Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

Sattrickske

Is inderdaad een verbetering, nu heb je één spoor dat de tunnels bedient en kan je vrij over de andere 2 kiezen.  Het rechterspoor blijft behoorlijk druk, maar je kan van hieruit alle kanten uit.  Je kan nu veel simpeler locale rondjes draaien, zonder dat je tunnels hiervoor de doorgang blokkeren.

Michiel

Je kan het naar mijn idee nog eenvoudiger doen. Je laat de 2 oversteken met kruising weg. Deze lijken me overbodig want er net onder ligt een dubbele kruiswissel, en mits je erboven nog een oversteek toevoegt. Het geheel wordt rustiger, minder kans op ontsporen, realistischere "grootspoor" benadering en met even veel simultane rijbewegingen mogelijk. Ter illustratie:



Zoals je ziet, de twee oversteken met kruising zijn weg. In't groen de extra oversteek nodig om alle rijbewegingen te kunnen maken... 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel,  ik denk dat je onderaan té veel vereenvoudigd hebt, want wat uit de tunnel komt, geraakt niet op het linkse spoor.
Maar bovenaan is het inderdaad een verbetering.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, als je kijkt op het meer volledige sporenplan van Peter wat vroeger in dit draadje, merk je dat er vlakbij een kruiswissel ligt dat als oversteek kan dienen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Meegebogen wissels :o
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Mannen, bedankt voor het meedenken!  En inderdaad een serieuze vereenvoudiging door Michiel.  Wat ik helaas niet vermeld had, is dat de overloopwissel ondertussen al geschrapt is en door Jean's reactie ben ik wat verder met Michiels ontwerp beginnen spelen:



Nog steeds negen wissels om alle bewegingen mogelijk te maken maar reeds een kruising minder.

En ja Rian: gebogen wissels  ;)
Wat maakt het verschil tussen een bocht na een korte wissel of diezelfde wissel in de bocht?

Groetjes, Peter


Michiel

Het ligt aan mij, maar ik vind die dubbele oversteek met kruising niet elegant. Ik zou de oplossing zoeken in de meer klassieke hoek: twee eenvoudige oversteken na elkaar. Met Peco (N) wissels zou dit mooi passen, maar ik weet niet of dat ook met jouw gebruikte wisselgeometrie gaat passen. Ik geef het maar mee als overwegingsoefening.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Michiel, dat is het overwegen waard.  Wanneer er eentje uit één van de tunnels naar het hoofdspoor moet, is de ganse wisselstraat ook met de kruising bezet.  Met enkel wissels is dat bezetmoment slechts enkele rails langer.  Helaas begin ik dan met de beschikbare oppervlakte in nood te komen, die (werkende) schouw moet ik kunnen passeren.
Een andere optie zou zijn om het naar het zuiden gaande enkelspoor volledig links te leggen (gaat naar een lift of klimspiraal) maar dan is bij elke beweging de wisselstraat volledig bezet...



De gehele wissestraat nog wat verder draaien is misschien nog een oplossing maar ik moet rekening houden met de beide hoogteverschillen naar de twee tunnels (25 mm) en dus niet al te korte bochten...

Het bouwen wordt nog wat uitgesteld.  In mei leggen alle vogels een ei, maar dat op dat 'ei' ga ik toch nog wat moeten broeden...


Groetjes, Peter


PeterC

Nog wat railcombinaties geplaatst en ik ga toch voor die dubbele oversteek met kruising.  Met enkele wissels na elkaar wordt er nogal wiebelend gereden...

De gehele wisselstraat eens uitgelegd op de grond en overal lange flexrails aangehangen en een paar slepen door de wissels laten gaan: zelf de moeilijkste wagen gaan er probleemloos door.

Als de tijd het toelaat: terug schrijnwerk!
Groetjes, Peter


PeterC

Na anderhalve maand geen modelbouw tijd, deze namiddag toch tijd gemaakt om wat verder te bouwen.  Het frame voor de wisselstraat:



Onlangs in de Hubo hoekklemetjes aangeschaft en deze direct ingezet.  Veel eenvoudiger om 90° verbindingen te maken:



Wordt het eentonig op mijn testbaantje?  Neen: ik ga nu met K-rails beginnen werken (een uitdaging om deze te solderen), voor het eerst met flexrails werken en wisselaandrijvingen met servo's.  Uitdagingen genoeg!
Groetjes, Peter


Steam.N

Hopelijk wordt dit frame ondersteund door een stevige onderbouw, want het ziet er wat "flexibel" uit  ;)
Maar Peter kennend, komt dit zeker goed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

K-rails en flex, zo moet het Peter! (enfin toch als je 3-rail rijdt), kan je mooi zelf ballasten.

Het enige wat ik me nog afvraag met je baanplan, is waarom je op 3 sporen uitkomt en geen dubbelsporige Y hebt.

Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: Steam.N op 07 juli 2013, 19:23:00 PM
...het ziet er wat "flexibel" uit  ;)

'Flexibel' is nog sterk uitgedrukt  :) :) :) Nu is het nog zo slap als een vod.  De stevigheid moet nog komen uit multiplexplaten en stratigisch geplaatste (stevige) poten.

Citaat van: OlivierV op 07 juli 2013, 21:16:45 PM
...Het enige wat ik me nog afvraag met je baanplan, is waarom je op 3 sporen uitkomt en geen dubbelsporige Y hebt...

Omdat ik geen dubbelsporige 'Y' nodig heb: de sporen die naar boven gaan zijn twee enkel sporen in beide richtingen bereden; het rechts spoor naar beneden idem.  Alleen de twee sporen die bovenaan naar links afbuigen zijn dubbelspoor en de de twee linkse naar onderen toe.  Verkeer moet wel vanuit elk van de drie sporen onderaan naar gelijk welk spoor bovenaan (en naar links).

Groetjes, Peter


PeterC

Vandaag kleine vorderingen: enkele poten gemaakt en Jean's stevigheidsopmerking in gedachte enkele extra poten voorzien.
Geen foto's van de werken of mijn garage wordt uitgeroepen tot 'Stort van het jaar'  8)

Groetjes, Peter