Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Decals verwijderen en nieuwe plaatsen

Gestart door Michael, 26 september 2011, 18:23:09 PM

Michael

In Genk kunnen we binnen kort de bestelde decals, waarvoor dank aan Rees-Cees en MSM, afhalen.
Het is voor mij meer dan 35 jaar geleden dat ik nog decals in handen heb gehad. Maar hoe kan ik het best de "oude" decals van een lok verwijderen zonder deze te beschadigen, en hoe breng je nieuwe decals op de lok aan?
Ik wil mijn 2813 gaan omnummeren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ToThePoint

Dat antwoord vind u in het draadje over de 2813 terug.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kees-Jan


Michael

TTP bedankt is waar ook ik had het gelezen maar helaas weer vergeten, nu onthou ik het voor altijd, maar de truc geldt alleen voor Piko.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ToThePoint

De truc met thinner en wasbenzine is uitermate geschikt voor piko. Piko gebruikt verf van zeer goede kwaliteit. Ik vermoed een 2 componentenverf.
Op andere merken is dat proefondervindelijk vaststellen. Op eigen risico wel te verstaan.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

De truc met de thinner ken ik niet en heb ik nog niet gebruikt, maar ga het zeker opzoeken en lezen.

Ik heb onlangs iemand geholpen bij het omnummeren van een reeks 62. Ik kan hierover mijn ervaringen vertellen.  Hij kon een setje decals gebruiken met afwrijfcijders die vroeger ooit eens door Roco zijn uitgebracht om een ongenummerd exemplaar zelf te nummeren met het nummer naar eigen keuze. In elk geval zijn deze afwrijfdecals vrijwel identiek qua kleur en grootte. Met de achterzijde van een swan morton pedicuremesje nr 11 heeft hij zeer voorzichtig de verflaag van het nummer verwijderd. Dit moet zeer voorzichtig en langzaam gebeuren door heel zacht te drukken. Alleen de verf van het nummer of het gedeelte van het nummer dat moest veranderd worden werd verwijderd. Je moet hiervoor al de tijd nemen, en eventueel stoppen en later verder doen als je denkt dat je zenuwen het gaan begeven. Je krast als het ware de verf weg. Je mag ook de voorkant gebruiken, maar dan raad ik aan om nr 15 met een rond snijvlak te nemen in plaats van nr 11. Ook moet je dan heel veel ervaring hebben. Vroeger, toen de apen nog konden praten,  moest ik deze techniek gebruiken om fouten met Chinese inkt op tekenpapier met een scheermesje te corrigeren (wegwerken). Deze operatie was geslaagd als je nauwelijks kon zien waar er inkt was weggenomen op het tekenpapier. Deze techniek is gelijkend maar niet identiek.

Als het verwijderen van het nummer is gelukt dan breng je de nieuwe decal aan.
Moest je per ongeluk of niet per ongeluk (want soms kan het ook niet anders) ook de ondergrond licht beschadigd hebben, dan zit er niet anders op dan de basislaag met een dun laagje verf te overspuiten. Dit is niet zo simpel als gezegd. Ik maak daarvoor een klein gaatje in een blad papier waarvan het gat in elk geval kleiner is dan het oppervlak dat moet herschilderd worden. Dit blad hou ik in de hand enkele centimeters boven de plaats waar ik moet spuiten. Liefst gebruik ik de kleur die identiek of bijna identiek is met de basiskleur (ook niet vanzelfsprekend). Met het gaatje in het papier en maak je voorzichtig kleine ronde bewegingen terwijl je spuit. Dit om te vermijden dat je onnodige verfranden krijgt. Niet teveel verf gebuiken en regelmatig je werk controleren. Geen hoge druk (1 bar) en een dunne naald gebruiken. De spuitmond niet in het gat maar ruim boven het gat plaatsen. Het kan zijn dat je de ruimte waar verf mag komen ook vooraf afbakent of afplakt. Ik doe dit eveneens met een stukje papier dat overeenkomt met het gedeelte waarop de verf mag komen. Al je tijd nemen en leren uit je fouten.

Als zijn omnummering erop zit zal ik enkele fotootjes maken en publiceren. Nog even wachten. Tenzij het mislukt is.
Ik heb deze techniek al meermaals toegepast (reeks 16, reeks 51), dus ik zou niet weten waarom het kan mislukken.

ronny-vdv

Waar kan je voor Belgische loks afwrijfdecals kopen ?
Bv. voor de reeks 59.
Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

Thommy

VBV heeft een serie oude van Jocadis,maar heb ik ook al negatieve comments gelezen. Vooral oud en slecht werkend nog.

Waterdecals (behalve witte) print ik zelf met m'n laserprinter thuis. Heb ik ook gebruikt voor op de verpakking van de doopsuikers van m'n oudste dochter 5j terug. En zo af en toe wil de madam ook iets labellen/pimpen met decals. Voordeel van een laserprinter is dat ge niet moet vernissen voor je ze wilt gebruiken, inktjet waterdecals moeten een laagje hebben voordat ze water zien
Greetz

Thommy

Peter

#8
Ik zou een bij Paul Bellon vragen. Die heeft ook mooie en goede decals.

PS: het zijn ofwel "waterdecals" ofwel "afwrijfbeschrifting" maar geen afwrijfdecals  ;)

Voor de oude beschriftingen te verwijderen gebruik ik altijd het produkt van Gassner, met zeer goed resultaat.
Met een flesje doe je jaaaaaren (produkt  Z251
https://www.gassner-beschriftungen.de/E3_DB_Zubehoer.html
Met vriendelijke groeten
Peter

jodo

heb onlangs een goede tip gekregen van PB met goed resultaat.
aanwezige beschrifting voorzichtig en rustig verwijderen met glasvezelpotlood en dan de nieuwe waterdecal of afwrijfbeschrifting aanbrengen.
gebeurde bij een MW41 NMBS en een diesellok DB215.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ronny-vdv op 24 december 2018, 19:32:38 PM
Waar kan je voor Belgische loks afwrijfdecals kopen ?
Bv. voor de reeks 59.
Bedankt,
ik zag ze laatst  op een veilingssite, nu moet je even nog wat zoeken (het waren de originele cijfers van Roco die een tijdlang werden aangeboden al dan niet samen met een geel-groene diesel van Roco