Beginnen?

Gestart door Adder, 04 oktober 2011, 17:25:38 PM

Adder

Hey iedereen! :)

Ik ben nieuw hier op het forum, en ben ook nog niet echt met modelspoorbouw bezig geweest. Mij vader had vroeger een mineatuurspoorweg maar die is door de jaren heen verloederd... :(
Nu zou ik eigenlijk er ook wel eens graag mee beginnen (lijkt me wel leuk). Er zijn nog enkele onderdelen bruikbaar van de oude spoorweg, maar het meeste is helaas kapot (mijn zussen hebben veel dingen kapot gemaakt als ze klein waren).
Ik heb nog:
* 2 Locomotieven + een 10'tal wagons
* enkele oude stukken spoor (ik vermoed M-rails)

Alles is van M?rkl?n

Nu vraag ik mij af:
*Dien ik nu echte M?rkl?n sporen te kopen? (ik heb iets gelezen over wisselspanning maar ik geraak er niet echt uit)

*Komt het mij goedkoper uit om alleen de missende dingen te kopen
of is een startset voordeliger? (hoewel ik al 2 treinen heb)

*Gooi ik best de oude rails weg? of combineer ik ze met nieuwe (als dat al mogenlijk is?)

Hopelijk irriteer ik niemand,
want ik ken er eigenlijk maar weining van :(
(zal natuurlijk veranderen :D Ik heb er al goede moed in)

Groetjes !
,Bjorn

guy holbrecht

#1
Bj?rn,

Je beschikt over oude stukken spoor, zeg je zelf. Indien het inderdaad M-spoor van M?rklin is, kan je op ruilbeurzen wel nog redelijk wat vinden. Dit volledig metalen spoortype is wel het minst realistisch. Indien je echt maar een paar stukken hebt, kan je m.i. toch wel beter een moderner spoortype aanschaffen. Je weet nooit hoe de m-sporen zijn bewaard geweest. Wellicht is er al enige corrosie aanwezig en dan moet je grondig gaan reinigen. Gebruik echter geen schuurpapier, want dan zit je binnen de kortste keren weer met problemen.
Een startset is altijd voordeliger. Je moet maar eens uitrekenen hoeveel alle onderdelen van dergelijke set afzonderlijk in een catalogus kosten. Je zal er van versteld staan.
Alvast veel succes met deze veelzijdige en betoverende hobby.

Groeten,
Guy

PeterC

#2
Bjorn, welkom!

Als ik je goed begrijp, heb je alles om te starten, behalve een voeding?

De M-rails zijn bruikbaar (zien er wel niet uit maar sommigen vinden dat van de C- en K-rails van M? ook [:I])

Als je met je rails een baantje kan leggen en er een M? transfo aan koppelt kan je (analoog) rijden.

Wanneer je eens rondneust, kan je die transfo vrij voordelig 'vinden'.
Groetjes, Peter


Dirky

#3
Welkom Bj?rn,

Alle begin is moeilijk... Als je een Marklin trafo zoekt om wat uit te proberen mag je gerust eentje komen halen bij mij. Ze zijn echter overal te vinden voor een prikje.

Verder zou ik zeggen; niet te snel beslissen waar je naartoe wilt met de hobby. In de loop van tijd verander je wel eens van gedacht. (zoals o.a. ikzelf [:)])

Veel succes!

Adder

#4
Hey iedereen!

Bedankt voor alle reacties

Even voor de verduidelijking:
*Ik heb een transfo. zo eentje:
http://www.marnan-modelspoorbouw.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x199/ff8cd2863f8de7f29896345d81edf8c7/d/s/dsc01845.jpg

*Maar ik heb eigenlijk maar een klein aantal bruikbare rechte stukken
en veel bochten + 3 wissels (de 4de is verroest)
Zijn de bochten combineerbaar met C-rails of koop ik best 2de hands nog M-rails?

Misschien nog een bijkomende vraag:
Als ik later zou uitbreiden en ik koop een nieuwe trein
werkt die dan met zo'n oude transfo (aangezien alles digitaal is vantegenwoordig).

Groetjes & veel dank!
,Bjorn

PeterC

#5
Bjorn,

Dat is de transfo!

Er bestaan overgangsrails van C naar M.

Zolang je bij M?rklin blijft, rijden de nieuwe loks ook nog analoog.
Groetjes, Peter


Jurgen

#6
Alle nieuwe dingen van M?rklin worden zo ontworpen dat ze op alle oude spullen bruikbaar zijn, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Mijn M-rails heb ik, op die uit mijn startset na, allemaal van de hand gedaan toen men met de C-rails kwam. Gewoon klikken en rijden zonder contactproblemen, iets wat je bij M-rails wel nog kan hebben. Zoals je zegt is je wissel verroest, een eigenschap die M-rails wel hebben. Maar er zijn mensen die bij M-rails blijven zweren, dus ik hou niemand tegen.

Je kan een startset kopen met C-rails waarin meteen een ovaal zit met trafo en een trein. Als je alles samentelt, dan komt dit goedkoper uit dan wanneer je alles apart gaat kopen. Dat is bij alle merken zo en je hebt dan ook meteen alles wat je nodig hebt om te kunnen starten.

Nadeel van het M?rklin systeem is dat je voor de rails aan het merk vastzit. Voor de rest heb je tegenwoordig evenveel vrijheid als bij eender welk ander merk.

