Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

metaal zwart maken

Gestart door joble, 18 oktober 2011, 22:57:08 PM

loco

Ik heb onlangs ook enkele onderdelen in nikkelzilver gezwart. Dit is aardig gelukt, maar ben niet 100 % tevreden met het bereikte resultaat. Het volledige oppervlak is namelijk niet gelijkmatig gezwart. Daarvoor heb ik de onderdelen enkele uren laten liggen in een badje (botervlootje) met een chemische vloeistof voor het zwarten van messing en af en toe eens geschommeld met het vlootje.
Vooraf heb ik alles opgeschuurd met licht schuurpapier (600) en op de plaatsen waar ik niet bij kon met het schuurpapier heb ik een glasvezelpotlood gebruikt. Daarna werd alles nog eens ontvet en chemisch ontvet. Wat dit laatste mag betekenen weet ik niet, maar bij het flesje voor het zwarten was nog een tweede flesje voor het chemisch ontvetten. Dus we hebben dat maar uitgevoerd zoals te lezen was.
De twee flesjes heb ik begin jaren '90 gekocht bij Carr's (of zo iets) in Engeland. Dus het was al die tijd ongebruikt blijven wachten op actie. Vandaar dat het waarschijnlijk alleen voor messing was, want dat is het materiaal dat ze in Engeland bij voorkeur gebruiken voor modelbouw.
Als ik de kans zie, zal ik enkele foto's maken van voor en na de behandeling.

Onlangs heb ik hetzelfde proced? ook gebruikt voor rails die ik dan weer heb gebruikt voor iets anders dan om erover te rijden. (voor het maken van een railing) Hierbij had het zwarten geen enkel effect. vreemd, want het waren oude rails die ik eveneens opgeschuurd heb en ontvet. Ik heb de rails dan maar volledig roestig gemaakt (eveneens met producten scenic rust) en in plaats van roestkleur heb ik een zwart uiterlijk gekregen. Toch raar al dat chemisch spul.

Gerolf

Ik heb hier 3 flesjes staan: eentje voor messing, ??n voor nikkelzilver en ??n voor ijzer/staal. Ik kan me moeilijk voorstellen dat in alle drie hetzelfde product zit [;)]
Voor rails zou ik het toch niet gebruiken - de plaatsen waar er contact moet zijn (boven- en binnezijde van de kop van de rail), zijn in het echt ook glimmend. Verven en snel afkuisen lijkt me een eenvoudigere (en goedkopere) methode.

Ik heb ooit eens een zwartbeits voor messing op nikkelzilver rails geprobeerd - een groene laag als resultaat [B)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Toch even een waarschuwing. Deze producten voor het zwarten is chemisch spul. Je moet er voorzichtig mee zijn. Vooral inademen van de dampen voorkomen. Niet dat het staat te dampen, maar je weet nooit. Sommigen durven het product warm maken omdat dan het chemisch proces sneller zou gaan. Eigenlijk niet nodig, omdat het koud ook vooruit gaat. Dus liefst in een geventileerde ruimte gebruiken.

swarol

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik heb hier 3 flesjes staan: eentje voor messing, ??n voor nikkelzilver en ??n voor ijzer/staal. Ik kan me moeilijk voorstellen dat in alle drie hetzelfde product zit [;)]
Voor rails zou ik het toch niet gebruiken - de plaatsen waar er contact moet zijn (boven- en binnezijde van de kop van de rail), zijn in het echt ook glimmend. Verven en snel afkuisen lijkt me een eenvoudigere (en goedkopere) methode.

Ik heb ooit eens een zwartbeits voor messing op nikkelzilver rails geprobeerd - een groene laag als resultaat [B)]



dat is wat ik ook verstond in de uitleg van het boek,

denk ook moest er iets mis gaan dat het met verf te corigeren valt, met chemische middelen is het blijvend [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

loco

Deze foto's hadden jullie nog te goed.

Het gaat over het zwarten van spoorwagstaven in HO. De staafjes zijn in messing en eentje in nikkelzilver. Het zwarten met 'Carr's Metal Black for Brass' voor messing heeft aanvankelijk weinig of geen resultaat opgeleverd. Daarom heb ik de borstwering behandeld met scenic Rust. Het resultaat zie je op de foto's.
De producten van Carr's zijn blijkbaar nog te krijgen. Met watt googelen vond ik toch nog een groot aantal aanboieders. Vooral in UK. Alleen de verpakking is veranderd. Dit product is verkrijgbaar voor Messing, Nikkel Zilver, Witmetaal en staal, soldeersel en Aluminium. (zie ook http://www.dccconcepts.com/index_files/DCCmetalblackening.htm
E?n flesje van 50 ml kost 15 pond. Wat toch zo'n 20 euro is. Wat toch niet min is als je de vijf flesjes wilt hebben. En 50 ml stelt volgens mij niet veel voor.








Metpetergaathetbeter

i.v.m.zwart maken van de wielen, de isolatie(rubber?) die aanwezig tss.de as en de rest van het wiel (in gelijkstroom) wordt die niet aangetast bij het zwarten ?

Groeten Peter[;)]

wisselstromer

ik denkt dat deze producten ook te verkrijgen zijn hier in belgie bij pb mes?

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer