Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

welk merk-type rail?

Gestart door Boemeltrein, 22 oktober 2011, 19:43:16 PM

Boemeltrein

Ik ga binnenkort herbeginnen.... na meer dan 30 jaar, ik ben de zolder:) aan het voorbereiden op zijn nieuwe bestemming, maar ik stel me de vraag welk soort rails ga ik gebruiken? ten eerste het is voor gelijkstroom en HO,ik zou iets willen voor de lange termijn, wordt het Peco, Roco of iets anders, welke code 100,83 of 75, ik heb reeds wat materiaal in mijn bezit zoals een type 78 en een  Thalys van Mehano, lilliput-wagons...Kan er iemand daar wat goede raad geven voor een herbeginner...

Boemeltrein

ysbeer

Ik zou in ieder geval code 83 kiezen.
Dat is natuur getrouwer
Alles van na 1985 gekocht rijdt zonder problemen hier op.
Wat eventueel (van voor 1985) niet goed rijdt kan andere wielen krijgen
Code 100 gaat er uit (op termijn)
75 is nog mooier maar zonder garantie dat alles er op rijdt.
Drie merken

Tillig ,zeer mooi maar wel iets duurder,wissels perfect
Matig verkrijgbaar (duitsland)
peco ,Ook heel mooi en niet al te duur.Redelijk verkrijgbaar
In engeland goedkoper dan bij ons.
Roco goed keus ,iets minder natuur getrouw(valt niet erg op)
goed verkrijgbaar

wim

conducteur

Bouw eens in een oude stoomloc nieuwe wielen[V] Kies gerust code 100 , het verschil is enkel te zien op foto's. Altijd dat gelul over 0.4mm[V] Ik zou voor fleischmann profi rails gaan, indien je rap een trein wil laten rijden. Wil je echter een mooier spoor dan zou ik voor peco gaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Bouw eens in een oude stoomloc nieuwe wielen[V] Kies gerust code 100 , het verschil is enkel te zien op foto's. Altijd dat gelul over 0.4mm[V] Ik zou voor fleischmann profi rails gaan, indien je rap een trein wil laten rijden. Wil je echter een mooier spoor dan zou ik voor peco gaan.



Heeft hij dan oude stoomloks?????????.
En dat gelul.
Ja daar moet ik je gelijk in geven,want als er een is die verstand heeft van gelul dan ben jij dat wel.
Dus jij weet wat gelul is.

Boemel

Dr conducteur is 16 of 17 oud maar heeft reeds 50 jaar ervaring ,dus maak zelf maar uit wat zijn raad waard is,
wim

doomslu

Voor de ene is het verschil wel belangrijk voor de andere niet.
Het is zoals kleuren en smaken h?. [;)]

Ik zou ook geen code 100 meer kiezen.
Persoonlijk heb ik Tillig gekozen omdat IK die mooi vind (vooral de wissels lijken "echter" in MIJN ogen). [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven 1/43 modelling

Hoi,

bij ons in de club is een baan in aanbouw in Tillig sporen en ik moet eerlijk zijn ze zien er goed uit [:)], de prijs en moelijk verkrijgbaarheid zou ik er dan bij nemen.

Zelf rij ik drierail, dus een ander gegeven. [:I]

Kijk eens rond en bepaal zelf wat je er aan wenst te spenderen.


Caponordtraveller - Steven.

Huugooke

Uit je plannen maak ik op dat je voor een baan hebt gekozen waar op "gereden" gaat worden, en niet voor een showcase?
Dan zou ik kiezen voor materiaal waar ik alles, ook oud materiaal, op kan laten rijden.
Zelf gebruik ik profi-rail, zonder (veel) problemen.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Uit je plannen maak ik op dat je voor een baan hebt gekozen waar op "gereden" gaat worden, en niet voor een showcase?
Dan zou ik kiezen voor materiaal waar ik alles, ook oud materiaal, op kan laten rijden.
Zelf gebruik ik profi-rail, zonder (veel) problemen.



Sorry dat is onzin op 83 loopt bijna alles
En als hij geen stokoude loks heeft is onnodig hoge rail te kopen
show case is ook al een vreemde uitdrukking vind ik
83 roco rail (of andere)is heel gewone rail.
wim

conducteur

Kom toch eens kijken Wim, het verschil tussen beide is niet waarneembaar (alleen op foto's of als je beiden naast elkaar legt, niet ingewerkt, en dan nog), waarom dan zo lullen over 0.4mm.
Code 100
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

