... Help?! ... Seinen schakelen

Gestart door Binco, 06 oktober 2011, 20:50:46 PM

Binco

Heb reeds wat informatie opgezocht ivm stroomdetectie, terugmeldmodules, ...
Daaruit ben ik op iets gekomen dat S88 wordt genoemd.
Dat zou dan een terugmeldmodule moeten voorstellen ... ?


Nu zie ik helemaal door het bos de bomen niet meer :I
Ik was van het idee vertrokken om wanneer een lokomotief een sein passeert, het sein op rood springt. Daarna kan je het sein manueel dmv een drukschakelaar terug op een ander seinbeeld zetten, maar vanaf er terug een lok passeert, springt het sein terug op rood.

Van daar uit ben ik dan beginnen zoeken achter allerlei oplossingen.
Al gouw werd duidelijk dat de meeste kiezen voor "stroomdetectie"
met zo'n S88 ding, wel vanaf daar is het de mist ingegaan bij mij.

Zou iemand mij kunnen uitleggen (op een manier dat een 16jarige het verstaat :)) wat zo'n S88 module inhoud, wat je er voor nodig hebt en eventueel een schema om het aan te sluiten voor een sein.
Ik ken nu wel wat van elektronica maar op dit gebied ben ik echt nog een leek :I.


Ik zou hier nu wel niet de reactie willen uitlokken dat ik eens moet gaan googlen ofzo, dat heb ik heus gedaan, maar zit een beetje in de knoop en hoop op een verduidelijking :D;)


Steam.N

#1
Binco,

ik ben op digitaal gebied zeker geen specialist.  Alleen geloof ik dat S88 de communicatiebus is, waardoor de detectiesignalen (per 8, geloof ik)naar de controlemodule worden geloodst.  

Er worden modules aangeboden waar de stroomdetectie op gebeurt, waar dat signaal gebufferd wordt, en door de S88 bus doorgeseind wordt.

Voor de rest: over naar de specialisten.[;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

#2
Een S88 terugmeld systeem kan je eenvoudig voorstellen door ??n groot schuifregister die door een digitale centrale bit per bit ingelezen wordt via de S88 bus. Het is deze digitale centrale die de sein schakelt of de locomotief aanstuurt afhankelijk van de logische waarde van ??n van die ingelezen bits.

De logische waarden van die bits kan afkomstig zijn van massadetectie of stroomdetectie.

De massadetectie is de eenvoudigste, en wordt veel gebruikt bij 3 railsystemen. De logische toestand van massadetectie wordt bepaald of de bit verbonden is met de + of met de massa van de voeding
van het terugmeldsysteem. Die verbinding kan op velerlei manieren gebeuren zoals schakelaars, reed-schakelaars (magnetische), maar meestal via een verbinding door de wielen van de locomotief en wagons zelf. Een ge?soleerd stuk spoor fungeert hier als schakelcontact t.o.v het overstaande met de massa verbonden spoor (wel enkel mogelijk bij 3rail en niet ge?soleerde wielen).

Stroomdetectie is in wezen ook een massadetectie maar hierbij wordt de toestand van de verbinding naar + of massa gestuurd door de spanningsval over in serie staande dioden.  Het is de stroom naar de locomotief die de spanningsval veroorzaakt in de dioden. Stroomdetectie kan zowel bij 3 rail als 2 rail systemen gebruikt worden.

Maar voor een schema kan ik niet zorgen. Bij mij is alles zelfbouw.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Binco

#3
@ Geert & Steam.N

Merci, het begint te komen [;)]

Geert (en alle andere [;)]), wat zou jij dan doen met volgend probleem?
citaat:
Ik was van het idee vertrokken om wanneer een lokomotief een sein passeert, het sein op rood springt. Daarna kan je het sein manueel dmv een drukschakelaar terug op een ander seinbeeld zetten, maar vanaf er terug een lok passeert, springt het sein terug op rood.


