Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

STELLWERK (S)PUR 1

Gestart door Dirky, 26 september 2011, 21:53:19 PM

Dirky

Als er ooit een spoor 1 baan komt is de kans wel groot dat de scenery een Duits karakter krijgt. Een eerste bouwwerkje dat ik via Paul zijn lasersnijkunsten ga maken is de spoor 1 versie van het gekende Faller Stellwerk.



IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/SPOOR1/snijfile.jpg/IMG

Ditmaal MOET ik tot de definitieve afwerking doorgaan (dat stel ik meestal zeer lang uit) want ik heb een paar Duitse vrienden beloofd dat ze er ook eentje krijgen... En ik zou niet willen dat ze hier weer met een bende aan de deur staan :)

Met dit hoop ik ervaring op te doen om iets sneller huizen e.d. te kunnen ontwerpen en bouwen...

jacques timmermans

#1
Dirk,

dat ziet er zeer goed uit! Houdt er echter wel rekening mee, dat dit model door Faller niet op de exacte schaalgrootte werd ontwikkeld. Het jou jammer zijn om na zoveel moeite opnieuw te moeten beginnen omdat het "1/87 model" destijds om de gebruikelijke redenen ook al verkleind is weergegeven.

Jacques Timmermans

Dirky

#2
Ik zondig hier een beetje tegen mijn eigen principes Jacques?[:(]

Het is helemaal niet de bedoeling geweest een model te maken van een bestaand iets, maar eerder gewoon een ?klein? seinhuis dat zou kunnen gestaan hebben aan een station met relatief weinig sporen. Deuren, ramen, trap zijn realistisch van afmetingen en het gebouw zelf zou ook wel ?kunnen geweest zijn?.
Met het Faller huisje als model lijkt het mij een leuk project?

? en als het mij dan toch niet zint, dan is er nog altijd eBay nietwaar ?[:)]

Dirky

#3
Dakdelen voor ??n dak zijn in de maak:



Ik ga uit van de veronderstelling dat daken van dergelijke seinhuizen met zinken platen gedekt werden. Het gebeurde hier alvast.
Nu, na verloop van tijd is mijn seinhuis beginnen sleet tonen en heeft men het dak gerenoveerd met roofing. Toch leuk dat we zelf over toekomst en verleden mogen beslissen op onze baan! [;)]

De naden zullen eruit zien zoals bij dit experiment:


Gerolf

#4
Mooi, die zwarte pek-naad [8D] Handgeschilderd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#5
Jawel...

zwart schuurpapier korrel 600
met licht grijs onregelmatig vervuilt
naad is met de hand geschilderd met zwart
plooien en randen zijn geaccentueerd met wit krijt

PeterC

#6
Dirk, mooi!
Let op als je schuurpapier verweerd en schildert met een 'goed' penseel: voor je het weet kan je je penseel enkel nog voor stempelkes gebruiken (spreek van ondervinding [;)] ).
Groetjes, Peter


Dirky

#7
Gisteren had ik via een Duits forum een leverancier gevonden voor dakgoten op schaal 1/32ste. http://www.modellklempnerei.de/articles.php?tPath=3
Op zich best te doen qua prijs maar je weet, voor ik een cent uitgeef wil ik toch wel eens proberen of ik het niet zelf kan maken.
Resultaat:


PS ziet er misschien wat krom uit maar de hoeken zijn in verstek geknipt en niet helemaal proper... moest ook rap gaan![:)]

Dirky

#8
stukken toegekomen:


Dirky

#9
5 minuten om de hoeken te schuin te zetten en 2 minuten bouwplezier...[:)]


Havoc

#10
Pffft, als je er maar 2 minuten plezier aan hebt... [:o)]

Ziet er prima uit. Die trap en het verschil licht-donker geeft direct een mooi idee van volumes. Kan niet wachten op foto's als het dak erop staat.

Het begin van een nieuwe fabrikant? (*)

Het enige waar ik me vragen bij stel is de bodemplaat. Is dat in deze schaal nog nodig? Uit je tekening die je gepost hebt ziet het er ook naar uit dat de wanden met lipjes in die bodemplaat zitten. Op zich een prima idee (die lipjes), maar gaat zo'n bodemplaat niet moeilijk weg te werken zijn, terwijl die lipjes het misschien moeilijk maken om het zonder de bodemplaat neer te zetten. Voor buiten is dat natuurlijk allemaal geen punt. Gewoon bedenkingen...

(*) Pas maar op voor deurwaarders h?. [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

#11
Die bodemplaat is "te groot" gemaakt met de bedoeling ze op de baan te monteren na verzagen op passende maat tussen of langs de sporen. Je zal later zien dat het gebouw moet kunnen opgetild worden... waarom blijft nog efkens een verrassing [;)]

Die twee minuten waren echt "de kick"... past alles zoals voorspeld? Ja dus!
Nu ga ik wand per wand onder handen nemen, vensters en deuren,... da's wel iets langer plezier!

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door Havoc
Pffft, als je er maar 2 minuten plezier aan hebt... [:o)]
[:D] [:D] [:D]
In elk geval: veel modelbouwplezier verder. Ik kijk mee [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#13
eerste details worden zichtbaar:

de deur van de berging onder de trap:



en de verrassing die dus voor mij ook verrassend goed gelukt is:



Het volledige bedieningspaneel is voorzien van lampekes die individueel kunnen bediend worden...

adrievans

#14
citaat:
Geplaatst door Dirky

Het volledige bedieningspaneel is voorzien van lampekes die individueel kunnen bediend worden...



Is dat een fantasie sporenplan of een replica van je modelbaan.
Dat laatste zou wel super realistisch zijn.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.