Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

Koen

Lijkt mij inderdaad een mooi overgangssysteem en bovendien voor mij goed getimed  :D. Ik ben juist bezig met het uitleggen van mijn sporen op de modules.
Bedankt om dit met ons te delen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

Citaat van: Gerolf op 04 september 2013, 09:20:24 AM
Goeie vondst, die connector.
Robuust, heel wat contactoppervlak, ...  8)

Toch even wat verduidelijking: het woord 'connector' is misschien slecht gekozen en 'verbindings-uitlijnings-slot' is misschien beter op zijn plaats.  De 'connector' is enkel een mechanische uitlijning en wordt niet gebruikt als elektrische verbinding.  Dit lijkt met te onbetrouwbaar op lange duur.



Citaat van: Sattrickske op 03 september 2013, 19:47:46 PM
Mooie overgang oplossing.  Maar gaat daar niet snel sleet op komen te zitten?

Patrick, het is inderdaad niet de bedoeling om de overgang elke week uit elkaar te halen.  Tijdens de bouw ga ik een paar keren moeten passen en proberen want de module komt op een plek die niet zo praktisch is om deftig op te bouwen (wel scenery!), namelijk tussen een zijkant van een kast en een muur en de afstand tussen beiden is slechts 66cm en de module zelf wordt 40cm breed.

Citaat van: Koen op 04 september 2013, 09:28:52 AM
Bedankt om dit met ons te delen.

Koen, door mijn ervaringen (vallen en opstaan door goede raad) te delen heb ik ondertussen een soort 'dagboek' van mijn baantje

Groetjes, Peter


Sattrickske

Aha, dan moet ik dat bij mij ook eens proberen toe te passen.  Ik zit met een hele rij platen aan de achterkant van m'n baan tegen een schuin dak aan; dus kan ik er ook niet goed aan.  Jouw methode lijkt mij perfect haalbaar om deze platen op een makkelijke manier los te koppelen.

PeterC

Het resultaat van een dagje noeste arbeid:




Een hoopje servosteunen (alu profiel 20*20mm), veerstaal geleidebussen (stukjes messing buis op een printplaatje gesoldeerd) en de ingewanden van enkele gesloopte lusterklemmen.

Nu nog enkele meter verenstaal plooien en de servo's kunnen worden geplaatst.

Groetjes, Peter


dani

leuk werkje... je zit er even aan bezig maar dan heb je ook wat natuurlijk !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

#185
Langzaam maar zeker...

Gaatjes boren voor de wisselsteller en langs de andere kant van de wissel nog eentje zodat ik onderaan een vector heb voor de servobeweging:





En de eerste servo's geplaatst (met geleiding en veertje):



Omdat iedere servo een eigen decoder krijgt en iedere controller van die decoder een eigen adres heeft, toch maar wat etiketten voorzien om op de controllertjes te kleven:



Iedere decoder heeft vier adressen (om vier verschillende bewegingscurven uit te voeren).  Ik heb deze als volgt ingesteld: eentje voor de linksbeweging, eentje voor de rechtsbeweging (telkens een ander adres per controller).  De twee resterende adressen heb ik ingesteld op een voor alle decoders gelijk adres om een continue links-rechts beweging uit te voeren (heel gemakkelijk om te zien of alle wissel het nog doen) en het laatste adres schakelt die continuebeweging uit.

En als laatste een beeld waar we vandaag mee geëidigd zijn:



Morgen als de tijd het toelaat doen we verder...


Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Ik vraag me af waarom je zo'n constructie maakt met een stangetje dat door een geleidebus schuift. Je kunt toch ook een stukje verenstaal aan de servoarm maken dat direct door de grondplaat steekt, dus zo:



Ik heb daar de servobevestiging niet getekend. Het zijn twee varianten. Rechts steekt de servoarm naar beneden, daardoor is de verende draad langer.

PeterC

Klaas, de afstand tussen de onderkant van de plaat en de eigenlijke servosteller is reeds 35mm.  Neem daarbij nog de afstand van de servo-arm tot de plaat en je hebt nog enkele tientallen millimeter meer.  De afstand om de servosteller te verplaatsen is slechts 5 millimeter.  Eenvoudige wiskunde leert ons dat de servo slechts enkele graden kan bewegen om die 5mm laterale verplaatsing te maken.  De decoder die ik gebruik heeft 'slechts' een stapgrootte van 8µs. 
Dus met jou ontwerp voor mij niet haalbaar wegens te weinig 'servo-beweging'.  Vandaar die constructie om toch bijna 45° servoverplaatsing te hebben.

Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Is duidelijk, de afstand tussen de eigenlijke wisselstang en de servo is gewoon te groot.
Ik opperde de mogelijkheid omdat je op diverse sites deze direct aandrijving vaak ziet.

Sattrickske

Properkes!
Maar waarom één controller/decoder per servo?  Was het niet simpeler om één decoder en meerdere controllers op één microcontroller te integreren?  Ik stuur met één microntroller 8 servomotoren aan; later schroef ik dat terug naar 4 omwille van de servo-feedback die ik nog wil toevoegen.  De microcontroller 'luistert' naar 2 DCC addressen, genoeg voor 8 servomotoren; voor jouw testen, kan je er nog eenvoudig 2 vaste addressen aan toevoegen.

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 06 oktober 2013, 17:58:55 PM
...
Maar waarom één controller/decoder per servo?  Was het niet simpeler om één decoder en meerdere controllers op één microcontroller te integreren?  Ik stuur met één microntroller 8 servomotoren aan; later schroef ik dat terug naar 4 omwille van de servo-feedback die ik nog wil toevoegen.  De microcontroller 'luistert' naar 2 DCC addressen, genoeg voor 8 servomotoren; voor jouw testen, kan je er nog eenvoudig 2 vaste addressen aan toevoegen.

Patrick, wat uitleg waarom deze decoders: een aantal jaren geleden ben ik beginnen experimenteren met diverse decoders die door Sven Brandt waren ontwikkeld.  Brandt heeft voor ieder item, waar ik een decoder voor nodig heb, zijn ontwerpen vrij ter beschikking gesteld (tot de ASM code toe).

Waarom die decoders?  Ten eerste omdat er een PIC in zit en ik alleen maar over een programmer beschik om PIC's te programmeren (en dat ik de binnenkant van PIC's ook snap).  Ten tweede: omdat ik geen zin had om een eigen decoder te ontwerpen.

Decoder programmeren?  De HEX file downloaden, eventueel de parameters aanpassen via ook een gratis tool van Brandt, HEX file naar de programmer en de controller is klaar.
Ik heb wel wat aanpassingen gedaan aan het oorspronkelijke ontwerp (SAnD-EI): alle componenten zijn discreet uitgevoerd (SMD  :-\ :-\ :-\).  Er is een afzonderlijke voeding voorzien (los van de digitale spanning) en de digitale spanning is via een opto-coupler verbonden.
Een printje heb ik ontworpen op strokenprint en één gemeenschappelijke voeding en opto-coupler voor twee decoders.  Voor de prijs van een controllertje en wat extra printplaat moet ik het niet laten.

Warm water uitvinden?  Doe ik al lang niet meer!  ;)


Groetjes, Peter


PeterC

Een ander stuk van de baan, andere probeersels: de ringleiding heb ik nu uitgevoerd in 1.5mm² VOBst, samengebonden met een flexibele slang:



De overgang naar de andere stukken baan gaan nu gebeuren met een eenvoudige lusterklem in plaats van die 25 polige connectors die ik voor het andere deel gebruikte.  Eens de baan er staat, moeten die verbindingen slecht heel sporadisch nog eens losgemaakt worden.


Michiel was in zijn nopjes: Kuifje heeft gereden (eindelijk - na heel wat opruimwerk op de baan):



Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


Sattrickske

Wel ja, waarom ook niet, als je de plats ervoor hebt.  Gaat inderdaad stukken sneller dan het zelf ontwerpen...
En als ik zie dat je Kuifje hebt rondrijden, weet ik meteen dat je niet op een euro moet kijken ;).  Mijn neefje zou ook in z'n nopjes zijn met zulke trein; alleen past ie niet op m'n baan (verkeerd tijdperk en te groot) ;D.

De lusterklemmen gebruik ik ook om m'n modules te verbinden, werkt inderdaad zeer goed als je ze niet alle 10 minuten terug moet losmaken...

Geert

Citaat van: PeterC op 06 oktober 2013, 20:52:26 PM



Peter,
hebben die witte stippen op je C rails een bepaalde betekenis?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Geisoleerd spoorstuk, gezien er twee stippen net naast een railovergang staan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum