Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

STELLWERK (S)PUR 1

Gestart door Dirky, 26 september 2011, 21:53:19 PM

Dirky

#30
thx,

met een kaliberke lukt dat best...


willem stuurman

#31
Goedenavond Dirky,

Ik heb al eerder last ondervonden van mijn gebrek aan kennis van de Vlaamse taal (ik beledig hopelijk niemand), dus is mijn vraag wat een ?kaliberke? is.

De trapleuning is overigens, net als de rest van het gebouw, zeer geslaagd.

Willem

Dirky

#32
Dank u Willem,

een "kaliber" komt van het Franse woord calibre wat zoveel betekent als "op maat houden"... Het is gewoon een naam die we onder andere ook gebruiken voor een hulpstuk waarin je onderdelen kan "leggen" zodat ze op hun plaats blijven tijdens het solderen... kalibreren van apparatuur is feitelijk ook "het toestel op de juiste maat houden"...

Hier werd het gemaakt van balsa restanten...



De tussenstukken liggen in de hoek van het hulpstuk...

sorry voor de iets mindere kwaliteit van de foto maar het zal wel duidelijk zijn, niet?

willem stuurman

#33
Dirky,

Het is volkomen helder, bedankt voor de moeite.

Willem

Dirky

#34
Vandaag nog efkens een slag kunnen doorgeven. Een paar interessante designfouten gevonden in het laser-snij-ontwerp. Ik leer bij!
De goot gemaakt uit koperfolie en de balustrade gespoten en meteen verouderd...





Verder nog wat gesukkeld aan het dak. Dat moet ik herbeginnen omdat de goot niet gelukt is zoals voorzien...

Metpetergaathetbeter

#35
Dirky

fraai dat jij daar bezig bent, vooral die details (zoals details deur!) goe bezig !

Groeten Peter[;)]

Gerolf

#36
Die dakgoot is erg mooi [:p] Heb je die "massief" geplooid uit folie of een dunne folie in een ander materiaal gelegd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#37
thx...

Heb een beetje gesukkeld om die goten te maken:

Dunne koperplaat heb ik nog niet gevonden, 'k Zou iets van 0,2mm moeten hebben.
Messing is geen optie omdat dat materiaal te veerkrachtig is.

Dus heb ik maar twee zelfklevende foliestrips van 0,035 tegen elkaar geplakt en geloof me, da's gene zever [:)] om die mooi vlak te houden tijdens het plakken.
Die strip is dan dun genoeg en veert nagenoeg niet meer maar, die is bijna niet soldeerbaar omdat de lijmlaag tussen het soldeer geraakt.

Maar 't is toch gelukt en de verf dekt al de fouten.

PeterC

#38
Dirk,
Ik heb nog een overschotje gevonden van afgeschermde flatcable: kopersheet 0,2 mm.  Het is wel een heel kleverig spul en een gefriemel om los te krijgen, maar met jou capaciteiten...  Als je interesse hebt, stuur me een PM met je adres (ben je adres 'ergens' verloren en Zegelsem is voor de facteur toch nog vrij groot als er geen adres op staat ), ik plak er dan een 'zegeltje' op en gooi het hier in de bus, tenzij je nog kan wachten tot op de workshop?



Groetjes, Peter


Dirky

#39
Bedankt Peter! Het kan wachten tot de workshop... no problem.
Dit ene seinhuis moet zo snel mogelijk richting Duitsland en voor die ene keer volstaat de goot zoals ze nu is. In de toekomst koop ik vermoedelijk goten en toebehoren bij:
http://www.modellklempnerei.de
Dat maakt het geheel iets duurder maar dan win ik veel tijd!

PeterC

#40
citaat:
Geplaatst door Dirky

...In de toekomst koop ik vermoedelijk goten en toebehoren bij:
http://www.modellklempnerei.de ...


Ik heb het zelf al meermaals ervaren: je kan niet alles zelf maken en jezelf tot het uiterste pushen en vaak loont het om te kopen [^]
Groetjes, Peter


Havoc

#41
Messing kan je wel uitgloeien zodat het zo veerkrachtig niet is. Wel wat moeilijker met plaat omdat het best in de oven moet maar niet echt onmogelijk. Als je eerst strips snijdt dan gaat het nog met zo'n klein brandertje.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

#42


bijna gedaan...

Metpetergaathetbeter

#43
Dirky,

Zo te zien ben jij het weatheren ook vrij goed meester, nietwaar ?

roeten Peter[;)]

Havoc

#44
citaat:
Dunne koperplaat heb ik nog niet gevonden, 'k Zou iets van 0,2mm moeten hebben.


Nu ik zie dat je die koperstrips een zink-kleurtje hebt gegeven, had je niet beter die dikke alu folie gebruikt waar we hier een expert gebruiker van hebben? Erik de noorman dacht ik dat het was. Met het juiste soldeer kan je dat ook solderen, het vervormt gemakkelijk, is goedkoper en makkelijker te vinden dan koper. Lijkt me ideaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.