... Help?! ... Seinen schakelen

Gestart door Binco, 06 oktober 2011, 20:50:46 PM

Gerolf

#15
Het grote probleem als je met reedcontacten of andere impulsgevers een blokbeveiliging wil maken, is je opstart-situatie:
Wanneer je je baan opstart, is er immers nog geen enkele impuls gegeven, want dat gebeurt pas tijdens het rijden.
Ga je dan manueel (drukknopjes) ingeven waar er w?l en niet een trein staat? Met stroomdetectie weet je systeem dat meteen - want die werkt op elke plaats binnen een blok.
Pulsgevers (reedcontact, lichtsluis, ...) zijn wel nuttig wanneer je een exacte locatie wil weten (trein staat onder waterkraan, boven ontkoppelrail, ...) maar voor een blokbeveiliging zou ik ze ?cht niet gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#16
ik dacht ergens gezien of gelezen te hebben dat een bepaalde decoderfabrikant bezig was met een eigen lok-identificatiesysteem waar bij je ook weet welke lok zich op een bepaalde plaats bevindt.
Die link ben ik even kwijt (of ik heb dat gedroomd?)
Weet iemand er meer van?

Binco

#17
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het grote probleem als je met reedcontacten of andere impulsgevers een blokbeveiliging wil maken, is je opstart-situatie:
Wanneer je je baan opstart, is er immers nog geen enkele impuls gegeven, want dat gebeurt pas tijdens het rijden.
Ga je dan manueel (drukknopjes) ingeven waar er w?l en niet een trein staat? Met stroomdetectie weet je systeem dat meteen - want die werkt op elke plaats binnen een blok.
Pulsgevers (reedcontact, lichtsluis, ...) zijn wel nuttig wanneer je een exacte locatie wil weten (trein staat onder waterkraan, boven ontkoppelrail, ...) maar voor een blokbeveiliging zou ik ze ?cht niet gebruiken.



Ik wil ook helemaal geen blokbeveiliging, ik wil gewoon dat het sein wordt geschakelt door zowel de lok (telkens naar stand 1) en mezelf (alle andere standen)
citaat:
Een soort schakelaar met bv. 4 standen, rijdt er een lok voorbij dan springt deze automatisch in stand 1 en blijft in stand 1 tot dat je hem manueel in stand 2,3 of 4 zet. Wanneer er terug een lok passeert springt deze terug op 1 en blijft in 1 tot dat ...



[:)][;)]

Michiel

#18
Het is niet meteen in het verlengde van de titel van dit draadje, maar als ik zo voor de vuist fantaseer, heb je een 4 standen draaischakelaar nodig, een drukschakelaar, een reedschakelaar met magneetje (of elk ander systeem om het voorbijrijden van de trein aan het sein te detecteren), en een meerpolige relais.

Normaal staat het relais bij opstart open (niet aangetrokken) met een rood seinbeeld. Je stelt de draaiknop op een seinbeeld (groen, dubbel oranje,...), en drukt op de activeringsknop om het relais aan te trekken, houdt zichzelf actief, en toont het seinbeeld. Als de trein voorbij het sein komt, verbreekt deze het relais en de relais schakelt terug op rood. ...Tot je weer een seinbeeld kiest en op het knopje drukt.

Als je een beetje de werking van schakelaars en relais kent, zou dit vrij eenvoudig te maken moeten zijn, lijkt me.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#19
O,zag ik maar niet zo goed uit,maar kom ik wat meer begrijpen.
wim

Michiel

#20
Was ik weer wat warrig met mijn uiteenzetting? [:I][:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#21
Als ik het goed begrijp wil je met je trein een sein be?nvloeden, en niet andersom. Louter voor een visuele "animatie" dus.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik had uit je titel afgeleid dat je het ook wel andersom zou willen [:I]
Een meerstandenschakelaar - waarbij ??n stand dan door je reedrelais oid bepaald wordt - kan je ook elektronisch maken. Als het alleen maar dient om enkele ledjes te laten branden lijkt me dat overigens goedkoper:



Dit is wat een luxe-uitvoering met 6 standen, maar je kan gerust enkele ingangen niet gebruiken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

#22
@ Michiel,

Ja, zo is het [:)]

@ Gerolf,

Wel interessant, kan je zo'n modules zo kopen of moet dat zelf gefabriceerd worden?
En hoe werkt het precies, kan ongeveer volgen in grote lijnen [:I]

PS. Ik heb de titel aangepast [;)]
[:)][;)]

Gerolf

#23
"Eigen" aangepast ontwerp, het origineel gevonden in Elektuur [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

#24
Gerolf, Hartelijk bedankt voor de schakeling, onze pa heeft het uitgelegd en het is inderdaad dat wat we zochten [:p]
Enkel de driehoekjes met het golfje in, (van links boven naar midden onder) Wat zijn dat voor componenten?

Ga ik dus een van de dagen is ineen proberen te steken, (het ineensteken gaat wel, al de componenten begrijpen soms iets minder, maar al doende leert men [8)])

[:)][;)]

ToThePoint

#25
Dat driehoekje met een dubbele golf is een logische poort. Dat kan een OR, AND, NOR, EXOR, NAND enz... zijn. Digitale techniek dus.
Ik weet niet meer uit het hoofd voor welke poort precies dat symbool staat, maar even googlen en u zal vinden welke het is.

Ik heb even gegoogled en ik vermoed dat het schmittriggers zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#26
Klopt, inverterende schmitt-triggers, zoals in een 40106.
citaat:
Ga ik dus een van de dagen is ineen proberen te steken
Dan kan dit misschien helpen:



[;)]
EDIT: Rato is zeker niet slecht. Hopelijk hebben ze alles in stock.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

#27
En kan ik al die componenten gewoon in de electronica zaak kopen?
Of waar zijn deze te vinden, ik had gedacht langs Rato (Antwerpen) te gaan (is nog geen 100m van onze voordeur).

[:)][;)]

ysbeer

#28
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Ik heb even gegoogled en ik vermoed dat het schmittriggers zijn.



dat zijn het inderdaad.mms 74ls14
wim

ysbeer

#29
citaat:
Geplaatst door Huugooke

ik dacht ergens gezien of gelezen te hebben dat een bepaalde decoderfabrikant bezig was met een eigen lok-identificatiesysteem waar bij je ook weet welke lok zich op een bepaalde plaats bevindt.
Die link ben ik even kwijt (of ik heb dat gedroomd?)
Weet iemand er meer van?



Volgens mij is dat lenz,de decoder meldt het loknr terug.
Waar de lok dan is moet de computer dan maar uitrekenen.
kijk een bij lenz.
Ik weet er iets van maar om dat ik analoog rij net niet veel.

http://www.digital-plus.de/digitalplus-railcom.php

wim