Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Weer eens wat anders dan Belgisch he...

Gestart door Arbeco, 17 september 2011, 20:35:48 PM

Arbeco

Heren spoorders,

Na een zomer vol drukte op het werk (ondanks het weer..) heb ik nu weer wat tijd om in de hobby te steken. Dat was de reden dat jullie even niks van mij hadden gehoord, al heb ik wel regelmatig jullie berichten op het forum gelezen hoor!:) Wel heb ik deze zomer twee diorama's gebouwd, welke thuis in de boekenkast een plaatsje hebben gevonden. Deze keer ben ik een geheel andere weg ingeslagen, en zocht deze keer inspiratie in de USA. Mijn eerste diorama is klaar, en heeft een dorre, droge "woestijn" sfeer, een beetje zoals Nevada. Van mdf maakte ik een soort grote kijkdoos, welke ik voorzag van een gebogen achtergrondplaat van hardboard. Dit is lekker dun materiaal en als je het een beetje nat maakt, laat het zich perfect buigen. Het landschap werd gemaakt op een vlakke plaat, welke ik met blokjes piepschuim op sommige plaatsen wat heb verhoogd. Later werd er gips over en tegen gesmeerd. Het spoor is er op gelijmd, demping was hier niet nodig want er word niet op gereden. De ballast is van Woodland, en heb ik maar h??l licht verweerd, omdat ik op sommige foto's van het grootbedrijf bijna "witte" ballast heb gezien. Het strooimateriaal is van Woodland en Anita D?cor, van de laatste kwam vooral het gesteente. Toen het landschap klaar was, werd de achtergrond geschilderd, en met de airbrush van een wolkenlucht voorzien. Bij het bekende blauw-gele meubelwarenhuis vond ik een led-strip, deze had precies de lengte die ik nodig had voor de verlichting. Tot slot heb ik de buitenzijde grijs geschilderd, en staat het hele spulletje te pronken in onze woonkamer. Er zijn mensen die denken dat ik een aquarium heb neergezet als ze het licht erin zien branden...:D
Dan nu de foto's, helaas is er op sommige het overwegkruis beschadigd, heb de tekst even tijdelijk met een potloodje aangepast. Heb inmiddels op de printer nieuwe teksten gemaakt.

Een typisch Amerikaanse bus moet even wachten tot de Erie F3 is gepasseerd:

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/USAdiorama001.jpg/IMG

Toch wel groot; zo'n SD 50 die recht op je afkomt...

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/USAdiorama005.jpg/IMG

Union Pacific # 4081 nadert de overweg. De weg werd geschilderd met Tamiya Xf 19, een kleur die ik vaak gebruik voor betonimitaties. De gele strepen werden er later met een stift opgezet:

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/USAdiorama003.jpg/IMG

Aan de rechterzijde van het diorama'tje loopt het spoor weg achter een heuvel, Rio Grande 5503 komt ertussen tevoorschijn:

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/USAmodeltreinen002.jpg/IMG

En dan, een overzicht van het hele diorama op zijn plaats.
De lengte is 75 cm, de hoogte 28 cm en het landschap(je) is bijna 30 cm. diep. Na schildering heb ik er nog een naam aan gegeven; "Long Train Runnin'", naar de bekende hit van de Doobie Brothers. De treinen op het stukje spoor zijn wel niet z? "long", maar vond dit wel een tekst die bij dit soort loc's past...
Wel een leuke boekenplank zo, toch?? ;)

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/USAdiorama004.jpg/IMG

Het tweede diorama is ook een eind klaar; dit bestaat uit een rotslandschap met aan de rechterzijde een tunnel in- en uitgang. Foto's volgen! Tot zover,

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

Gerolf

#1
Leuk gemaakt, Len [8D]
citaat:
...Bij het bekende blauw-gele meubelwarenhuis vond ik een led-strip, deze had precies de lengte die ik nodig had voor de verlichting... Er zijn mensen die denken dat ik een aquarium heb neergezet als ze het licht erin zien branden...
Je foto's zijn ook wat blauwig - Geen warmwitte leds in de strip?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

#2
Net als ik optimaal gebruik gemaakt van de zomer merk ik ;-)

Best wel een leuke optie, een kijkdoos in de boekenkast.  Zelf heb ik ook een collectie Amerikaans rollend materiaal dat nu een beetje ligt weg te kwijnen in een opbergdoos.  In een kijkdoos zouden ze veel beter tot hun recht komen.
Mooi gedaan hoor.
Wat dat blauwige licht betreft.  Mocht je fotograferen met een camera dia de raw mode aankan.  Dan zijn er oplossingen om het licht van op de foto warmer te maken.  Raw fotos kan je immers makkelijk bijwerken.  Doe ik altijd met mijn modelbaanfotos, de graden Kelvin veranderen tot de foto er optimaal uitziet.
Ben heel benieuwd naar beeldmateriaal van het rotslandschap.

evan

#3
Leuk sfeertje en vooral een leuk idee.[:)]

Een warmere zonnige kleur zou het inderdaad nog meer af kunnen maken, maar het is in alle geval een tof idee.

Groeten van een andere Americano[8D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vanmiegroet

#4
ik ben ook deeltijd americano.
Ik ben meer voor de GP.
Of de dashkes en de genesis
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Arbeco

#5
Dank voor de tips en reactie's, jongens!
Wat dat licht betreft; ik heb maar een eenvoudig cameraatje hoor, op de foto's komt het misschien wat blauwig over, in 't echt valt dit wel mee....
Vandaag heb ik een paar fotootjes gemaakt van mijn tweede USA diorama, die met het rotslandschap. Deze is nog lang niet klaar; de rotsen moeten nog (veel) verder worden afgewerkt he. Zomaar een paar sfeerplaatjes:

De tunnelingang:



Detail van de rotswand (word nog verder "aangekleed"):



En, natuurlijk, even een loc erop:



Zoals jullie zien, nog wat werk te doen....[:)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Ronald

#6
Len, ziet er strak uit! Wel de dieseltjes eventjes smerig maken...... [:D] [;)]