Anita-decor flexibele lijm en ballastlijm

Gestart door chef garde, 21 september 2011, 12:20:17 PM

Kees-Jan

En bedank Wim. Ik kom zeker naar je baantjes kijken tijdens: eurospoor, genk, rail, dortmund, ontraxs en alle andere tentoonstellingen.

Kees-Jan

Ja want leuke opmerkingen maken kan ik ook [;)]

ysbeer

CiteerGeplaatst door Ronald
Niet geloven is een groot woord, maar als je eens uit wilt leggen hoe dit werkt zou dat reuze interessant zijn.
Citeer

Vooral de meer modelrails is gevoelig voor uit zijn verband trekken.
Eigenlijk moet je dat soort rails op een zuivere vlakke ondergrond los neer leggen.
Dat gaat natuurlijk niet (niet mooi).
Dus lijmen,maar zorg er dan voor dat de rails niet te zwar in een of meerdere richtingen wordt getrokken.
Dat bereik je met een flexlijm,de rails veert een HEEL HEEL HEEL klein beetje.
Echter net genoeg om te zorgen dat de loks een zo vlak mogelijke baan krijgen,waardoor alle wiele altijd (bijna) conact maken.

ik heb dat niet zelf verzonnen(wel geprobeert)maar van echte meest duitse beroepsmodelbouwers.
Echt een deel (hoeveel??????)van de slecht contactstoringen komt voor uit het HEEL HEEL HEEL licht kiepen van onze niet geveerde loks.
Hier door verslechterd de stroomafname.

Zo dat was dan de achste keer dat ik dit schrijf,en dat is zo erg niet,maar nu komen de mannen die zeggen dat ik.............[:)][:)][:)][:)][:)][:D][}:)][:(!][^][:D]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees
Ja want leuke opmerkingen maken kan ik ook [;)]



We menen het niet zo slecht,he.[:p]

wim

Ronald

citaat:

Vooral de meer modelrails is gevoelig voor uit zijn verband trekken.
Eigenlijk moet je dat soort rails op een zuivere vlakke ondergrond los neer leggen.
Dat gaat natuurlijk niet (niet mooi).
Dus lijmen,maar zorg er dan voor dat de rails niet te zwar in een of meerdere richtingen wordt getrokken.
Dat bereik je met een flexlijm,de rails veert een HEEL HEEL HEEL klein beetje.
Echter net genoeg om te zorgen dat de loks een zo vlak mogelijke baan krijgen,waardoor alle wiele altijd (bijna) conact maken.



Wim, ik geloof je op je mooie blauwe ogen, maar;

- volgens jou als ik de rails leg in flexibele lijm gaan ze dus precies horizontaal liggen? Waar baseer je dat op?
- maar stel dat de rails precies vlak liggen op de door jou genoemde methode, wat gebeurd er dan als er een zware loc overheen gaat? Buigen de rails dan niet iets in waardoor er juist minder contact ontstaat? Het bed is immers flexibel en de loc star.

Leg mij dat nog eens uit, of wat bedoelen die Duitse beroepsbouwers daar dan mee? [:)]

ysbeer

Ja wat is absoluut vlak,de rails direct uit de fabriek zijn zo vlak mogelijk.
Er zit in ieder geval geen spanning in (mechanische).
En komt die er wel in dan (warmte)dan kan de rails uitzetten,zonder te vervormen
Keihard in de ballast is het buigen of barsten.
En het buigt niet altid op zijn gunstigs


Dat doorbuigen moet je zien in tiende of wellicht nog minder van  MM
Het gewicht van de lok zal zeker geen MM doorzak geven.

Neem eens twee plankjes met daarop muurvast geplakt een plaatje ijzer.
Nu proberen de plankjes zodanig tegen elkaar te houden,zodanig dat de twee plaatjes ijzer elkaar voor 100% raken.
Dat lukt je maar heel even of helemaal niet.
Een van de twee plaatjes wat verend zit vast gemaakt dan lukt het vrijwel probleem loos.
Inderdaad bij elk voorbeeld gaat er iets vals dus dit ook .maar wellicht.......

wim