Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Probleem bij verlijmen van ballast?

Gestart door BD1701, 26 september 2011, 22:40:08 PM

Gerolf

Boekbinderslijm vind je bij handelaars in kunstenaarsbenodigdheden, zoals Schleiper e.a.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Boekbinderslijm vind je bij handelaars in kunstenaarsbenodigdheden, zoals Schleiper e.a.



Zuivere latex vind je in de hobby handel PIPO e.d
25 euro per liter verdunnen circa 1 op 1 (eerst proberen)met water
wim

argilla

Goed onderwerp over ballasteren.
Ik gebruik al jaren houtlijm van Bison. De laatste tijd echter gebruik ik houtlijm uit de Axion. Voordeel is dat die van Axion stukken en wel stukken goedkoper is. Er is geen verschil in kleefkracht tussen beide merken, voor de ballast. Ik voeg bij de lijm 1 op 3 delen water ( 1 water 3 lijm) en drie drupjes afwasmiddel uit den Aldi. Hier lijm ( giet ik uit de flacon zelf) ik echte ballast mee ( conrad).De rails liggen en blijven recht liggen. Als ondergrond heb ik van die groen isolatieplaten die men gebruikt onder stroken parket die ik dan een bruin ondergrond kleurtje geef. Deze zijn uitstekend in het dempen van het lawaai. Nergens rails nagelen niet doen de nagels geven het lawaai door aan de ondergrond. Mijn flexrails ( ik gebruik uitsluiten flaixrails van Peco) zijn niet genageld en/of gelijmd op de ondergrond. De ballast houdt de rails vast.

Tenslotte ligt de baan op de zolder waar ( weleens waar met dakisolatie) toch grote temperatuur verschillen optreden tussen winter en zomer. Wat ik wel doe is in de zomer ballasteren. het langste traject op de baan is 9.23 cm aan ??n stuk. Nooit geen hinder ondervonden.
Wat mij doet besluiten uit het lezen van dit onderwerp, dat de ondergrond waarop de rails liggen ( kurk bv) een heel grote rol speelt
Of zie ik het verkeerd ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Ik gebruik het ballast van Modellbau Freiburg, nauwelijks duurder dan Woodland, Busch enz. enz. Dit is "echt" gemalen ballast in twee verschillende korrelgroottes, namelijk "iets te groot" en juist op schaal. Die juist op schaal lijkt op het eerste zicht wat te fijn,maar het went snel. Daarnaast kan je datzelfde ballast in verschillende "vervuilde/verweerde" verkleuringen kopen. Het goed aan dit merk is dat ze uiterst geschikte lijm verkopen, waardoor het ballast, na het opdrogen niets verkleurd is. Doordat het tevens een soort Latex lijm is, is de geluidsisolatie zeer goed.



En zo ziet het er uit op mijn baan.

Met vriendelijke groeten
Peter

Frank_N

CiteerGeplaatst door Klaas Zondervan

Ik heb nog nooit gemerkt dat kurk opzwelt door de lijm.
/quote]

Ok, Klaas we gaan muggenziften [:D]
Ik gebruik kurk-placemats van Ikea. Dikte 2,5 mm [:o)]
Na verlijming (van dezelfde placemat) met houtlijm op de ondergrond en daarna verlijming van balastbed met latexlijm meet ik met de schuifmaat 2,7 mm [:0]
Dus....................[:p]
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Knap! Hoe meet je dat eigenlijk, als dat kurk helemaal verstopt zit?

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Knap! Hoe meet je dat eigenlijk, als dat kurk helemaal verstopt zit?



Op dezelfde manier als u dat meet.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

Er zijn kurkplaatjes in de handel die gemaakt zijn van gemalen kurk dat geperst is.
Dat is rommel.
Gebruik echte kurk,iets duurder maar 100% goed en het neemt nauwelijks vocht op.
wim

conducteur

Waarom zo kostelijk allemaal? piepschuim van enkele mm dik als geluidsisolatie kan ook wonderen doen hoor.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Ik gebruik rubber van 4mm.
Aan de dok liggen honderden meters op de kaai en er zijn al kilometers in de vuilbak beland.
Goedkoper dan dat kan niet.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Waarom zo kostelijk allemaal? piepschuim van enkele mm dik als geluidsisolatie kan ook wonderen doen hoor.



Moet je over 5 jaar nog maar eens kijken.

Rubber onder de rails is ook prima.

wim

Frank_N

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Er zijn kurkplaatjes in de handel die gemaakt zijn van gemalen kurk dat geperst is.
Dat is rommel.
Gebruik echte kurk,iets duurder maar 100% goed en het neemt nauwelijks vocht op.
wim



Wim:
Maar, hoe kom je daaraan?
Geperste kurk blijft goed na verlijming met latex, toch? Mij lijkt dat de kurkbedding welke op de markt gebracht door de modelspoorfabrikanten niet anders is?
Groet van Frank

ysbeer

Je hebt wel gelijk.
Wat ik eigenlijk wou zeggen is,de kurk van B.V ikea matjes en sommige vloerbedeking is een slechte soort geperste kurk.
Goede modelbaan kurk zuigt zich niet vol en blijft hard.
Als je het kunt verpulveren door het te buigen is het in ieder geval voor ons niet goed.
Zelf heb rubber onder de meeste sporen dat gaat ook prima
wim

Frank_N

Dank u, Wim.
Voordeel van de Ikea "matjes'is dat je de randen na verlijmen goed in model (ronde zijkanten) kan schuren.
Groet van Frank