VOeding ter controle

Gestart door argilla, 27 september 2011, 12:44:01 PM

argilla

Alvorens deze zeer eenvoudige led voedingdaadwerkelijk te bouwen , effe aan de elktro-collegas vragen of het kan.

transfo : een 12v 60VA   (van de niet meer werkende tuinverlichting)
Doel: enkel als led-voeding


IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/raamantenne/eenvoudigevoeding.png/IMG


de elko: 1000uF/35v
de brug : BC 4000/5000

goed zo of wat ??;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik zie niet veel op de tekening, Marc ...
Maar in principe is 5A goed voor v??l ledjes.
Denk er wel aan dat je brug gekoeld moet worden als je de volle stroom trekt. 4000/5000 wil zeggen: 4A met gewone luchtkoeling, 5A met een koelvin.
... en dat je voor een led een serieweerstand nodig hebt, weet je wel, zeker [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla


Gerolf, dit zou beter moeten zijn.
Koelvin op brug zetten ?



[/img]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
Koelvin op brug zetten ?
Als je boven de 4 amp denkt te gaan wel, ja.

Normaal staat er op je gelijkrichter iets als B80C4000/5000. Die laatste twee getallen had ik daarnet al uitgelegd (stroom in mA).
Het getal tussen de B en de C duidt de maximale spanning aan, en zou in jouw geval minstens 20 moeten zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
Koelvin op brug zetten ?
Als je boven de 4 amp denkt te gaan wel, ja.

Normaal staat er op je gelijkrichter iets als B80C4000/5000. Die laatste twee getallen had ik daarnet al uitgelegd (stroom in mA).
Het getal tussen de B en de C duidt de maximale spanning aan, en zou in jouw geval minstens 20 moeten zijn.




bedankt Gerolf voor de toelichtingen en info[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ik begrijp iets niet. De print van de hierboven getekend circuit, is vervangen door een nieuwe transfo van 40VA. Ik heb dus "niet" de aangegeven transfo van een oude halogeen tuinverlichting gebruikt.De elco is vervangen door een 4700uF 35 V. Wat blijkt nu : aan de laagspannings uitgang van de transfo meet ik 12,96 V. Correct dus.Aan de uitgang van de print meet ik 17,03 V
1) Hoe kan dit ?? wat doe ik verkeerd ? Alles werkt perfect ( geen kortsluiting alles nagekeken op de print enh correct aangesloten)
2) wat kan ik corrigeren ?

Dank U[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

dgrr57

Ik kan het in het Nederlands niet uitleggen, maar :

(12.96 * wortel van 2) - (2 * .7) = 16.93, niet ver van uw 17.03 V

Een collega zal het wel uitleggen [;)][:)]

Huugooke

een transfo geeft van nature een wisselspanning.
Een batterij geeft een gelijkspanning.
Dat laatste is eigenlijk een zeer onduidelijke term, en de internationale terminologie AC (alternating current) en DC (direct current) zijn nog onduidelijker.
Een batterij heeft een plus en een min, en dat blijft zo.
Een wisselspanning is net dat: de spanning wisselt 50 keer per seconde van plus naar min.
Dat gebeurt niet direct maar geleidelijk, de spanning gaat van zijn hoogste (positieve) waarde langzaam (relatief!) naar niks en dan naar zijn laagste (eigenlijk negatieve) waarde. Op een lamp bijvoorbeeld staat dus nooit de volledige waarde van de wisselspanning maar een gemiddelde (zie formules hierboven)
Ga je die nu gelijkrichten dan draai je gewoon het negatieve stuk "om" en plakt het naast het positieve. Je hebt nu een spanning die van de hoogste waarde naar nul gaat en dan terug naar de hoogste; nog niet echt een gelijkspanning zoals bij een batterij.
De condensator speelt nu de rol van buffer. Hij houdt wat "spanning" bij en vult de gaatjes tussen de pieken op. Bij, een juiste dimensionering heb je nu wel die veel hogere spanning.
Als je een verbruiker aansluit op die schakeling dan moet de condensator zijn voorraad afgeven aan de verbruiker. Vandaar dat de "capaciteit", het reservoir dus, groot genoeg moet zijn.
Een veel betere en veiligere oplossing, maar dat kost weer wat, is een "gestabiliseerde" voeding. Je kan ook een spanningsregelaar van de juiste waarde achter die condensator zetten, dat geeft altijd de juiste spanning maar dat vraagt weer wat soldeerwerk.
En dat een LED de JUISTE voorschakelweerstand nodig heeft weet je?
Heb ik het goed uitgelegd meester?[:D]

argilla

alles begrepen. Kan aan de slag.
Bedankt iedereen voor uitleg en tips. [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

citaat:
Geplaatst door argilla

alles begrepen. Kan aan de slag.
Bedankt iedereen voor uitleg en tips. [;)]



Als het werkelijk alleen om leds gaat kun je volstaan  met alleen de gelijkrichterbrug,die condensator is niet nodig.
Elke led wel zijn eigen weerstand.
wim

Huugooke

Een site waar ze alles uitleggen:
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html
en met de calculator kan je het haarfijn berekenen