Verder kan ik je alleen maar veel plezier toewensen met deze geweldige hobby die je nooit beu zal worden. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

#7
Ik ben geen echte marklinkenner, maar die oude blauwe transfo's geven toch een te hoge puls voor de rijrichting om te schakelen die de decoders doet doorbranden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

#8
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben geen echte marklinkenner, maar die oude blauwe transfo's geven toch een te hoge puls voor de rijrichting om te schakelen die de decoders doet doorbranden?

Ik ken iemand die dat proefondervindelijk heeft bewezen. [;)] [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

#9
citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben geen echte marklinkenner, maar die oude blauwe transfo's geven toch een te hoge puls voor de rijrichting om te schakelen die de decoders doet doorbranden?

Ik ken iemand die dat proefondervindelijk heeft bewezen. [;)] [:I]


Luc, vertel meer...
Ik heb altijd gedacht (en me deels laten wijsmaken [:I]) dat 'moderne' M?rklin loks het nog altijd doen op oude transfo's [?]
Groetjes, Peter


doomslu

#10
Ik ben geen drierail expert, dus als ik iets fout schrijf, corrigeer me.
Locs die niet uitgerust zijn met een decoder moesten op ??n of andere manier kunnen omgeschakeld worden van richting (vooruit <--> achteruit). Dat gebeurde met een sterke stroompuls die een relais aantrok in de loc. Die oude transfo's hebben dus zo'n knop om die puls te geven.
Als je die uit pure gewoonte, of uit onoplettendheid gebruikt met een loc met decoder, dan bestaat het gevaar dat die de geest geeft.
We hebben het meegemaakt tijdens een test. [:I] Ik zeg niet wie. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Adder

#11
Dus als ik ooit een neiuwe loc koop,
er ook een nieuwe transfo bijkopen?

Vraagje: Kunnen die oude treinen dan nog achteruit rijden?
aangezien die stroompuls niet meer gebruikt wordt?

Groetjes!
,Bjorn

Jurgen

#12
Ja, want de nieuwe trafo's werken hetzelfde. 't Zal alleen intern een beetje gewijzigd zijn. Ik weet trouwens niet of ze nog geproduceerd worden die trafo's met draaiknop.

Er zijn ook trafo's zonder draaiknop. Hierbij moet je dan een Mobile Station of Central Station kopen, of iets gelijkaardig van andere merken. Dat is dan meteen digitaal en dan kan je je analoge locs alleen nog gebruiken als je er een decoder in gaat bouwen.

Die oude blauwe trafo's werden een tijdje geleden omgeruild net omwille van die puls. Dan moest je gewoon je oude trafo inruilen tegen zo'n nieuwe witte en kon je die dus kopen tegen verminderde prijs. Die omruilactie is ondertussen wel afgelopen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Kusttrein28

#13
Adder,

Vooreest welkom hier!!
Je moet voor jezelf uitmaken of je digitaal of analoog gaat rijden. Dan heb je een aantal keuzes:
Wisselstroom - Marklin
De nieuwe locs van M? rijden idd nog analoog maar bij gebruik van die (oudere) blauwe trafo's kan het rijrichtingsrelais stukgaan.  Met de nieuwe generatie witte zou je dan niet mogen hebben.  
Als je analoog wil blijven kun je zeker nog veel 2dehands materiaal (sporen, locs, rijtuigen,...) vinden op de zoekertjessites of op beurzen. Bij aankoop van een tweede trafo kun je dan al twee treinen afzonderlijk laten rijden op twee van elkaar ge?soleerde trajecten.  Er bestaan ook modules om treinen zeg maar halfautomatisch te laten rijden, stoppen en keren (pendeltreinen) met schakelrails (beschikbaar in M, K en C-rails).  Met 1 trafo kun je ook verschillende treinen laten rijden en stoppen met verschillende seinen, meerdere treinen samen laten rijden gaat ook maar ze gaan even vlug rijden, samen schakelen, enz.

Als je digitaal wil gaan rijden koop je inderdaad beter een startset.  Overgangsrails van C naar M (24922)of van K naar M (2291) zijn in de handel te verkrijgen, dus de sporen dat je nu hebt zijn niet verloren.  De locs die je nu hebt kun je dan verkopen of laten ombouwen met een decoder.  Een digitale trafo (Mobile station, Central Station van marklin of van een ander merk) is dan ook nodig.  Je blauwe trafo kun je dan gebruiken voor stroomvoorziening voor lichtjes, seinen, draaischijf,...

De twee locs die je al hebt zijn dus zeker niet verloren.  Je zal er ongetwijfeld nog plezier aan hebben.  Een groot onderhoud is mss wel raadzaam gezien ze al enkele jaren oud zijn.

Of anders heb je nog het gelijkstroomsysteem (piko, roco, fleischmann,..) maar daar ken ik niets van.  Combinatie van de twee gaat niet.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.  Als er nog vragen zijn zullen er hier ongetwijfeld antwoorden gegeven worden, daarvoor dient dit forum toch grotendeels.
HO Marklin digitaal met CENTRAL STATION 2
K-rails (en enkele verborgen M-rails)
(DB, SBB en NMBS)
Forummen is geven en nemen!

Adder

#14
Bedankt voor de info!

Ik heb al een lay-out bedacht:
http://i.imgur.com/NgeAl.jpg - plan vanuit Anyrail
http://i.imgur.com/28M9T.jpg - Met reli?f

De tafel ga ik dit weekend maken
en zal 2.25m op 1.20m zijn
[:D]