Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Testbaantje

Gestart door PeterC, 03 oktober 2011, 20:25:15 PM

GTTtommy

ik heb net je hele draadje gelezen, zeer intressant,
en het projectje met de seinen, knap werk, mooi dat de led's trager uitgaan, en traag aangloeien,
als het op punt staat, wil ik het graag overnemen van jou.

mvgr

PeterC

Oei, blijkbaar 3 maanden geleden dat ik nog eens aan mijn testbaantje heb gewerkt...

De temperatuur op de 'werkzolder' is al weer wat aangenamer (er is isolatie maar daar is alles mee gezegd).  De uitbreiding naar het zuiden toe stond al een tijdje klaar in ruwbouw maar vandaag toch kunnen beginnen met de elektriciteitswerken.  Een 25 polige stekker om met de rest te verbinden en een loconet aansluiting.  Bindruggen annex kabelgootjes geplaatst.  Een S88 terugmelder met loconet interface en twee Viessmann 52111 magneetdecoders.  Die 52111 is het goedkope broertje van de 5211 en is niet voorzien van een behuizing of aansluitstekkers.  Behuizingen had ik nog liggen en die stekkertjes kosten bij Conrad de wereld niet...




Bijkomende moeilijkheid: Michiel wil dit stukje van de baan als zijnde Belgisch...  Dus links rijden terwijl de rest van de baan rechts is.  Overloopwissels of een 'hosentrager'...

En dit moet het worden:



...
Groetjes, Peter


PeterC

Koploper is toch een pracht van een programma. Enkele uurtjes zitten 'spelen'.

De uitbreiding is nog niet fysisch af maar virtueel rijden er nu al 9 loks op:



Mij nu nog een beetje verdiepen in het sturen van de voorseinen en het komt allemaal in orde...

...En in het weekend: reële bouw!
Groetjes, Peter


PeterC

Deze namiddag de laatste hand gelegd aan de bedrading.
Om te testen overal spanning op gezet en beginnen meten: fluctuerend tussen 14V en meer dan 20V AC en plots een luide knal en de IB in veiligheid.
Stank van onder de tafel en een beetje rook.  Alles afgezet en daar ik in het verleden al een ontplofte decoder heb gehad, de oudste van de decoders open gevezen en dit als resultaat:



Niet echt leuk...  De elco was er eentje van 25V en dat is blijkbaar toch wat te weinig...  Best vervangen door een 35V type en hopen dat er geen andere schade is aan de decoder...

Al de rommel met overvloedig water weggespoeld en de decoder laten drogen op de chauffage.  Afwachten wat herstelling zal brengen...

Groetjes, Peter


Paulogic

't is anders wel goed verweerd he ?  ;D

Is dit een eigen gemaakte decoder?
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

Laatst nog een 35V 4700µF bijongeluk op -40V gezet. Is hard schrikken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: Paulogic op 23 februari 2013, 18:42:39 PM
Is dit een eigen gemaakte decoder?

Neen Viessmann 5211, ooit eens tweedehands gekocht en vermoedelijk al 'overjaars' (deed wel tot deze namiddag wat hij 'moest' doen).


Citaat van: conducteur op 23 februari 2013, 18:43:47 PM
Laatst nog een 35V 4700µF bijongeluk op -40V gezet. Is hard schrikken.

'Gelukkig' slechts 220µF...

4700µF 'knalt' al wat luider   :o :o :o

Groetjes, Peter


PeterC

Die ontplofte condensator liet me gisteren niet los en eens deftig beginnen meten aan de baan.  Er zijn 3 spanningen op de baan: 5V (volledig los circuit - geen gemeenschappelijke ground), digitale spanning en 16V AC hulp- schakelspanning (met gemeenschappelijke bruine geleider met de digitale spanning).
De 5V was in orde maar de 16 V schakelspanning bleek plots 24V AC te zijn...  Op de IB kwam de melding: 'vreemde spanning'.  Alles direct uitgezet en tot de vaststelling gekomen dat op de laatst gebouwde tafel de rode en de bruine digitale aansluitingen verwisseld waren:



Geen wonder dat een elcootje van 25V de geest heeft gegeven op een kleine 34V DC...

