Probleem bij verlijmen van ballast?

Gestart door BD1701, 26 september 2011, 22:40:08 PM

BD1701

Beste forumgenoten, ik heb een vraagje i.v.m. het ballasteren van mijn dubbelspoor. Ik heb namelijk een dubbelspoor als paradebaan, waar ik sinds dit weekend begonnen ben met het aanbrengen van ballast en het verlijmen ervan, maar wat mij opvalt na dat ik nu sinds 3 dagen al een deel verlijmd heb, is dat de sporen een beetje schuin komen te liggen, ondanks dat het een recht stuk is. Dus ik heb de indruk dat de buitenste railstaaf een klein beetje hoger ligt dan de binnenste van het dubbelspoor. Nu is mijn vraag, hoe zou dit komen? Ik heb al redelijk wa sporen voorzien van ballast in mijn stastion enzo, en daar merk ik dat niet, ondaks dat ik steeds dezelfde methode gebruik, namelijk ondergrond van de sporen is kurk. ballast komt van woodland scennics en dan verlijmd met er decor ballastlijm, uiteraard eerst de steentjes bevochtigd met ontspannen water.

Alvast dank voor de reacties
 

Frank_N

Hoewel ik je vraag niet helemaal goed snap, kan ik medelen dat normale houtlijm niet echt goed te gebruiken is voor het balasteren.
Beter is Latex lijm. Dat blijft flexibel.
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt zul je dat ook zeker tegenkomen.
Met kurk krijg je het probleem dat het opzwelt met houtlijm.
Daarbij word houtlijm hard.

Forum genoot (Wim alias Knut) Ysbeer weet er echt meer van.................

Tegenvraag: wat is ontspannen water?
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Ik heb nog nooit gemerkt dat kurk opzwelt door de lijm.

Lagen de sporen wel goed vast voordat je ging ballasten? Het lijkt er op dat de buitenste spoorstaven zijn gaan opdrijven. Om te controleren of dat echt zo is, en geen gezichtsbdrog, kun je eens een lineaal dwars over de sporen leggen.

ysbeer

Goede kurk zwelt niet op als je het nat maakt.
Maar dan moet het wel echte kurk zijn en niet iets wat daar op lijkt

Ontspannen water is water waar de oppervlakte spanning van is we gehaald
In de praktijk neem je kranwater met daar in een beetje afwasmiddel
De dosering van dat afwasmiddel hangt niet zo nauw.
Miet overdrijven natuurlijk.

Waar om je rails krom gaan ??????????????????????????
Een mogelijkheid is je de zaak zo nat hebt gemaakt dat het ballast is gaan zwemmen onder de dwarsliggers (Zie net dat klaas daar ook mee kwam)
Ik zet de rails voor het ballasten vast op de kurk  met een klein drupje seconde lijm per 7 a 10 dwarsleggers, KLEIN DRUPJE.
wim


BD1701

De sporen lagen goed vast om de +/- 20cm vast gemaakt met nageltjes. Ik heb al eens een lineaal over de sporen geplaatst en daar is toch wel duidelijk te zien dat de binnenste spoorstaven een beetje lager ligt dan de buitenste, dus idd je zou kunnen zeggen dat de buitenste gaan opdrijven zijn, maar het is mij dus een raadsel hoe komt? En ja wat zou ik er nu nog aan kunnen "herstellen" nu er al een deel gelijmd is?
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door BD1701

De sporen lagen goed vast om de +/- 20cm vast gemaakt met nageltjes. Ik heb al eens een lineaal over de sporen geplaatst en daar is toch wel duidelijk te zien dat de binnenste spoorstaven een beetje lager ligt dan de buitenste, dus idd je zou kunnen zeggen dat de buitenste gaan opdrijven zijn, maar het is mij dus een raadsel hoe komt? En ja wat zou ik er nu nog aan kunnen "herstellen" nu er al een deel gelijmd is?



Latex lijm hecht op niks,dus met wat gedoseerd geweld is het los te krijgen,Als het geen 10 meter is natuurlijk.
Gebruik geen spijker in de kurk,lijm ze vast
Lange spelden die je er later uit trekt werkt ook.
Maar BOM VAST SPIJKEREN niet doen,zeker niet met spijkers die door de kurk gaan of die klem in het gaatje in de rails zitten (ik bedoel gaatje 2mm spijker ook)dat werkt niet.
wim

jacques timmermans

BD1701,

ik denk dat hier eerder het fenomeen "uitzetting van de rails tengevolge van plotse temperatuurveranderingen"  als boosdoener gezocht moet worden. het is immers de laatste twee dagen weer behoorlijk warm geweest wat de rails doet uitzetten.
Als je dan geen uitzetvoeg tussen de rails voorzien hebt, kan het wel eens gebeuren, dat de rails omhoogkomen of ongewilde vormen gaan aannemen. Extra uitzetvoegen kunnen ook naderhand, nadat de rails verlegd zijn, simpelweg door het doorzagen van het railprofiel, nog voorzien worden.

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik zet de rails voor het ballasten vast op de kurk  met een klein drupje seconde lijm per 7 a 10 dwarsleggers, KLEIN DRUPJE.

Waarom zo voorzichtig? Ik lijm de rails over de hele oppervlakte met houtlijm of boekbinderslijm. Als je later de ballast gaat indruppelen komt de lijm toch overal tussen te zitten, dus dat kan je net zo goed meteen doen.

Gerolf

Vreemd verhaal ...
Als je Jacques' suggestie volgt, zou de rail een stukje uit de kleinijzers moeten gelift zijn door de temperatuurverschillen.
De rail die is gaan opdrijven - maar dan moet die toch los zitten in diezelfde plastic stukjes? En waarom de buitenste wel en de binnenste niet?
Zwellen van kurk, ... lijkt me ook vreemd dat het dit effect zou geven - ??n kant wel en de andere niet ... en daarom lijkt me het soort lijm ook niet relevant
Zou het kunnen dat het spoor al wat scheef lag voor het ballasteren? Dat is nu uiteraard niet meer na te gaan ...
Is de lijm misschien nog niet volledig uitgehard? Tussen de sporen al droog, maar aan de buitenkanten nog niet helemaal (of andersom)?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Elke lijm krimpt of zet uit bij het verharden. Daar waar de lijm dik ligt zal het proces langer duren en zal de krimp/uitzetting groot zijn. Daar waar de lijm dun ligt gaat het vlugger en is de uitzetting minder.
Dus is er maar 1 regel; Hou de te lijmen delen op hun plaats tijdens het verhardingsproces zodat de krimp/uitzetting ze niet in ongewenste richtingen gaat duwen of trekken.

Dus praktisch ga je best zoals Wim tewerk... vastdruppelen met sekondenlijm op je kurk die dan ook wel volgelijmd op de ondergrond moet liggen...


Uitzetting van de sporen is zeker mogelijk als je spoor gespannen ligt tussen bijvoorbeeld 2 wissels. Messing zal bij een temperatuursverschil van 10 graden tegenover een houten ondergrond, 0,1mm uitzetten per meter (als mijn rekenmachien me niet bedriegt). Een spoor van 3 meter moet dus gezien onze winter/zomer verschillen toch wel een kleine millimeter kunnen zwemmen...
net een goeie link gevonden: http://www.muepro.com/index.php?id=5506

Eric3620

Hallo,
ik heb bij spurenwelten.de mijn ballast bestelt. Dit is echt natursteen. Ik heb al op andere plaatsen gelezen dat houtlijm niet flexibel blijft en darom de treinen meer lawaai maaken.

citaat:
Beter is Latex lijm. Dat blijft flexibel.


Mijn vraag nu, is Latex Lijm beter als houtlijm tegen lawaai? Mijn sporen ligen op de banden van Woodland Scenics en die nog op een laag kurk.

Beelden van de momentane bouwfase zijn op http://www.flickr.com/photos/eric3620/ te zien.

Groet uit Luxemburg,

Eric

Gerolf

We zitten wel wat off-topic, maar latex of boekbinderslijm is inderdaad beter.
Wat mensen wel eens uit het oog verliezen is dat ze hun ballastbed tot op de houten ondergrond laten doorlopen, en met houtlijm vastzetten. Het effect van de kurk e.d. gaat dan grootdeels verloren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BD1701

Alvast aan iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag. Vandaag heb ik nog even gekeken, en het lijkt alsof het spoor toch al een klein beetje minder schuin is gaan liggen, dus misschien ligt het toch een beetje aan het uitharden van de lijm. Maar volledig recht zal het volgens mij niet meer komen. Ik denk dat er maar twee mogelijke oorzaken zijn van het schuin komen te liggen. Ofwel zijn de steentjes met iets teveel ontspannen water besproeit, ofwel ligt het aan het uitharden en de temperatuur denk ik. Want ik zei al dat ik dat bij de rest van mijn aangebrachte ballast niet opgemerkt heb terwijl ik steeds dezelfde methode gebruik. Hopelijk zal de rest van de te verlijmen steentjes niet hetzelfde effect hebben nadien. Misschien nog even vragen: Is er eigenlijk een verschil als je verlijmd bij warm of koud weer, of speelt da uiteindelijk geen rol bij het uitharden van de lijl van ER-decor decobal.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door BD1701

Is er eigenlijk een verschil als je verlijmd bij warm of koud weer, of speelt da uiteindelijk geen rol bij het uitharden van de lijm van ER-decor decobal.


Nooit iets van gemerkt,zelfs nooit aan gedacht.
Bij mij is het ongeveer 20 graden zomer en winter.
Is het in de zomer te warm dan ga ik niet in die hitte zitten,dus ook niet ballasten.
Nu iets korter beantwoord,NEE
wim

Eric3620

Bedankt Gerolf,

ik heb Heki Latex Kleber op het internet gevonden. Zijn er nog andere die men bijvorbeeld in het bouwmaart krijgt te kopen?