Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Roco transfo

Gestart door Peter, 07 oktober 2011, 10:35:38 AM

Peter

Gisteren liet een van mijn Roco universeeltransfo's het plotseling afweten. ( ref.10725) Er zijn slechts enkele straatlantaarns (in H0) op aangesloten dus overbelast of kortsluiting is uitgesloten.
Is deze transfo het waard om te laten nakijken door Roco (nieuwprijs is 39,95 euro) Hij is zo goed als nieuw (1 maand in gebruik) doch heeft al die tijd in de digitaalset van mijn Roco VT11.5 TEE gezeten, en dus is de waarborg al lang verstreken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Peter,

Erg voor te zeggen maar je hebt laatste tijd toch veel pech met Roco ![:0][V]
Hopelijk veranderd dit binnenkort weer ![:)]

Groeten Peter

Peter

Puur toeval? Toch blijf ik Roco een van de betere merken vinden. Alle merken hebben wel eens problemen met hun modellen (Brawa, LSM, M?rklin enz.enz)
Een merk of een bedrijf is maar zo goed als zijn werknemer(s)
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Gisteren liet een van mijn Roco universeeltransfo's het plotseling afweten. ( ref.10725) Er zijn slechts enkele straatlantaarns (in H0) op aangesloten dus overbelast of kortsluiting is uitgesloten.
Is deze transfo het waard om te laten nakijken door Roco (nieuwprijs is 39,95 euro) Hij is zo goed als nieuw (1 maand in gebruik) doch heeft al die tijd in de digitaalset van mijn Roco VT11.5 TEE gezeten, en dus is de waarborg al lang verstreken.



Als een trafo niet stinkt of rookt is hij dus niet verbrand,als je hem open kunt maken zou ik dat toch eens doen.
Zonder spanning er op natuurlijk.
Van binnen ziet zoon ding er simpel uit ,en je ziet zo of er wellicht een draadje los zit.
Zie je niks dan oke,hij was toch al kapot.
En oja,laten maken niet doen als je zelf niets ziet

wim

just4fun

Is dat een transfo met 230VAC in (een gewoon stopcontact, dus) en 16VAC uit?
Dan zou ik inderdaad zoals Wim (Ysbeer) voorsteld eerst zelf eens kijken. Valt het zo op te lossen, dan is het OK. Anders een transfootje kopen in een elektronicazaak (met dezelfde gegevens). Is volgens mij een pak goedkoper. Een beetje soldeerwerk en inbouwen in een kastje/doosje (een oude Planta-pot, bijvoorbeeld [;)]). Tenminste als het alleen maar dient voor de voeding van wat verlichting enzo.
Paul

Peter

De transfo gisteren opengebroken. Op een normale manier is dat ding niet open te krijgen. Er was niets op aan te merken. De draden zaten allen nog vast en nergens een verkleuring door hitte enz. Ik hem maar in de vuilbak gedonderd.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

In de elektronicahandel vind je voor die prijs v??l meer transfo [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

minibaan

Ik heb net hetzelfde voor gehad met dezelfde Roco transfo 10725, slechts enkele maanden oud en zeker geen overbelasting of kortsluiting. Dan maar binnengebracht bij de handelaar waar ik hem gekocht heb. Na vijf (!) maanden kreeg ik gratis een nieuwe transfo onder garantie. Erg trage service van Roco, maar uiteindelijk toch in orde gekomen.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door minibaan

Ik heb net hetzelfde voor gehad met dezelfde Roco transfo 10725, slechts enkele maanden oud en zeker geen overbelasting of kortsluiting. Dan maar binnengebracht bij de handelaar waar ik hem gekocht heb. Na vijf (!) maanden kreeg ik gratis een nieuwe transfo onder garantie. Erg trage service van Roco, maar uiteindelijk toch in orde gekomen.



Geen trage service van ROCO maar ZEER waarschijnlijk van de winkel of van de importeur.
De MEESTE winkel sparen op de achterste plank eerst een serie reparatie op en versturen dan pas.

Ik heb super goede ervaring met

http://www.modellbahnshop-lippe.com/gattung/modellbahn-shop+lippe/31-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-gatt-de-p-0/gattung.html

Wat je ook terug stuur(tijdens 2 jaar garantie)ruilt men binnen een week om.
Prijzen niet slecht.verzend 9.50
circa 1.3 procent korting via bonus punten.

wim

raf

Zeer oud topic maar over de 10725 is het dit wat ik er over gevonden heb
Nu ik heb een occasie roco installatie gekocht en daar zat dus deze transformator bij
Maar deze lijkt dus wissel stroom te zijn .
Al mijn andere transformatoren zijn voor die installaties gelijkstroom
Hoort deze transformator wel bij deze installatie ????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

De Roco 10725 is een echte transformator, er komt dus wisselspanning uit.
Je hebt het over "deze installatie",  maar welke installatie is dat?

raf

klaas het is de standaard booster van roco 10764


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Zou er toch bij moeten horen. Zie deze handleiding: https://z21app.roco.cc/doc/an/1/nl/10810_multimaus_nl_200619.pdf
Bijna onderaan staan schema's waarop de transfo en de booster op elkaar zijn aangesloten.

ronaldk

#13
Citaat van: raf op 31 december 2022, 17:19:45 PM
klaas het is de standaard booster van roco 10764

De eerste versie van een multimaussetje werd met een Roco 10725 (16V AC - 50VA) uitgevoerd. Een echte wisselspanningtrafo die iets van bij 16 volt 3,1 - 3,2A levert voor de versterker 10764. Daardoor krijg je maximaal 3,2A op de baan., Roco heeft later de trafo vervangen door een voedingsadapter 10850 (18V DC - 36VA). Vooral vanwege Europese wetgeving. Deze levert 18V bij 2,1 - 2,2A en zorgt voor maximaal 2A op de baan. De versterker 10764 is nog precies hetzelfde. Je kan de 10764 met zowel wisselspanning als gelijkspanning voeden. Let op! Dit werkt niet bij de z21 / Z21.

Bij multimaussetjes zijn de wat oudere versies met een Roco 10725 wat populairder. Dit omdat je tot 3A op de baan kan zetten in plaats van 2A.

raf

Ok Ronald daar kan ik iets mee

Bedankt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.