Gelukkig is de schade beperkt gebleven: die ene ontplofte elco (er zit ondertussen al een nieuwe in en de decoder werkt terug) en bij een andere decoder heeft een diode het begeven (is een SMD type die ik niet voorradig heb en zal moeten bestellen).

In het vervolg eerst twee keer nazien en meten voor ik de uitbreidingen aansluit...

Groetjes, Peter


Jurgen

Missen is menselijk. Dit is iets dat altijd kan gebeuren, zelfs als je alles 3 keer nagekeken hebt.
Ondertussen is wel duidelijk dat je testbaantje toch nut heeft.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steam.N

Blij dat de schade niet groter was !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Het overkomt iedereen wel eens dat je twee draden verwisselt, en het kan lang duren voor je het door hebt.
Een ontploffende elco is misschien wel een goed alarmsignaal  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Drukke weken achter de rug.  Schaarse vrije momenten optimaal benut en de tijd is rijp voor een grondige evaluatie van het testbaantje (lees grondige herstructurering).

Volgende week wordt het 'rail-hervormings-team' verwacht...  ...En er gaan enkele nutteloze zaken (wissels - decoders - terugmeldmodules) geschrapt worden...

Groetjes, Peter


PeterC

Door Michiels uitbreiding van de baan ben ik tot de vaststelling gekomen dat het baanontwerp van het testbaantje toch niet optimaal is.  Een lok die vanuit de uitbreiding komt (rechts onderaan - groene pijlen), moet op het ovaaltje komen via de 2 Engelse wissels (rood).  Na een toertje in het ovaal terugkeren naar de uitbreiding lukt pas als die 2 Engelse wissels terug verzet worden.  Rondjes rijden zonder constant wissels te verzetten, lukt niet.

De in het blauw aangeduide wissels en sporen hebben eigenlijk geen nut.



Tijd voor een wervelwind op het testbaantje:



En een aangepast sporenplan:



Vanuit de uitbreiding kan er nu naar één van de vier opstelsporen gereden worden en verder door de lus terugkeren naar de uitbreiding zonder wissels te verzetten.  Lokaal in het ovaaltje rijden lukt ook nog.

Aan de elektronica wordt ook nog wat gesleuteld.  De oorspronkelijk gebruikte stekkerverbindingen voor de wissels blijken te zwak.  Heel vaak breekt dergelijk stekkertje bij het minste af (eigenlijk een eenvoudig printstekkertje):



Deze keer gekozen voor een degelijke schroefverbinding (printkroonsteentjes op een stukje strokenprint):



De eerste lok heeft zonder problemen gereden.  Nu alle wissels ombouwen en de kurk ondergrond aanpassen naar het gewijzigde sporenplan.

Voordeel van de aanpassing is dat er nu 2 wisseldecoders vrij komen en voor andere zaken kunnen worden gebruikt.

Het testbaantje zal nog tot aan de zomer (als die er ooit komt) op zijn huidige plaats blijven staan.  Nadien verhuist gans de boel naar een ander deel van de zolder (andere kant van de 'tunnel') en kan ik plannen beginnen maken om in die ruimte een stukje baan MET scenery te bouwen...

Groetjes, Peter


PeterC

Platte rust op mijn kampeermatje:



De werken vorderen langzaam.  Misschien volgend weekend (terug) de eerste ritjes...


Groetjes, Peter


Havoc

Wat nog erger is zijn condensatoren die niet stukgaan maar zorgen dat de schakeling toch niet werkt. Kan je lang achter zoeken. Waren 3 stuks 100µ 100V die verkeerd gesoldeerd waren en dus 48V omgekeerd te verwerken kregen. Goeie kwaliteit die Panasonics, dat wel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.