Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Wisselstroom - Wissels met geheugendraad ?

Gestart door Fretbol, 25 oktober 2005, 17:16:13 PM

Fretbol

Hallo,

Momenteel ben ik plannen aan het maken om een eventueel nieuwe modelbaan te gaan bouwen.

De laatste maanden heb ik enkele mooie voorbeelden gezien van modelbanen waarop de wissels werden aangestuurd via geheugendraad.
Deze techniek had ik graag gebruikt wegens de hoge betrouwbaarheid en het verhoogde realisme.

Is deze techniek ook te gebruiken met het M?rklin systeem ( wisselstroom ) ? Ik heb geheugendraad alleen maar gebruikt gezien op gelijkstroombanen.

Bedankt,

Anthony ;)

Gerolf

Het maakt niet uit of je wissel- of gelijkstroom rijdt om geheugendraad te gebruiken.
Je gebruikt echter best wel een aparte voeding om de draad aan te sturen, omdat die slechts een kleine spanning behoeft, maar een vrij grote stroom.
Over de betrouwbaarheid heb ik echter al minder goede dingen gehoord (geen eigen ervaring ermee, tot nu toe):
De draad wordt onder invloed van warmte langer of korter (de stroom erdoor verwarmt de draad). Een wisselaandrijving met geheugendraad blijkt wel eens last te hebben van temperatuurverschillen in de kamer, waardoor afregeling nodig is.
De absoluut geluidloze en trage omzetting van de wissels is natuurlijk w?l een geweldig pluspunt!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Anthony,

Gebruik zelf ook geheugendraad op mijn baan, heb er nu zo'n 25 geplaatst. Heb in afgelopen jaar geen last gehad van problemen bij temperatuurschommelingen. Het initiele plaatsen luistert wel heel nauw, bedenk ook dat je de veer uit je wissels moet halen want geheugendraad is niet zo sterk.
Heb op m'n website er nog het een en ander over staan.

just4fun

Hallo,
persoonlijk vind ik een groot nadeel het stroomverbruik van de geheugendraad. Als uw wissel in de ?ne stand staat zonder 'aangetrokken' geheugendraad is er geen probleem, doch als ge uw wissel omlegt, vloeit er stroom door de draad en deze blijft vloeien zolang deze wissel in de omgelegde stand blijft staan. Voor ??n wissel met geheugendraad is dat natuurlijk niet onoverkomelijk, maar per omgelegde wissel een constant stroomverbruik, lijkt mij wat overdreven. Per geheugendraad is dit 200mA (volgens de site van Jacques Le Plat), dus 5 wissel omleggen betekent een constante stroom van 1A (de baan van 'Funcky' heet 25 wissel, dit is dus 5A, als alle wissel toevallig samen omgelegd zijn).
Dit constante (!) stroomverbruik hebt ge niet bij wisselmotoren of -magneten.
Groet,
Paul

dieseltje

Klopt, alleen niet vergeten dat niet alle wissels in de "aangetrokken" stand zullen staan ...
Het is de kunst om het geheel zo te ontwerpen dat uw wissels meestal in de "ruststand" staan, zodat ze juist niet de hele tijd stroom gaan trekken.
Voor een heel pak wissels moet dit mogelijk zijn, in sommige gevallen uiteraard niet..

Betreffende temperatuur-gevoeligheid van de geheugendraad : In Miba magazine heeft Jacques Le Plat ooit een schakeling gepubliceerd (met instelbare potmeter) zodat je ook wat kan compenseren voor temperatuurschommelingen ... (handig als je naar een beurs gaat met een setup van 2 wissels, minder als je onder je baan moet kruipen om zo'n 20 wissels bij te regelen ...)

Benny


n/a

Komt nog bij dat de laatste Koploper versie 6.2 een optie heeft om wissels terug te zetten in 'ruststand'.
Verder is een extra trafo en een gelijkrichter ook bepaald niet duur, dus stroomverbuik is niet zo'n punt. Ik heb voor ieder 15 wissels met geheugendraad een aparte trafo.

tonycabus

Waar las - of beter: schreef - ik ongeveer hetzelfde als just4fun???[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Fretbol

Hmmm,

Na het lezen van diverse reacties op diverse websites lijkt het hele geheugendraad verhaal toch nie zo wonderbaarlijk te zijn.

