Printplaten printen

Gestart door PeterC, 17 september 2011, 11:19:58 AM

PeterC

Ik heb enkele printjes nodig voor een besturing maar zie het niet zitten om die fotografisch op de print te zetten.  De printjes laten maken is mij iets te duur :(
Heeft er iemand ervaring met transfer folie om via een laserprinter het ontwerp op de blanco printplaat te krijgen?  Wat is die ervaring en waar vind ik die folie?
Zelf etsen is geen probleem.
Groetjes, Peter


ToThePoint

citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik heb enkele printjes nodig voor een besturing maar zie het niet zitten om die fotografisch op de print te zetten.  De printjes laten maken is mij iets te duur [:(]
Heeft er iemand ervaring met transfer folie om via een laserprinter het ontwerp op de blanco printplaat te krijgen?  Wat is die ervaring en waar vind ik die folie?
Zelf etsen is geen probleem.



met de laser op transparant is het zwart niet dekkend genoeg.
Printen op zen minst met een inktjet of als uiterste met een ALPS.
Of u kan wat ik vroeger deed de met de laser geprinte PCB banen bijkleuren. Maar voor fijne banen niet te doen of heet tijdrovend.
Ik tekende bij met rotring pen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt maar het is niet de bedoeling om die printjes fotografisch te maken.  Ik zoek een folie (en ervaringen daarmee) om het ontwerp op te printen en dan met een strijkijzer op de print te zetten.
Het zijn heel eenvoudige printjes met standaard componenten (geen smd en fijne spoortjes).
Groetjes, Peter


eve

Beste Peter,

Uit ervaring weet ik dat de goedkoopste en snelste manier is : de printjes ergens laten maken. Je krijgt ze in een professionele kwaliteit, geboord of ongeboord naar keuze...(mits opleg per gat).
Geloof me.

Erik

conducteur

citaat:
Geplaatst door eve

Beste Peter,

Uit ervaring weet ik dat de goedkoopste en snelste manier is : de printjes ergens laten maken. Je krijg ze in een professionele kwaliteit, geboord of ongeboord naar keuze...(mits opleg per gat).
Geloof me.

Erik



Waar dan? Ik heb ook al eens gekeken, en val meestal achterover van de prijzen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Erik, ik moet Rian gelijk geven wat betreft die prijzen [xx(]
Ik heb al het nodige materiaal (blanco printplaten zowel enkel- als dubbelzijdig, etsmiddel en boortjes) dus voor mij zou het lonen om ze zelf te maken.  Alleen een eenvoudige transfermethode ontbreekt me nog.
Groetjes, Peter


Gerolf

Belichten van fotogevoelige platen vind ik het eenvoudigste stuk van het hele ets-proced?, toch zeker wanneer het over enkelzijdige printplaten gaat.
Waar knelt het schoentje?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door eve

Beste Peter,

Uit ervaring weet ik dat de goedkoopste en snelste manier is : de printjes ergens laten maken. Je krijg ze in een professionele kwaliteit, geboord of ongeboord naar keuze...(mits opleg per gat).
Geloof me.

Erik



Waar dan? Ik heb ook al eens gekeken, en val meestal achterover van de prijzen.



Ik werkte met een bedrijfje uit Oostende. Het adres vond ik in Elektuur. Het is idd. al meer dan 10 jaar geleden...

Erik

PS : Ik heb ooit ook alles zelf gemaakt. Tekening 2:1, films maken met speciale Agfa-film, ontwikkelen enz., contact belichting op enkel- en dubbelzijdige printplaat, etsen, boren... Man, was ik blij dat ik daar vanaf was.

joble

Hoi,

Misschien is de 'Plot and Go' service van Eurocircuits (alias The PCB Shop) wel interessant voor jou. De prijzen zijn goedkoper dan je zou vermoeden... In ieder geval goedkoper dan zelf etsen (of door iemand laten etsen).

Het principe is dat ze veel kleine printjes van particulieren en bedrijven in een groot paneel zetten dat in Hongarije geproduceerd wordt.

Voordeel is dat je voor een erg lage prijs een professionele print krijgt met soldeermasker, opdruk, ...

Nadeel is dat je enkele dagen moet wachten op je print en dat het enkel gaat als je de data elektronisch beschikbaar hebt (gerber, eagle file, ...) Ik denk niet dat ze PDF's of JPG's aanvaarden.

Ik laat op't werk een groot deel van de prototypes zo maken en ze leveren degelijk werk en afspraken worden steeds nagekomen.

Er zijn ook nog andere PCB pooling services... Maar niet allemaal even betrouwbaar. Zie ook: http://www.circuitsonline.net/forum/view/75982


Als je meer info wil, mag je altijd een PM sturen.

Groeten,
Johan

Havoc

Nog nooit met die folie gewerkt. Wel zelf fotografisch, dan printen met de laser op (aangepast) kalkpapier, belichten in zelfgemaakte lichtbak en etsen. Van die lichtbak staat hier zelfs ergens een foto denk ik.

Nu eerlijk gezegd, tegenwoordig zou ik ze ook uitbesteden. Als ik de prijzen zie van bvb Olimex http://www.olimex.com/pcb/index.html Zelf nog nooit gebruikt omdat ik nu eenmaal het gerief heb. Maar voor die prijs kan je het zelf niet doen. Op het werk gebruiken we http://www.eurocircuits.com/ maar ik heb geen idee of die ook van particulieren aanvaarden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Kijk eens op

http://www.abacom-online.de/html/sprint-layout.html

En dan de firmas die gerber accepteren.
En dan zijn er veel.
1 stuks loont natuurlijk niet ,maar met twintig ben je al goedkoper.

wim

Dirky

Press-n-peel - nekeer googlen!

met het strijkijzer...[:)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dirky

Press-n-peel - nekeer googlen!

met het strijkijzer...[:)]



Voor deze oude, domme man is een echt nederlandse tekst en iets uitgebreider waarschijnlijk beter te begrijpen
Het spijt mij.
wim

Dirky

Press-n-peel is de merknaam van een film die men kan kopen waarop je kan printen met een gewone printer. Met het strijkijzer wordt de tekening overgebracht op de printplaat en die tekening is dan etsmiddel-bestendig. Ideaal om zelf printen te maken...
Enige probleem is dat de dealer die dit ooit in Belgie verkocht van de aardbodem verdwenen lijkt. Waar koopt men dat nu? = nekeer googlen!

[:)]

bellejt

staat gewoon te koop op E*ay.