Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Spoor Nul diorama

Gestart door jacques timmermans, 06 oktober 2011, 14:29:22 PM

Dirky

Mooi... maar toch zou ik a.u.b. willen weten hoe je de kasseien hebt geverfd Jacques! [;)]

jacques timmermans

Luc en Dirk,

het verven van de afgegoten kasseien is geen heksentoer:

In een eerste stap wordt het geheel met sterk verdunde donkergrijze verf (graniet grijs) uitgelegd.
In een tweede stap wordt het geheel nogmaals met dezelfde verf, maar nu in verschillende nuances, nat in nat over geschilderd. Geschikte nuances, dit is zeer persoonlijk, worden verkregen door de graniet grijze verf met wat wit, licht oker en zwart te mengen.
Wanneer na het opdrogen van de verf blijkt dat de verschillen tussen de nuances te klein zijn, kan deze stap herhaald worden maar nu met meer afgezette nuances. Ook hier steeds sterk verdunde verf gebruiken!
Is het uiteindelijke volledig gedroogde uitzicht van de kasseien geslaagd, kan met het oplichten begonnen worden. Dit doen we met lichte tot zeer lichte nuances van de graniet grijze verf echter mag de verf nu totaal niet verdund worden en moet met een haast droog penseel met vlotte lichte streken over de kasseien aangebracht worden. Deze werkstap kan meermaals herhaald worden totdat het gewenste effect verkregen is.

Jacques Timmermans

jacques timmermans

"Wintertijd is planttijd"

Onder dit motto ben ik begonnen met het maken van enkele bomen voor mijn diorama. De bomen worden volgend de draadmethode gebouwd en bestaan uit ongeveer 25 draden van ca. 0,9 mm doormeter en een lengte van ca. 400 mm. Het loof komt van de alom bekende Duitse firma miniNatur.

Jacques Timmermans


jacques timmermans

Zo stilletjes aan begonnen met het aanbrengen van het alom bekende loof van de Duitse fabrikant Silhouette/miniNatur. Voor deze boom heb ik beukenloof in een voorjaarsjasje gekozen, dat door zijn frisse en niet te overdreven felle groene tint goed in een zomerse omgeving staat. Let wel, deze boom is uitgelegd voor schaal H0! Het kale karkas van deze boom is op de vorige foto op de eerste rij links afgebeeld.

Verder heb ik nog een mooi vertakt karkas van een berk ineen gedraaid. Hiervoor waren ca. 36 draden van 0,8 mm doormeter nodig. De figuren onder de boom geven de dimensies goed weer; met zijn hoogte van een goede 25 cm kan deze boom zowel in voor schaal H0 als ook voor schaal 0 gebruikt worden.

Jacques Timmermans









jacques timmermans

Na enige proeven ben ik met het meer serieuze werk begonnen. Na een populier van loof voorzien te hebben, komt een eik aan de beurt. Trouwens over het uitzicht ervan ben ik nog niet volledig overtuigd.

Een "kleine" Eik in spoor nul heeft ten opzichte van zijn half nul opponent bijna uitzonderlijke afmetingen: een hoogte van zo?n veertig tal centimeter en een breedte van iets meer dan een halve meter!

Jacques Timmermans







Martin Welberg

Mooie boompjes Jacques. Die eik heeft zo op de foto wel wat weg van een vroege Mondriaan. Kan aan de foto's liggen maar zo op het eerste gezicht ben ik niet zo kapot van het Mininatur loof. Vindt het persoonlijk een beetje aan de felle kant...

jacques timmermans

Verder aan de bomen gewerkt. Daar ik over mijn eerste creatie van een populier niet tevreden was, heb ik een tweede creatie geschapen waarvan het loof "wilder" werd aangebracht. Het verschil is frappant!
Daarna begonnen met het opzetten van het eikenloof op een middelgrote eik. Dit is een zeer arbeidsintensief doch ook saai werkje. Ik zal blij zijn als dit af is!

Jacques Timmermans








Gerolf

Die tweede populier ziet er stukken beter uit, Jacques. De eerste deed me denken aan een groengespoten verzameling pijp-kuisertjes ...
Voor je eik zou ik toch een iets andere methode voor het loof gebruiken. Het systeem dat Jos (Grove Den) gebruikt om het loof wat boller te maken (aquariumwatten) lijkt me beter aansluiten bij dergelijke bomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Eindelijk, de eik is gereed. In vergelijking met de toch al niet kleine Laadkade werkt de boom bijna als een reus, die meerder tientallen jaren geleden geplant werd. Om de boom een mooi vol uitzicht te verlenen was er meer dan 0,3 vierkante meter eikenloof van miniNatur nodig!

Jacques Timmermans




jacques timmermans

Enige impressies van mijn uit afgedankte dwarsliggers gebouwde overweg die ik de afgelopen dagen gebouwd heb. Het zeer filigrane Andreaskruis uit ge?tste messing onderdelen is een kant-en-klaar model van de Duitse firma Paul Petau.

Jacques Timmermans












ToThePoint

Jacques wanneer is het klaar ? Dan kunnen we eens afspreken hoe en waar ik het mag komen afhalen. [:p]
Ziet er prachtig uit !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

Jean-Paul,


Het zal waarschijnlijk een "never ending story" worden, m.a.w. nooit gereed en kan zodoende ook niet afgehaald worden!

Jacques Timmermans

Paulogic

Jaques, t'is super knap !

De idee?n vloeien zo mijn hersenen binnen ! Thx !
mvg,
Paul(ogic)

jacques timmermans

"Klein tussendoortje"
Voordat het vleugelsignaal van Weinert definitief op zijn plaats gemonteerd wordt, mag een lichte weathering niet ontbreken. Enkel de roest moet nog met de airbrush over het geheel "geblazen" worden. De Lanz tractor van Schuco werd op eenzelfde manier behandeld. Ook hier moet de roest nog aan de uitlaatpijp opgezet worden, waarna het geheel met wat transparant vernis gefixeerd wordt.

Jacques Timmermans






Ernst Jorissen

Hallo JacqueS.

Dat ziet er heel goed uit.
Mooi  gedaan.
Hier kunnen we nog iets leren.

groeten Ernst.
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland