Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 107 - Belgische laadkaai

Gestart door PeterVG, 07 oktober 2011, 14:23:06 PM

PeterVG

Vanaf pagina 27 kunnen we lezen hoe een typische laadkaai nagebouwd kan worden.  Een artikel wat ik een warm hart toedraag.  Als aanvulling had ik graag deze foto gepost waarop de goederenkoer van Boom is afgebeeld.  Boom moet zowat de laatste Belgische goederenkoer zijn die nog op de klassieke wijze in dienst is.

imghttp://farm7.static.flickr.com/6100/6219601799_fef8ef7ca1.jpg/img

De firma Caterpillar u allen bekend vanwege de grote rupsvoertuigen maakt op regelmatige basis gebruik van het spoor. Rupsvoertuigen worden per spoor aangevoerd vanuit de fabriek naar de Belgische verdeler.  
Modelspoorders die hedendaags rijden kunnen voorbeeldsgetrouw dit boeiende vervoer nabouwen op hun baan.
Wat mij bijbleef van het bezoek aan Boom is dat een actieve goederenkoer bezaait ligt met allerhande artikelen.  Houten balken en kettingen gebruikt om de lading vast te sjorren liggen verzameld op hoopjes.... echt een tip om een actieve goederenkoer te verlevendigen.
Uiterst links is nog net de kop van het laadperron afgebeeld.

ToThePoint

#1
Super, maar heeft u meer detail foto's ?
Ik ben net bezig aan een goederenkoer.

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterVG

#2
Van Boom heb ik helaas geen andere fotos. Deze werd genomen van op het perron dat net iets te ver weg lag om goede fotos te maken.  Wellicht is er hier wel iemand uit de omgeving van Boom aanwezig die makkelijk een ommetje kan maken om detailfotos te nemen.
Wat ik wel kan doen is detailfotos plaatsen van een laadkaai uit Beauraing die fotos zitten in mijn archief.

PeterVG

#3
Dit is inspiratie die ik opdeed in Beauraing.  De fotos werden gemaakt op 14 januari 2011.



Een kijk op de laadkaai van Beauraing.  Uitgevoerd in drie verschillende uitvoeringen van steunmuur.  Links met betonnen steunpalen.  Rechts met oude stukken rail als steunmuur.  De derde variant is zichtbaar op de foto met stootblok.  Metalen profielen houden de betonplaten van de steunmuur op hun plaats.



Hopelijk hebben jullie wat aan de fotos.  Mij hebben ze ge?nspireerd bij het maken van mijn laadkaai.  Getuige is daarvan deze foto.


railman56

#4


't is niet veel maar misschien kan het helpen. foto is van Gouvy.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

janjozef

#5
In duffel is er ook nog een eveneens in Boom, deze laatste wordt nog gebruik door Van Hool
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railman56

#6
bij het herlezen van het artikel heb ik gemerkt dat er maten ontbreken op fig.1 [:(]
vergelijk maar met foto 8 en 9 en dan zie je dat er verschil is tussen de tek. en de foto's. het linkerdeel van de figuur zou eigenlijk een L-vorm moeten zijn en niet de rechthoek van 140x50: dus daar ontbreekt iets [?]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterVG

#7
Het schema op pagina 28 is inderdaad niet juist.  Hoe de auteur het wel bedoeld had is me niet duidelijk.  Wat ik wel kan toevoegen zijn enkele maten die ik genoteerd heb na een bezoek aan Vielsalm in 2004.  Toen lag daar nog een laadramp en die had volgende lengtematen.

Totale lengte 36m.
20m lente stijgend wegdek laadramp is hier op zijn breedst (8m).
10m lengte horizontaal wegdek laadramp op zijn breedst (8m).

Naast spoor nog 6 meter lengte laadramp evenwijdig met spoor.  Laadramp ligt hier op 105cm van dichtstbijzijnde railstaaf.

Hoogte laadramp was 120cm tot top van railstaaf.

Heel andere maatvorming dus dan in het blad maar er zijn wellicht heel wat diverse afmetingen geplaatst door de NMBS in het verleden.

railman56

#8
bedankt voor de maten, die kan ik nu rustig omzetten.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dgrr57

#9
En voor wie weinig plaats heeft [;)]


Havoc

#10
Wat ik me herinner van de goederenkoer van Sint-Agatha-Berchem is dat er geen laadkaai was, maar dat er een oude platte wagen stond die daarvoor gebruikt werd. Over het stootblok lagen ijzeren platen en zo was er ook een afrit gemaakt. Die werd gebruikt om autotransport dubbeldekkers beladen met Alfa's te lossen. Aan de overkant van de lijn was een bunker vlak aan het sein/overweg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

railman56

#11


@ PeterVG: ik mis nog wat gegevens om mijn plannetje te vervolmaken.
zoals je ziet aan de linkse (kopse)kant (insprong). hoe is die 8 meter verdeeld?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterVG

#12
Oeps Marc

Blijkbaar ben ik iets te voortvarend geweest met het doorgeven van de maten.  Na diepgaander studiewerk van mijn aantekeningen blijkt er een fout ingeslopen te zijn.  De maten zijn niet correct.  Reden is dat ik ze opgenomen heb vlak na een acute herniaopstoot.  Bukken was niet meer mogelijk.  De opgegeven lengtematen zijn genomen door afstappen maar de foutenmarge blijkt erg hoog.  Als ik hobbytijd kan vinden zet ik de juiste maatvoering op digitaal papier en post ze hier.  Dat kan echter even duren aangezien mijn werkgever momenteel niet open staat voor hobbytijd.  Mijn excuses voor het ongemak.

Heeft MSM intussen hun foutieve maatvoering al rechtgezet in het nieuwe nummer?