[:)][;)]


INFO

#4
Binco,

In ieder geval niet met s88 al dan niet met stroomdetectie, want daar kun je niets rechtstreeks mee schakelen.

S88 is een terugmeld systeem voor het gebruik bij o.a. computergestuurde banen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Binco

#5
Aah, goed
dan zal ik die S88 maar al schrappen uit de titel [;)]

[:)][;)]

INFO

#6
Binco,

Het kan heel eenvoudig met een schakelaar in de rails, ookwel een reedcontact genoemd. Is een glazenbuisje met een schakelaar erin die doormiddel van een magneet contact maakt. Die magneet monteer je onder de trein.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

#7
Hallo mensen,
Fleishmann had vroeger (nu nog?) zo'n verend toppeke onder zijn loks, waarvan ik me als kind afvroeg waarvoor het diende: om een contact te sturen zoals hierboven al besproken. Als je niet digitaal wil rijden kan je ook zoals hieboven gezegd een magneet aan je lok plakken die een "reed" contact schakelt. Deze glazen buisjes zijn tegenwoordig zo klein dat je ze gemakkelijk tussen de bielzen kan verstoppen. Als je de magneten bij verschillende loks anders plaats kan je zelfs bepalen wat er bij het passeren gebeurt, alhoewel de mogelijkheden beperkt blijven is dit het eenvoudigste systeem. Als je een beetje van computers kent wil ik je aanraden om digitaal te gaan rijden (als de spaarpot het toelaat). Er zijn tegenwoordig lokdecoders die een signaal uitsturen zodat je weet welke lok waar is gepasseerd: dat opent pas mogelijkheden!

Ludwigdc

#8
Een stroomdetectie is nogal simpel de maken.

Ik doe het al jaren met de hier al aangehaalde spanningsval over dioden, dit gecombineerd met een optocoupler ( Led en lichtgevoelige transistor in ??n ic, TIL111, 6 pinnen) zorgt eveneens voor een volledige scheiding tussen je rijspanning, die vol van stoorpieken zit, en je gevoelige stuurelektronica.

Spanningsval over een diode is 0,6 Vdc. Dit maal 3 dioden maakt 1,8Vdc, net genoeg om de led in de optocoupler te doen branden.
De weerstand van 33 Ohm dient om pieken afkomstig van de motoren op te vangen, want het ledje verdraagt dat niet zo goed.

Wanneer er geen verbruiker in de blok zit van de detectie zal er ook geen spanningsval zijn over de drie dioden en zal de led niet branden.
De transistor gaat niet in geleiding, dus toestand zoals een open schakelaar. Via de 1K ohm weerstand krijg je een duidelijk 0 Volt of massa op de uitgang.
Wanneer er zich wel een verbruiker in de blok bevind zal er over de dioden 3 x 0,6 V = 1,8 volt zijn. De led gaat branden en de transistor gaat in geleiding, toestand zoals een gesloten schakelaar.
De 5, 12 of 15 volt dat je aan pin 5 van de optocoupler hebt aangesloten gaat via de transistor naar pin 4 en zo naar de uitgang.
De 1 kohm weerstand is groot genoeg zodat de 0 Volt toestand vlot overgaat naar de spanning op pin 5 .

Let wel die uitgang is niet zwaar genoeg om daarmee direct relais of motoren aan te sturen, daarvoor dien je nog een sterkere transistor achter te plaatsen.
Het is wel ideaal om een logische toestand in te lezen in een computer.

Zie schema

2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Steam.N

#9
Ludwig,
Werd er niet recent een gelijkaardig circuit getoond, maar met condensatoren over de ingang-diodes, alsook over de uitgang van de opto?.  Kwestie van geen spooksignalen op te pikken?.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

#10

Ook goed om lezen en nog steeds toepasbaar:
M.J. Wijfels
"Digitale modeltreinbesturing"
vanaf blz. 225
en de rest van het boek, ook natuurlijk!