Zaken zoals moeilijke plaatsing, zelf te bouwen schakelingen, afstelling nu en dan nodig enz schrikken mij wel wat af.

Aangezien de geheugendraad een permanente spanning nodig heeft kan ik mijn huidige wisseldecoders ook niet gebruiken volgens mij ( want die geven slechts een stroomimpuls en geen permanente spanninga als ik het goed begrijp )

Ik denk er dan ook aan om de schaduwstations op de nieuwe modelbaan toch gewoon weer uit te rusten met standaard wisseldecoders.

Voor de latere bvenbouw zien we dan nog wel ...

Anthony


n/a

citaat:
Geplaatst door Fretbol

. . .Na het lezen van diverse reacties op diverse websites lijkt het hele geheugendraad verhaal toch nie zo wonderbaarlijk te zijn.

Zaken zoals moeilijke plaatsing, zelf te bouwen schakelingen, afstelling nu en dan nodig enz schrikken mij wel wat af.

Aangezien de geheugendraad een permanente spanning nodig heeft kan ik mijn huidige wisseldecoders ook niet gebruiken volgens mij ( want die geven slechts een stroomimpuls en geen permanente spanninga als ik het goed begrijp ) . . . .


Anthony,

E.e.a. lijkt in eerste instantie verwarrend inderdaad maar bij de feitelijke uitvoer valt het wel mee hoor. Dat van temperatuurschommelingen daar heb ik nog nooit last van gehad.
Je wisseldecoders hoef je niet te vervangen omdat je geheugendraad altijd via een klein relais zult schakelen en dan is een pulsdecoder juist goed.
Qua prijs is het weer wel interressant, veel goedkoper dan de kant en klare aandrijvingen.

Succes

Fretbol

En hoe werkt zo'n relais nu eigenlijk ? Bouw je dit zelf of kan je deze kant en klaar kopen ?

Met zelfbouw schakelingen heb ik eigenlijk nog geen ervaring, maar ik kan het een en ander natuurlijk altijd eens proberen

Anthony ;)

n/a

Zo'n relais werkt hetzelfde als een wisselaandrijving, want dat is tenslotte ook een relais. Dus je sluit een soort wisselaandrijving aan op je decoder, en in dat relais zitten dan schakelaartjes, cq contacten, waar je een spanning op zet om je geheugen draad mee te kunnen bekrachtigen. En of dat nu een geweldige oplossing is, ik weet het niet, het is zeker geen goedkope oplossing.

Wim

Gerolf

Een geheugendraad sturen met een relais? Dat lijkt me wat 'terug naar af'
Ik bedoel maar: zo'n draad heeft alleen maar een stroom nodig die erdoor loopt, dus die kan je via een transistor aansturen. Of denk ik nu weer te super-simpel (h? Pol?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

Ik ken er gewoon h??l erg weinig van.

Ik dacht alleen maar dat een geheugendraad - als hij bekrachtigd moet worden - een constante stroom moest krijgen. Verder dacht ik dat een wisseldecoder slechts voor een korte tijd een stroomimpuls gaf, net lang genoeg om het relais de wissel te doen schakelen ( te lang stroom doorsturen en de wisselspoel gaat smelten ??? )

Ik ben nog altijd geinteresseerd in deze geheugendraad, maar dan moet ik wel een simpele constructie vinden die ik zelf kan bouwen.

Anthony ;)

doomslu

Anthony, neem eens een kijkje op de site van Jacques Le Plat. Daar vind je alles over geheugendraad en ook de schakeling om de draad aan te sturen :
http://users.skynet.be/pro-rail/frindex.htm
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een geheugendraad sturen met een relais? Dat lijkt me wat 'terug naar af'

Dat denk ik ook, Gerolf, in de laatste MSM wordt al een voorbeeldje gegeven van het aansturen van een geheugendraad. In ??n van de volgende afleveringen van de KIS-soap zal de schakelaar vervangen worden door een (reeks?) transistor(s)? KIS heeft nog veel werk [;)].
citaat:
Geplaatst door doomslu

http://users.skynet.be/pro-rail/frindex.htm


Inderdaad de site waar ge moet zijn, Anthony. D'r staan ook voorbeelden op en ik denk dat Jacques ook graag een helpende email-hand uitsteekt bij problemen.
Groet,
Paul