Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

GCI rijtuigen Goover Models

Gestart door dieselfreak, 21 september 2011, 21:27:10 PM

NowWhat

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Is er iets mooier dan een combinatie type 64 met GCI-rijtuigen ?
Oordeel zelf : KLIK.
Modelspoorse groeten,
Eric.



"Thomas de trein" was de reactie van onze jongste van de kroost (2,5j) ...
[;)]

Ook hier is de doos 42003 deze week aangekomen. Mooi afgewerkte rijtuigen, waarbij me wel de bedenking bekroop die ook al hier en in MSM besproken werd ...
waar trekt men de grens tussen
- superdetaillering en daardoor ook zwakte van de modellen van stukjes te verliezen en/of af te breken enerzijds,
- en gewone rij-robuustheid anderzijds.

 

loco

Sommige fabrikanten lossen het probleem van superdetails op door een setje bij te voegen met onderdelen die je zelf mag aanbrengen. Als je dat niet doet, heb je een robuust model. Denk maar aan de donderbussen van Roco.Andere fabrikanten plaatsen zelf de details. Deze details zijn dan veelal van buigzame kunststof  die niet breekt of toch niet gemakkelijk (want alles kan natuurlijk kapot) en ze plaatsen deze details op zodanige wijze dat ze er niet vanzelf afvallen. Denk maar aan Fleischmann en hun stoomlocs. Maar er zijn ook fabrikanten die blijkbaar houden van een tussenoplossing. Sommige details zijn nauwkeurig aangebracht en vallen er niet af als je er naar kijkt. Naar andere details mag je met je vingen zelfs niet naar wijzen. En dat kan voor problemen zorgen. Denk maar aan LS Models, maar nog vele andere merken.
Ik weet niet waar de GCI van Goover Moels momenteel bij horen.

In plaats van secondelijm kan je ook Cristal Clear van Micorscale gebruiken voor het monteren van de details. Het voordeel van deze lijm is dat de lijm kleurloos opdroogt (uithard) zonder opvallende zichtbare sporen van de lijm en dat je de onderdelen nadien nog steeds gemakkelijk kunt verwijderen inclusief de lijmresten, zodat je helemaal niets ziet van lijmsporen. Dat kan je niet met secondelijm of welke andere soort van lijm.
Zijn het onderdeeltjes die altijd moeten vastzitten (zoals buffers) dan kan je plasticlijm nemen in plaats van secondelijm.

Peter

Ik gebruik voor de kleine onderdeeltjes die op een fragiele plaats staan, bv. Blue-Tac, een soort fotolijm. Wanneer een onderdeeltje toch per ongeluk afgebroken wordt kan het makkelijk vervangen worden. Als je ze echt lijmt (met bv. sekondelijm) moet je het gaat al gaan uitboren om een nieuw onderdeeltje te plaatsen.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter, we wijken een beetje af van het onderwerp, maar het lijkt me toch interessant om er dieper op in te gaan. Desnoods moeten we het laten verplaatsen en een nieuw draadje laten starten.
Is het Blue-tac of Blu-tac.
Ik weet niet precies hoe het werkt, Is  een soort kneedbare massa met een lijmend effect waarmee je postes en lichte voorwerpen tegen de muur kunt hangen (plakken) zonder gaten te moeten boren en zonder schade aan de muur aan te brengen? Zie je deze lijm dan niet zitten als je het gebruikt voor het vastzetten van kleine onderdelen? Of wordt het onzichtbaar? En kan je echt alles verwijderen als je het onderdel wilt vervangen?

Peter

Eerst de GCI rijtuigen. Ik had ze zeer graag gekocht (David weet dat wel) doch ze passen niet in mijn voorbeeld. Inderdaad moet je een aantal onderdeeltjes terug vast zetten (mag toch geen probleem zijn voor de meesten onder ons[:)]) maar dat is niet enkel bij de GCI's, maar gebeurt ook bij andere merken. Het valt me trouwens telkens weer op hoe weinig modelspoorders kleine onderdelen aanbrengen op hun model, en dan denk ik bv. aan de onderdeeltjes op de reeks 16 van Vitrains, of de leidingen aan de onderstellen van de reeksen 11 -21 -27 van LSM enz.