"Showcase, toonkast", of een module? Een diorama? Een klein stukje uit de echte wereld nagebootst. Daar kan je alles mooi op mekaar afstemmen en de realiteit zo dicht mogelijk benaderen.
Op een "baan" kan je dat ook maar kan je wel de "risico's" zo veel mogelijk beperken. Een veertig jaar oude lok even testen? Laat die nu net op dat onbereikbare stukje ontsporen.
Vandaar mijn onderscheid.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Kom toch eens kijken Wim, het verschil tussen beide is niet waarneembaar (alleen op foto's of als je beiden naast elkaar legt, niet ingewerkt, en dan nog), waarom dan zo lullen over 0.4mm.
Code 100



Sorry,ik schrijf toch liever met volwassen modelbouwers.
wim

Metpetergaathetbeter

Ik heb ook al getwijfeld over rails ! Mochten de Roco-lines nog bestaan hebben met die mooie slanke wissels, ik zou hier mee voortgedaan hebben ! De nieuwe geo -line daarentegen vind ik maar niets, bovendien is het assortiment ook niet hetzelfde van de vroegere Roco-line !

Verder had ik de aankoop steeds uitgesteld omdat ik geruchten gehoord had dat het wel eens kon gebeuren dat de Roco-lines opnieuw hun opwachting zouden maken ! Maar zoals ik zei mogelijks alleen een gerucht !

Ik heb ook al vaak staan kijken naar Tillig ! Maar steeds heb ik uitgesteld omdat ik eigenlijk nog niet goeds of slechts gehoord had van Tillig !

Groeten Peter[;)]

PS Tillig heeft wel prachtige " slanke" wissels !

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

"Showcase, toonkast", of een module? Een diorama? Een klein stukje uit de echte wereld nagebootst. Daar kan je alles mooi op mekaar afstemmen en de realiteit zo dicht mogelijk benaderen.
Op een "baan" kan je dat ook maar kan je wel de "risico's" zo veel mogelijk beperken. Een veertig jaar oude lok even testen? Laat die nu net op dat onbereikbare stukje ontsporen.
Vandaar mijn onderscheid.




Ja ik begrijp jou probleem niet helemaal.
Stel je heb een oude lok,en een baan met lage rails.
Je zet de lok op de rails,dan ontspoort hij niet maar de flensen lopen aan tegen het kleinijzer.
En wie legt nu een baan met hoge 100 rails en op dat onbereikbare
stukje een paar lage rails.
Dat onderscheid van jou slaat dus nergens op.
Ik vraag mij zelfs af of je wel de verschillen tussen 100 en 83 weet

Code 100 rails is niet alleen 0.4 mm lager maar ook de railkop is smaller en wat afgerond.
Wissel voor code 100 zullen in een mooie lange uitvoering over enkele jaren niet meer te koop zijn(nu al nauwelijks)
Vind je ook niet dat het adviseren van 100 aan een beginner niet zo happy is

DE menig van jou neem ik serieus dus dar om reageer ik zo.
Waarom zou je ouderwetse rails kopen (terwijl je geen echt oude loks heb) goedkoper is 100 ook niet.
Meningen van de ander aanhanger in dit draadje neem ik niet meer serieus,deze jongen neemt bijna altijd het tegen standpunt in (zie M6 van classix)
Oke leg mij uit wat dan de voordelen zijn van 100
Dit geld alleen voor huugooke.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Ik heb ook al getwijfeld over rails ! Mochten de Roco-lines nog bestaan hebben met die mooie slanke wissels, ik zou hier mee voortgedaan hebben ! De nieuwe geo -line daarentegen vind ik maar niets, bovendien is het assortiment ook niet hetzelfde van de vroegere Roco-line !

Verder had ik de aankoop steeds uitgesteld omdat ik geruchten gehoord had dat het wel eens kon gebeuren dat de Roco-lines opnieuw hun opwachting zouden maken ! Maar zoals ik zei mogelijks alleen een gerucht !

Ik heb ook al vaak staan kijken naar Tillig ! Maar steeds heb ik uitgesteld omdat ik eigenlijk nog niet goeds of slechts gehoord had van Tillig !

Groeten Peter[;)]

PS Tillig heeft wel prachtige " slanke" wissels !




Roco line is nog volop te koop,ook de lange wissels, echter niet met bedding,maar die vind ik toch al niet mooi.

Peco en tillig zijn echt prima en zeker peco is niet al te duur
Tillig is in duitsland en nederland redelijk te koop

Metpetergaathetbeter

Met dank voor uitleg,Ysbeer,

nam roco line voor het geluid - isolerend kwaliteiten en je kon met een min aan vastleggen later altijd wissels wegnemen ! Die bedding zou ik wel behanderd hebben !
Bij die nieuwe zonder bestaan die slanke wissels niet !
Vaak zie je ze ook occasies maar eerlijk gezegd heb liever nieuwe - hooguit voor een opstelspoor of iets dat niet veel kwaad kan !
Groeten Peter