Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...een leerrijke babbel...



Dat vooral!  Moeten we eens meer doen: 'blind dates' met forumleden: de laatste vier dagen al twee keer heel goed meegevallen [;)]

Terug naar het onderwerp: dit is de ruimte waar het moet komen:



De 'vervaagde' zaken moeten (deels) onder de baan terechtkomen... (sommige zaken moet ik nog van de hand doen...  zoals die torpedoboot...).  Andere zaken MOETEN blijven (zoals die kist rechts)...
Groetjes, Peter


Thommy

kunde die boot niet integreren in de baan
Greetz

Thommy

Gerolf

[:D] Die boot lijkt me een iets andere schaal te hebben.
@ Peter: leuk project [8D] Niet te complex, en toch heel wat waar je dingen uit kan leren.
De scenery "nihil" zal misschien toch nog veranderen ... ook iets om mee te oefenen, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Tussen de regenbuien door het hout opgehaald.  Wat een hoop... (ook een hoop geld [|)])...

citaat:
Geplaatst door Thommy

kunde die boot niet integreren in de baan


Ik kan misschien een deel van de baan in de boot integreren [;)]
Groetjes, Peter


conducteur

citaat:
Geplaatst door PeterC
Wat een hoop... (ook een hoop geld [|)])...




Ga je je treinbaan uit eikenhout maken? Geschaafd vuren valt toch redelijk goed mee?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Rian, het is ordinair vuren (kan ook hondelaar zijn = bomen waar honden tegen pissen [:)]) van 18 * 44 en 8 mm multiplex.  Maar toch nog ferm verschoten van de prijs...
Groetjes, Peter


PeterC

Ondertussen zijn we enkele weken verder en de schrijnwerkerij staat klaar maar nog niet in gebruik (mijn chefs, die op het werk en die thuis [B)] hebben andere beslissingen genomen over mijn 'tijd').

De tafel is wel al getekend:



De linker tafel is de enige die die naam waard is en heeft 4 poten.  De uitbreidingen hebben telkens maar twee poten en worden aan de voorgaande bevestigd.

Omdat ik in de 'schrijnwerkerskunsten' niet al te veel ervaring heb, heb ik toch een mockup gemaakt (1/1) van een een hoek met poot.  Datgene van afmetingen en boringen die ik voor ogen had, bleek niet geheel juist te zijn en heb ik met dat model kunnen aanpassen.  Enkele gaten moesten verplaatst worden (boorgaten kwamen door de houtschroeven en de boormachine protesteerde [:0]).  Om dit op te lossen kon ik kortere houtschroeven gebruiken (en minder stabiel zijn + een ander doos schroeven halen) of de poot wat opschuiven met een tussenschotje (waar ik voor gekozen heb).



Deze week weer wat tijd in het vooruitzicht, maar of ik er zelf zal kunnen over beschikken...

Deze morgen ook nog een investering gedaan voor mijn koude schrijnwerkerij/werkhuis/magazijn/garage: een gasstralertje die in een mum van tijd een 'aangename' temperatuur geeft...
Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, voorzie je een vorm van hoogte-instelling om je tafel horizontaal te krijgen en onregelmatigheid van de vloer op te vangen?
Hopelijk krijg je je tafel snel af, zodanig dat je vlug aan je sporen kunt beginnen [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean, die onregelmatigheid van de vloer valt heel goed mee (het is geen biljardtafel maar wel heel vlak).  Maar...  gezien mijn bescheiden schrijnwerkerijkunsten ga ik in iedere poot een M8 slagmoer slaan en een regelbare poot in zetten.  Twee lange waterpassen op de tafel en dan maar regelen om geen ongewenste rangeerheuvel te hebben [;)]
Groetjes, Peter


PeterC

Ondertussen heb ik wel nog wat info in verband met de schuif-fiddle-yard kunnen zoeken (voordeel van internet in je broekzak te hebben en 'dode' momenten te kunnen opvullen).

Twee interessante links gevonden:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=fj-fiddleyard-nl
http://modelspoorgroepvenlo.nl/wiki/doku.php?id=h0-3rail (vooral die positionering met de gray-code spreekt mij aan).

Ik word er steeds meer door gefascineerd en hoop het 'ooit' eens zelf te kunnen bouwen.
Maar eerst verder aan mijn 'testbaantje'...
Groetjes, Peter


PeterC

Deze namiddag wat bezig geweest met dit als resultaat:



Zoals ik al zei, zijn mijn schrijnwerkerskunsten niet zo vet met als resultaat dat de tafel in de lengte 30 mm te lang was (mismeten of was het de app?ro van deze middag [:I] )

Opnieuw losgemaakt, langs beide kanten 15 mm afgezaagd en alle gaten opnieuw geboord.
Op zolder met de nodige ondersteuning even 'gepresenteerd' om de hoogte van de poten te bepalen (rekening houdend met de schuinte van het dak) en de sporen eventjes vlug erop gelegd:



Na wat meetwerk kom ik uit op een tafelhoogte van 80 cm.  Is betrekkelijk laag maar ik moet de ruimte optimaal invullen.

De poten zullen voor een andere keer zijn.  Regelbare pootjes M10 krijg je niet in een slagmoer M8 [^]...
Groetjes, Peter


Steam.N

Het begin is er.  Nu elke dag een stukje erbij [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

citaat:
Regelbare pootjes M10 krijg je niet in een slagmoer M8


Echt niet? [:D] Proficiat met je houtwerk. Ik wou dat ik ooit de moed had om eraan te beginnen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

citaat:
Geplaatst door Havoc

...Ik wou dat ik ooit de moed had om eraan te beginnen....



Johan, zoals zovelen had ik ooit 'grootse' plannen (ik vind het zelf hilarisch als ik terugkijk op mijn (onmogelijk) sporenplan van drie jaar geleden: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6705 )

Maar zoals zo vaak en bij zo velen, heb ik een tijdje moeten 'herbronnen' om terug realistisch (en met beide voeten op de grond) te zijn...
En voor mij telt maar ??n ding meer: ervan 'genieten'.  Bezig zijn met dingen die ik graag doe (hoeven niet pers? 'perfect' te zijn).

Maar jij bent wel met andere zaken bezig (waar je mijn 'schrijnwerkersfout' van 30 mm absoluut niet kan veroorloven (of grote materiaalkosten tot gevolg hebt))...  Tiendekes zijn aan mij niet besteed (heb het geprobeerd om stoommachientjes te maken...) en ik heb ondertussen al leren leven met mijn 'beperkingen' en probeer daar het beste (voor mezelf) van te maken. [;)]

Edit: ik heb nog wel heel wat plannen maar ik ben afgestapt van 'ooit', mijn plannen nu zijn op realiseerbare/haalbare termijn/mogelijkheden [8D].
Groetjes, Peter


Dirky

je schrijnwerk ziet er best OK uit!

En inderdaad, de prijs van timmerhout is tegenwoordig schandalig hoog. En helaas zijn er weinig alternatieven.