Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

Steam.N

Citaat van: PeterC op 14 juli 2013, 00:26:37 AM
... Geen foto's van de werken of mijn garage wordt uitgeroepen tot 'Stort van het jaar'  ...

Whow whow ... mag ik meedoen aan die wedstrijd ???.
Wat is het reglement?
MOET het een garage zijn ?  Dan is de kans dat ik win erg groot, maar als mijn inzending mijn knutselkamer mag zijn, win ik zeker ;-)  ;D ;D

Niet dat ik het je niet gun, hé, Peter  ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Op het programma staat één van de moeilijkere stukken van het testbaantje namelijk de overgang van de testbaan naar de nog te bouwen scenerybaan.  Die overgang loopt door de muur en tussen beide sporen is er een hoogteverschil van 25 mm.

Om er zeker van te zijn dat alles nog kan passeren heb ik, voor ik aan de tunnelconstructie begin, eerst een profielwagentje gebouwd:



Op de Morop site de NEM 102 geraadpleegd en in een CAD programma het vrije ruimte profiel voor HO getekend.  Dit enkele keren op een blad gekopiëerd en op een plaatje styrene gekleefd.  Uitgesneden en op een wogonnetje gezet (eentje waarvan de bovenkant afgebroken was na een valpartij).

De bovenbouw zit gefixeerd tussen enkele styrene latjes (allemaal dezelfde lengte door ze met een Chopper te snijden) en is nog afneembaar.  Een profiel voor bovenleidingen maak ik in de loop van de komende week en kan er dan ook op geplaatst worden:




Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter


dani

ja, da's wel een interessante manier om te checken of je overal voldoende vrije doorgang hebt, slim gezien, en je kan nog van profiel veranderen ook.   Knap
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

bovenleiding ? Tot morgenmiddag in Merelbeke ?

Groeten Peter ;)

PeterC

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2013, 15:41:56 PM
bovenleiding ?

...Tja...  Zot zijn doet geen zeer...

Een kleine toegifte van mijnentwege.  Slechts enkele meter bovenleiding, de rest van het spoor verloopt ondergronds en dan zie je daar niets van.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2013, 15:41:56 PM
Tot morgenmiddag in Merelbeke ?

Tot morgen!
Groetjes, Peter


PeterC

Het tweede profielwagentje is ondertussen ook klaar.  De vrije ruimte voor een bovenleiding kan ik nu ook meten.

Ooit eens een wisselaandrijving met een servo getest:



Die aandrijving werkte goed maar de staaldraad moest enkel maar door de dikte van de plaat (8 mm).  Bij het stuk baan waar ik nu mee bezig ben is die dikte (tussen de onderkant van de plank en de wisselsteller zelf) op sommige plaatsen tot 50 mm.  De aandrijving op bovenstaande manier ging volgens mij niet meer lukken.

Nieuw experiment met een vlug samengestoken verhoog voor de wissel:



De aandrijving komt nu rechtstreeks onder de wisselsteller.  Neemt minder plaats in en kan met de hoekprofieltjes rechtstreekt op de plaat worden vastgezet.
De staaldraad is op een stukje strokenprint gesoldeerd en dat is met M2 boutjes op de servoarm gezet (M2 * 10 is iets te lang, maar korter moet ik bestellen).



Deze avond eens testen met een servodecoder.

Straks bezoek aan de tentoonsteling van de GRA.

Groetjes, Peter


PeterC

De grote verhuis:

Vandaag de testbaan volledig uit elkaar gehaald en naar de aanpalende zolderruimte verhuisd.  Reden?  Er was daar plaats en nu kan ik gemakkelijker een aansluiting voorzien voor Michiels gedeelte.  De andere zolder komt vrij voor...



Ondertussen ook begonnen aan de wisselstraat die beide zolders moet verbinden en hiervoor uitvoerig besproken:



Die wisselstraat komt een 15 mm hoger te liggen dan de rest van de testbaan (om uiteindelijk met 25 mm hoogteverschil de andere zolder binnen te komen).  Die verhoging van 15 mm wil proberen met forex.  Een testje gedaan en laat zich gemakkelijk zagen, schoeven en zelfs nagelen.  De gleuven voor de stangen van de wisselaandrijvingen (servo's) kan ik gemakkelijk met een boortje frezen.

Bij een lokaal publiciteitsbureau binnen gewipt en een lading forex 'uit de vuilbak' mogen halen (platen zo goed als nieuw) 5 en 10 mm.  Wel de raad gekregen om op te letten met die forex: ze gebruiken het bijna niet meer omdat het ontzettend uitzet en krimpt onder temperatuursinvloeden.  Ze gebruiken momenteel geschuimde aluminiumplaten.

Voor de servo-aandrijving keer ik terug naar mijn eerste experimenten (bovenste foto in het vorige topic).


Groetjes, Peter


TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

Leuke baan die schreeuwt om eens met een hele lange trein op te rijden !  ;D :-X

Groeten Peter ;)

Stieven76

Peter,

Je wisselaandrijving ziet er goed uit.
Hoe groot zijn je gaten voor die verhoogde wisselaandrijving. Op mijn module zit ik ook met een dikte van bijna 50mm (18mm van de mdf, 20mm van de styrodur plaat en nog eens 4mm voor de kurk).
Ik heb nu een gat van 10mm voorzien onder de wissel maar vraag me af of dit wel genoeg is.
En welke dikte van steldraad gebruik je?

Thx,
Stieven

PeterC

Stieven,

10mm vlak onder de wissel is groot genoeg, maar 50mm lager ga je toch wat meer afstand nodig hebben vrees ik.

De gebruikte draaddikte is 0,8mm.

De rechtstreeks aandrijving van servo-arm naar de wissel werkt bij niet: mijn servodecoder laat minimum slechts 0,26ms verschil tussen de minimum- en de maximumpuls toe.  0,26ms is 1/4° van de totale armverplaatsing en is veel te groot voor die paar mm die de wisselsteller nodig heeft om de wissel te verzetten.  De extra lengte van 50 mm vergroot die uitslag nog.

Terug naar de ontwerptafel en ben met deze oplossing op de proppen gekomen (een oplossing die wel werkt):



In de forex is onder de wissel een gleug gefreesd waar de staaldraad doorloopt.  Die staaldraad wordt geleid door een messing busje van 1mm binnendiameter (2mm buitendiameter) die op een stukje printplaat is gesoldeerd.  Een extra geleiding ga ik toch voorzien voor de aandrijvingen op de baan zelf.

Groetjes, Peter


PeterC

De 15mm forex verhoging is ondertussen klaar.  Alleen de tunneldoorgang moet ik nog construeren:



De boorgaten voor de voeding en terugmeldingen kunnen nu getekend en geboord worden en de sleuven voor de wisselaandrijvingen nog frezen.  Maar dat zal voor na het weekend zijn...

Groetjes, Peter


dani

ik ben  gelukkig niet de enige die gaten in de muur maakt om er treinen door te "sjassen" :-)

Ik volg dit hier in stilte en met bewondering, Peter...   Goed bezig man
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

Citaat van: PeterC op 22 augustus 2013, 12:51:24 PM
Die staaldraad wordt geleid door een messing busje van 1mm binnendiameter (2mm buitendiameter) die op een stukje printplaat is gesoldeerd. 

heel goed idee !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Peter een vraag over het forex, is dit erg buigzaam?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154