Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fleischmann GBS systeem

Gestart door Iebor, 02 oktober 2011, 15:10:07 PM

Iebor

Zijn er nog digitale rijders die gebruik maken van dit Fleischmann GBS systeem. Dit is een Gleisbild-Stellwerk-Systeem waarmee je met de artikelnummers Fleischmann 6900 - 6915 een baan kunt nabouwen en daarmee o.a. de wissels kunt schakelen? In het banenboek 9925 van Fleischmann wordt dit o.a. getoond. De vraag is dan eigenlijk, is dit te doen bij een beetje uitgebreide baan??

Groet,

Rob

Gerolf

Als ik naar je onderschrift kijk, denk ik dat een computerscherm meer aangewezen is voor jou [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Rob,

Gaat het dan om een digitale baan of om een analoge baan, in welk licht moeten wij deze vraag zien?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Sorry voor de late reactie. Ik ga zeker niet werken met dit systeem. Het gaat om een toekomstige digitale baan maar de bouwer wil dit systeem graag gaan gebruiken om naast het digitale rijden zijn wissels e.d.te bedienen. Het lijkt mij een welhaast "onmogelijke" opdracht. Ik probeer me voorzichtig uit te drukken.

Rob

INFO

Rob,

Mij lijkt dit niet zo'n onmogelijke opdracht. Je kunt gewoon een schakelaar aansluiten op de wisseldecoder, en deze buiten de centale om bedienen, voorwaarde is dat er wel spanning op staat.
Dat GBS systeem van Fleischmann zijn moment contacten, dus helemaal niets in de weg.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Ik bedoel iets anders. Het zal best zo zijn dat het mogelijk is de wissels met dit systeem te bedienen naast het digitaal rijden. Maar ik bedoel eigenlijk of het niet ondoenlijk is om naast het besturen van laten we zeggen 4 treinen met bijvoorbeeld een Twin en dan ook nog tegelijk voor die treinen de juiste wissels op de juiste momenten te bedienen naast dat je ook de snelheid van die treinen nog in de gaten moet houden.

Is het gebruik van een treinbesturingsprogramma niet meer voor de hand liggend?

Rob

INFO

Rob,

Je vraag was of je naast het digitale deel ook je wissels kunt bedienen met de GBS van Fleischmann. Het antwoord is ja dat kan, of het verder praktisch is, is een ander verhaal, maar het is makkelijker dan via het keyboard van b.v. het Twin-Center.
Meer dan 2 treinen kun je niet onder controle houden zonder verdere beveiligingen of automatisering, maar dat staat volledig buiten het digitale gebeuren dat geldt evenzo voor een analoge baan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Dank je voor de reactie Wim, ik dacht namelijk ook dat het niet echt praktisch was.

Rob