Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Wanneer vernissen?

Gestart door NowWhat, 25 september 2011, 20:45:13 PM

NowWhat



Het lijkt nogal logisch bij het verweren met krijt of poeder om alles op het einde te stabiliseren met een laagje matte vernis.

Ik heb nu enkele locs vervuild met airbrush en washing - en die voorlopig niet vernist -  en vroeg me af of er een stelregel is wanneer er een eindlaag in vernis wordt aangebracht en wanneer niet?

Bijvraagje; worden bij het vernissen van een loc of van een rijtuig de raampjes voorzien van een masking of afgeplakt, of is dat niet nodig?

 

Gerolf

Als je een matte vernis gebruikt, zou ik zeker de ramen, en alles wat w?l moet glanzen, beschermen - bij voorkeur door ze er even uit te halen.
Mij lijkt het laagje matte vernis het laatste wat je doet, m.a.w. wanneer je tevreden bent, en je het resultaat van je werk wil beschermen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

verf moet je niet vernissen, of als je de blink wil wegkrijgen,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

Vernissen op het einde van een creatie doe ik nooit! Je maakt gewoon het contrast tussen glanzend en mat kapot en het resultaat is nooit meer hetzelfde als dat waar je tevreden over was....

Gerolf

Het ging over "na poeders en krijt", mensen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Kan er eigenlijk geen ja of nee op zeggen. Soms kan de blankelak (vernis) nog weer een extra effect geven. Maar louter voor bescherming zou ik het niet doen.

Kees-Jan

NB bij de DE 1 (zie vervuil draadje) heb ik juist weer wel blanke lak gebruikt om net het blinkende effect weg te krijgen. Ruiten plak ik altijd even (deels) af.

NowWhat

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het ging over "na poeders en krijt", mensen [;)]



wel euh, ja en nee.

"na poeders en krijt" lijkt het me voor de hand liggend dat er een 'fix' op komt.

de vraag was net voor die gevallen waar bijvoorbeeld verf of washing vanzelf al 'blijvend' zijn, maar door het aanbrengen van een laagje vernis toch een bijkomend gewenst of ongewenst effect bekomen wordt.

intu?tief breng ik nu geen vernis aan omdat het reli?fverschil precies een bijkomend element van realisme geeft.
maar er kunnen dus redenen zijn om wel te vernissen ... ?

 

Dirky

Als het kan is niet vernissen de betere oplossing volgens mij. Het maakt het gewoon iets onhandiger om de stukken te manipuleren. Ook zal bij het "ontstoffen" de weathering misschien iets vervagen maar dat stuur je die zaken gewoon weer eens de modder door...[;)]

ysbeer

Het vernissen van poeders en krijt is af te raden.
Het resultaat glimt altijd een beetje en je krijgt het er nooit meer af.
Krijt en poeder wel(lok weer als nieuw)

Dat krijt en poeder hecht als de pest,en zit het na een jaar toch op je vingers dan is een beetje nieuw zo aangebracht.
wim

Baureihe 103

Oeps de vraag steller zit nu waarschijnlijk met zijn handen in zijn haar[:I]. voordat ik verder wat ga zeggen (ik bedoel schrijven)even alleen tot de vraag steller.

Probeer eerst maar uit wel / geen vernis dan merk je het verschil.

Nu weer tot allen,
Ik lees de vernis glimt, niets is minder waar als je de goede vernis gebruikt. Verschil tussen matte en glanzende delen kan je ook beinvloeden door de hoeveelheid opgebrachte vernis te doseren.
Pigment poeders aangebracht ook op een glanzende laag (de meeste modeltreinen zijn meestal satijn afgewerkt zeker bijna nooit in hoogglans)Krijg je meestal nooit meer volledig weg er blijft altijd wat achter op de verf. De locomotief zal dus nooit meer als nieuw kunnen worden.

Pigment poeders fixeer ik altijd, wie wil er nu altijd geweatherde vingers als hij zijn / haar model oppakt[:D] en of vinger afdrukken op zijn model.

Raampjes plak ik soms af maar meestal reinig ik de ramen en andere kleine onderdelen met een reiniger. Bij aqryl verf (vernis) kan de ramen eenvoudig met een wattestaafje reinigen met wat water.
De lagen die al eerder zijn opgebracht blijven dan keurig zitten.

Dit is zoals ik het doe, maar zoveel mensen zoveel antwoorden
de keuze is de voor jou meest pakkende toe te passen.

Groetjes Bert[:o)]
Bestaat er een andere hobby.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103


Wie wil er nu altijd geweatherde vingers als hij zijn / haar model oppakt[:D] en of vingerafdrukken op zijn /haar model.[:D][:D]
Groetjes Bert[:o)]



Nou ,wie weet.
Valt erg mee met dat afgeven van krijt.
wim


NowWhat

citaat:
Geplaatst door Baureihe 103

Oeps de vraag steller zit nu waarschijnlijk met zijn handen in zijn haar[:I]. voordat ik verder wat ga zeggen (ik bedoel schrijven)even alleen tot de vraag steller.

Probeer eerst maar uit wel / geen vernis dan merk je het verschil.



Dat in het haar zitten valt wel mee ... [;)]

Bij alleen brushen en washing ben ik ook niet geneigd om te vernissen, precies omdat het oppervlakte-effect, de ruwheid en dergelijke wat verloren gaan.
Het ging/gaat dus vooral over wat bij die technieken die niet inherent stabiel zijn ... zoals krijt dus.
Af en toe verschijnt daar dus een vinger bij het vastnemen van rijtuigen ... en zoals ik dacht zijn de meningen verdeeld [:I]

Ik probeer dus zelf ook nog wel wat vanalles, maar deel in alle geval de mening van Baureige dat veel afhangt van het type vernis.

Bedankt voor alle input.

luc

 

loco

Bij mijn ervaring met poeders heb ik steeds een matte vernislaag aangebracht. Zelfs voor ik er aan begin leg ik eerst een laagje matte vernis, maar echt nodig is dit niet odat de pigmenten zelf al het oppervlak een matte schijn geven.
De ruitjes heb ik niet afgeplakt als ik ze niet kan verwijderen. Ik maak ze opnieuw transparant met glanzende vernis. Hiervoor gebruik ik Tamiya gloss die ik extra verdun met medium (in dit geval neem ik isipropanol omdat dit veel goedkoper is dan Tamiya verdunner. Deze droogt zeer snel op en laat nauwelijks zichtbare sporen na van het penseel. Natuurlijk kan er prigment op de ruitjes zitten. Die heb ik dan eerder wel gefixeerd met de matte vernis en komt dus niet los als ik de glanzende vernis aanbreng.

swarol

citaat:
Hiervoor gebruik ik Tamiya gloss

tamiya heeft nog meer voor ruiten, zoals voor getinte ruiten enz,

heb deze veel gebruikt bij men auto's op afstand-bediening om de ruiten,koplampen en achterlichten te bewerken.
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa