Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overwegknipperlichten

Gestart door eibtrain, 26 oktober 2005, 21:21:26 PM

eibtrain

Medespoorders,

Ik heb ik een overwegknipperlichtsetje geplaatst maar ben nog op zoek naar een "mooie" besturing ervan. De bijgeleverde sturing valt me immers wat tegen, en ik ben niet zeker of de besproken schakeling in MSM 42 mijn  "probleem" oplost. Bij een "echte overweg" gaat het witte knipperlicht immers niet adrupt aan en uit maar zit er een kleine "fade" tijd op. Bij knipperende rode lichten is de fade tijd weliswaar korter maar wel nog steeds aanwezig. De bijgeleverde sturing stuurt de LEDjes veel te adrupt aan, waardoor het geheel helemaal niet realistisch overkomt.V

Het witte licht moet m.i. wel op te lossen zijn door evt. gebruik te maken van een graanlampje ipv. een gele LED. Al zal er parallel op de lampjes dan vermoedelijk ook nog een Elko moeten staan om de afgeleverde spanning naar het lampje wat te stabiliseren, wat een vertragend effect zal opleveren. Echter, bij de rode LED?s zal dezelfde vlieger vermoedelijk niet opgaan, daar de LED?s minder afhankelijk zijn van de spanning voor wat het oplichten ervan betreft (toch bij de gebruikte 2mm LEDs).

Kan Kis, of /en iemand anders hierover zijn/haar mening geven? of zoek ik het te ver?

Alvast bedankt,

Rik

Gerolf

1) Er bestaan ook witte LEDs, zelfs in SMD als je ze erg klein wil hebben (Surface Mounted Device - z??r kleine LEDjes)
2) Je kan volgens mij een elco parallel over de LEDs zetten, als je nog een extra lK-weerstand voorziet over de LED. Die zal zorgen voor een geleidelijk aan- en uitgaan.
Als je rekening houdt met de 1Kohm weerstand die vanaf de transistor komt en je wil een opgloei/uitdooftijd van 1 seconde heb je een elco nodig van ongeveer 1000?F.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

Iets in die stijl wilde ik even proberen, Gerolf. Ik hou jullie op de hoogte!

Pol De Bard

Er bestaan wel modules van Modeltech in Temse die zulk effect kunnen nabootsen, maar dat kost wel meer dan de Euro ongeveer van de beschreven knipper.

eibtrain

Alvast bedankt, Gerolf en Pol.

Ik heb de schakeling nog niet gebouwd, maar hoop er de komende dagen wat tijd voor te vinden. Een kant-en-klare oplossing kopen doe ik liever niet, ik hou het liever bij KIS.

Enig idee wanneer je ??n en ander zal uitgetest hebben, Pol?

Rik

Gerolf

Net even een proefopstellingetje gemaakt met wat krokodilledaadjes - ik zat er nogal naast met die 1000?F: 100?F is genoeg als je 1K-weerstanden gebruikt [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eibtrain

Gerolf, jij laat er blijkbaar ook geen gras over groeien!
Hartelijk dank voor het proberen, zo kan een in eerste instantie tegengevallen ervaring (org. sturing) plaatsmaken voor een pretiige ervaring. (Al kan mijn teergeliefde echtgenote niet begrijpen waar ik mij druk over maakte...)

Kan zelf nauwelijks wachten om het samen te bouwen.

Rik

Gerolf

citaat:
Geplaatst door eibtrain

Gerolf, jij laat er blijkbaar ook geen gras over groeien!
Het heeft zijn voordelen als je elektronische componentjes en je labvoeding vlak bij je computer staan ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

Doe maar gewoon 1000 ? 1500 ?F parallel aan de ledjes, dan "gloeien" ze mooi na. Let wel op de POLARITEIT VAN DE ELKO's: PLUS AAN PLUS h? [;)]
De 10k-weerstandjes die mat de potentiometer (potmeter) zijn verbonden mag je eventueel vervangen door 100k (bruin, zwart, geel). Dan knipperen ze flink langzamer.

Pol De Bard

Leuke mail van Martijn: ok plaats hem hier even en antwoord later!

Beste Pol

Enkele maanden geleden heb ik via het Forum van Modelspoor Magazine een aantal vragen gesteld naar aanleiding van MSM38. U bent toen zo vriendelijk geweest die te beantwoorden. Nu heeft mijn modelbaan door omstandigheden een aantal maanden 'stil gelegen' maar inmiddels ben ik weer begonnen. Ik heb nu eindelijk gelegenheid gehad om KIS na te bouwen. Die schakeling uit MSM37 heb ik vandaag voltooid; die uit MSM38 volgt hopelijk binnenkort.

Naar aanleiding van dit alles heb ik nog enkele vragen en opmerkingen.

Ten eerste een wellicht theoretische vraag. Waar dient de 4700 uF / 40 V condensator (MSM37, pag. 71) eigenlijk voor ? In de tekst lees ik "als je dit zou doen zonder die condensator, zou de wissel niet bewegen" - maar dat verklaart niet veel. Kan u kort samenvatten wat de condensator juist doet ? Maakt ze bv. sneller stroom beschikbaar dan een trafo zou kunnen ?