Binco

#11
Wat Ludwig hier vertelt klinkt wel interessant, maar is echt chinees voor mij [:I]
Digitaal rijden doe ik al, maar bezetmelding of terugmelding heb ik nog nooit gebruikt.


Ik dacht aan het volgende (kan nu zijn dat het hier al vermeld is maar dan anders)

Een soort schakelaar met bv. 4 standen, rijdt er een lok voorbij dan springt deze automatisch in stand 1 en blijft in stand 1 tot dat je hem manueel in stand 2,3 of 4 zet. Wanneer er terug een lok passeert springt deze terug op 1 en blijft in 1 tot dat ...

Dat was ongeveer het idee van de leek [:D]
Ik weet niet of dit haalbaar is.
Met een reedcontact misschien maar vanaf dat de lok weg is gaat deze toch niet in die stand blijven dacht ik zo ...

Anders vraag ik het wel eens in de club na, daar zitten genoeg slimme koppen [:)]

[:)][;)]

Ludwigdc

#12
Steam.N

Die schema is mij ontgaan. Een condensator over de dioden zal helpen om bepaalde stoorpieken weg te nemen, zelfde werking als de condensatoren die over de motor van een lok staan.
Maar bij relais en motoren die plots stilgezet worden zal door de traagheid van het magnetisch veld, een omgekeerde stroompiek onstaan in je schakeling, waartussen de spoel zich bevind. Bij relais vangen ze die piek op met een diode over de relaisspoel te plaatsen in omgekeerde stroomzin. Met een condensator is deze enkelvoudige piek niet echt op te vangen.
In mijn schaduwstation stoppen de treinen direct en daar had ik in den beginne regelmatig een optocoupler die defect ging. Sinds ik er dan een weerstand van 33 Ohm voor de led geplaatst heb ( proefondervindelijk toe gekomen ) gaan ze niet meer defect.

Een condensator na de opto voor pieken weg te werken heeft geen zin daar door de optische scheiding er geen pieken kunnen overgezet worden.
Deze condensator zal bedoeld zijn om een mooi constant signaal aan de uitgaang te krijgen. Dender van de wielen op te vangen ( led die dan gaat flikkeren en de uitgang volgt dit dan.)
Ook in geval van mijn optocoupler in de schakeling zal de led maar halftijds branden, door een condensator te plaatsen zal de halve periode dat de led niet brand door de condesator opgevangen worden en krijg je een mooi constante uitgangstoestand.

Je kan ook gebruik maken van een optocoupler met twee in tegengestelde zin geplaatste led, zo brand er dan bij AC en digitale spanningen steeds ??n led.

Zie figuur.

2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

ysbeer

#13
Begrijp ik het goed de lok gaat voorbij het sein en dat gaat op rood.
jij zet het op groen,maar de trein komt van de andere kant en zet het weer op rood.
Iets anders kan ik er niet uitlezen (maar wie ben ik) .

Als het zo is dan is alles oke want de bezet melding werkt niet richting gevoelig.

Zie ik het fout schrijf dan nog een keer duidelijk hoe het niet werkt.
wim

Binco

#14
@ Ysbeer

Ja, het klopt,
De andere standen (ik sprak van 4) zijn er om ook andere seinbeelden te geven, BV. dubbel oranje, als een trein daar door rijd dan springt die op rood. Bij elk seinbeeld moet die dus overgaan op rood, ongeacht wat er getoond word (welke stand dus).

Als die van de andere kant komt staat het sein normaal altijd op rood en dan is er ook geen verschil. De lok zet het sein dan "nog" eens op rood.

De andere seinbeelden worden dan door mezelf d.m.v. een druktoets geactiveerd. Dus telkens door impulsen (denk ik, -> reedcontact, druktoets)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, en alvast bedankt om mee te zoeken [;)][:I]