heb is mij nu ook niet helemaal duidelijk, 'tzal mijn hoge leeftijd zijn (hm,hm)
groetjes,
Hugo

Metpetergaathetbeter

Inderdaad wat Wim (Ysbeer) vraagt of opmerkt ik vind dat persoonlijk ook bijzonder vervelend (in sommige gevallen dat mensen hun leeftijd en zelfs hun eigen naam niet invullen). Bij mij zijn die volledig ingevuld !Velen steken zich weg achter het feit we zouden wel een keer kunnen lastiggevallen worden.

Persoonlijk vind ik eigenlijk maar flauwe kul, op dat jaar dat alles is ingevuld heb ik nog niemand aan de  deur gekregen ! Mocht dat wel zo geweest zijn en het past niet dan komt die persoon er gewoon niet in !Zo eenvoudig is dat ! De beleefdheid is toch zo dat je de vraag stelt mag ik, of stoor ik niet als ik......

Wanneer je dan een uitleg geeft aan iemand vind ik het toch belangrijk
dat je op de hoogte bent van hoe oud is iemand die je uitleg geeft !
In wezen is dit toch een heel verschil om uitleg te geven aan een 13 jarige of aan iemand die 45 is !

Ik zou wel eens weten dat jullie daar over vinden, van Wim denk ik het wel al te weten ![:)]

Groeten Peter[;)]

Huugooke

Nu was ik toch wel zeker dat ik mijn leeftijd had ingevuld bij registratie! Even gecheckt en gecorrigeerd.
Sorry mensen!

ysbeer

Oef oei
In mijn gegevens staat ook geen leeftijd [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]
gauw dan maar aanpassen
vergeef mij

wim