Dan juist een praktische vraag. In de schakeling in MSM37 is er direct contact tussen -A en -E. In die in MSM38 is dit niet het geval. Ik wil nu graag zowel die uit MSM37 als die uit MSM38 in mijn modelbaan inbouwen (parallel, natuurlijk op twee verschillende plaatsen). Gevolg zou zijn dat -A en -E via de 'MSM37' schakeling direct contact hebben. Dit zou dus betekenen dat ze via deze omweg voor de 'MSM38' schakeling ook direct contact hebben (ik hoop dat u me kan volgen). Is dit een probleem ? Zo ja, hebt u enig idee hoe dit op te lossen ?

Andere vraag - in MSM42 (43 ?) las ik dat u (eventueel) Viessmann bistabiele relais aanbeveelt. Nu gebruik ik tot nu toe bistabiele relais die te koop zijn via de firma Conrad (u vermoedelijk welbekend). De aansturing van deze relais is niet gevoelig voor de polariteit van het signaal (iets wat bij Viessmann wel het geval is, zoals u ook meldt) en de kosten zijn aanmerkelijk lager. Ziet u een reden waarom zulke 'goedkope' relais (ca. 4 Euro per stuk) niet zouden voldoen ?

Tenslotte een suggestie voor een volgende nummer. Ik zou het zeer interessant vinden, als u 'ons lezers' zou kunnen helpen aan een schakeling waarmee de spanning langzaam (bv. in 5 of 10 seconden) afneemt van 10 V naar 0 V. Dit zou bijzonder bruikbaar zijn voor de aansturing van een pendeltrein. Op dit moment gebruik ik een DEG32 van Modeltech - maar die heeft als nadeel dat 'treinen elkaar beinvloeden'. Wellicht omdat de stroom beperkt is rijdt een pendeltrein langzamer wanneer de DEG32 tegelijkertijd een of twee andere pendeltreinen moet aansturen.

Hopelijk kan u in ieder geval op mijn praktische vraag ingaan.

Hartelijk dank

Martijn Burgers

hobbyist

Dat probleem had ik ook al vastgesteld bij mijn heen en weer pendelende tram. niet willen vertrekken bij laag stappen, enz. Nu, ergens in de gebruiksaanwijzing staat dat je per acht aansluitingen ( per blokje ) maar 0.5A kunt hebben. Voor treinen of trams is dit waarschijnlijk aan een te lage kant.Ik gebruik nu de DEG32 enkel nog voor het aansturen van lichteffecten. Bij een voeding van 12v blijft er nog maar 8v over aan de uitgang en daarom is 16v voedingsspanning aanbevolen.

Pol De Bard

Voil?, dat is Leon! Mede"kisser" van het eerste uur, van nog voordat de serie verscheen...
Dank je Leon, zeg ik even in het openbaar!

Pol De Bard

Martijn,
In volgorde op je vragen het volgende:
1) De condensator is een "energiereservoir" dat via de weerstand wordt "gevuld". Gaat er iets fout dan kan door die weerstand je wisselspoel niet verbranden.
2) -A en -E worden alleen aan de voeding met elkaar verbonden (dit werd in het artikel gezegd) en zowel van de elektronika als van de wisselsturingen moeten de "minnen" naar de voeding toe, in een soort "ster" dus.
3) Aan een pendelschakeling wordt gewerkt en we hopen van die dingen in aparte artikelen te gaan beschrijven. Collega Tony houdt zich daarmee bezig, maar aangezien die ook aan deze reeks meewerkt en aan nog andere projecten zal je nog een beetje geduld moeten oefenen.
De redaktie heeft ons wel verzocht meer van dat moois klaar te stomen, en wees gerust, er wordt hard aan gewerkt.

Havoc

Ivm de bistabiele relais:

Als een relais een polariteit heeft, dan is dat te wijten aan diodes die over de spoelen staan binnenin de behuizing. Die diodes zijn er om te voorkomen dat er een hoge spanning over het relais komt te staan bij het uitschakelen. Op zich is dat geen groot probleem als je het relais met schakelaars bedient. Maar transistors kunnen daar helemaal niet tegen.

Kijk naar MSM42, p71 afbeelding 4. Daar zie je over de spoelaansluitingen van het relais een diode type 1n4001. Moest die diode in het relais zelf gezeten hebben, dan had de aansluiting die nu met +E verbonden is de "plus" moeten zijn en die die naar de transistor gaat de "min" aansluiting van het "gepolariseerde" relais.

Dus kan je in princiepe niet gepolariseerde relais gebruiken, maar dan moet je die dioden zelf toevoegen. Dit als de spanning van de spoel en het vermogen dat de contacten kunnen schakelen voldoende zijn uiteraard.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Intussen weet ik waarom in die Viessmann-relais diodes zitten IN SERIE met de spoelen!! Je kan die beter laten zitten, want het blijkt nu dat er terugwerking kan ontstaan tusen de aansluitingen als je ze weglaat, iets in deaard van een serieweerstand [xx(], wat ook weer zo blijkt te zijn. Diegene die met OMRON-relais zijn uitgerust hebben geen probleem (serieweerstand is overbrugd), maar de TAKAMISAWA's hebben die serieweerstand in dienst. OPLETTEN DUS!