De lijm die ik gebruikte (hij is op) was een variant van Blu-tac (die bestaat kneedbaar en semi-vloeibaar), namelijk Blue-glue van 3M (wordt niet meer geproduceerd) Dit is een blauwe lijm, oorspronkelijk bedoeld voor vloerbedekkingen te lijmen. Een zeer klein drupje, aangebrakt met een speld, in een gaatje is voldoende om het onderdeeltje vast te houden. Nadien makkelijk terug te verwijderen, zonder sporen na te laten. Hetzelfde resultaat bereik je eigenlijk met fotolijm of met die speciale lijm van Noch
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG


Ook in Hamsart zijn de eerste GCI rijtuigen binnengerold.  Daar ben ik uiteraard zeer blij mee want deze rijtuigen zijn een must voor mijn baantje.






evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

Inderdaad mooie wagons he; en ze komen ook in NUL wat dus veelbelovend lijkt.
en dat zal dan voor mij een musthave zijn denk ik.
(Ah ja voor Tijdperk IV tot nu vindt je niets in 0)
mvg,
Paul(ogic)

Stefan Appelmans

De trappen langs de wagen komen gemakkelijk af: Gekleefd op de verf, dus normaal...De stukken om van een wagen naar de andere te stappen (kunnen niet plat gezet worden[:I]) breken ook gemakkelijk af.

Wanneer ik de preisertjes erin zal zetten ga ik die onderdelen toch met een druppeltje secondenlijm "verzekeren".
stefan.

Huugooke

Dag mensen,
maar kan iemand me vertellen waar je die dingen dan uiteindelijk kan KOPEN? En ik bedoel dan wel over een toonbank. Bij mijn vaste winkel alvast niet.

loco

Kijk eens op de website : http://www.goovermodels.com/page.asp?langue=NL&DocID=121249 Daar vind je een lijst van handelaars. Maar ik vrees dat een deel van deze handelaars in het beste geval alleen nog oudere modellen verkopen. Naar het schijnt omdat ze hun bestellingen hebben afgezegd. Maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Maar gelukkig staat er ook een contactadres. Neem eens contact en vraag het hen. Je kunt zelf bellen  of mailen.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Dag mensen,
maar kan iemand me vertellen waar je die dingen dan uiteindelijk kan KOPEN? En ik bedoel dan wel over een toonbank. Bij mijn vaste winkel alvast niet.



Bij GooverModels zelf :
HIER.
Geen toonbank, maar garantie dat ze nagekeken zijn, en dus in orde.
Bij mijn bestelde modellen toch !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PeterVG


Als ik GCI rijtuigen van museumbedrijven bekijk dan hebben deze zwarte opstapbalken.  Het Goover model heeft bruin geverniste opstapbalken.  Daarom vraag ik mij af of deze balken in het verleden bruin waren en na verloop van tijd zwart geschilderd werden.  Weet iemand raad?  Zelf heb ik de neiging de balken van mijn model zwart te schilderen.  

Of anders gesteld hoe zagen die balken eruit in het dagelijks gebruik bij de NMBS, dit is mijn dilemma?  Om dat te weten ben ik veel te jong ;-)

De foto van Hugo geeft een goed beeld van een GCI rijtuig in schaal 1/1
http://www.flickr.com/photos/huugooke/6312704547/

jacques timmermans

PeterVG,

van origine zijn de houten opstaptreden bij rijtuigen uit deze periode meestal met een waterafstotend en rotwerend middel al dan niet onder verhoogde druk ge?mpregneerd. Dit geeft in nieuwstaat een middelbruin tot diep zwartbruin uiterlijk. Door het veelvuldige in- en uitstappen en door de weersinvloeden was er van deze kleur al niet meer veel te zien; Het blanke hout werd al gauw zichtbaar.
Nu komt nog het thema rem- en rijstof, welke de treden de bovenkant een beigegrijs tot bruingrijs kleurden; de onderkant was in de regel door het vele remstof roestbruin gekleurd.
Let wel, dit is een hypothetische veronderstelling, welke door de praktijk zeer vaak gelogenstraft werd en wordt.

Jacques Timmermans

dgrr57

Twee foto's : EEN en TWEE.

Op vorige pagina van deze draad heb ik kleur informatie gepost (in het Frans, sorry; h?). Ik ga de scan hier weer neerleggen :



Voorlaatste vak : Couleur noire ? base de fum?e pour marchepieds, ressorts de menottes, etc.

Maar set 42001 bevat rijtuigen die tentoon gesteld werden in 1905. Hebben die toen anderen kleuren gekregen [?] I don't know [;)]