poten zonder schoren?

Gestart door conducteur, 14 september 2011, 20:26:38 PM

Havoc

#15
Dat systeem van Paulogic vraagt geen uren om op te bouwen! als je de top van de poten afrond, dan klappen die zo samen onder de baan. Je moet enkel de diagonale latten tegen elkaar zetten en er een vleugelmoer door draaien. Dat doe je op 2 minuten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#16
Als ik goed kan tellen heb ik 10 bouten nodig voor het ganse systeem. Dat zijn 2,5 per stuk, Met Gerolf zijn oplossing zijn er dat 2/poot.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#17
10 bouten? Hoe tel jij die? Er zijn misschien 10 bouten, maar die maak je toch niet allemeel los.

Er zijn 4 bouten om de poten bovenaan scharnierend aan de module te hangen. Die vijs je eenmaal in elkaar en laat je zo. Die 2 van de schoren die moet je losmaken/uit elkaar halen en terug vastmaken als je opstelt. Waar zijn die 4 andere bouten?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#18
Er zijn inderdaad tien bouten, maar nog niet zover gedacht dat je die niet allemaal (volledig) los moet maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#19
Ik mis nog altijd 4 bouten. Waar zie jij die? Of ga je de poten met 2 stuks vastmaken bovenaan?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#20
2 aan het kader van mijn baan
2 onderaan de poten
1 op de dwarsregel.
=5

voor 2 paar poten (x2) = 10
Ik ben nog altijd niet mee hoe dat systeem de speling kan opvangen. Zeker doordat je maar 1 bout per poot an het kader hebt? Gisteren in de club niet veel wijzer geworden hoe de poten netjes recht blijven staan met die scharnieren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#21
OK, die onderaan de poten voor de hoogte af te regelen had ik niet geteld. Maar eender wel systeem die ga je altijd nodig hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#22
Die bedoelde ik niet, die twee die op de poten zitten die de dwarsregel vasthouden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

#23
Hierbij mijn oplossing:


In de hoek zit een vierkante balk van 45x45 mm. Daarnaast een gat van 45x45 mm (hier past de poot van 45x45 mm in). naast het "gat" zit een balkje van 45 x 30 mm met daarin een slotbout. Over  het geheel een stuk multiplex met aan ??n kant twee houtdraaibouten en op de slotbout een vleugelmoer.




De poot kan in het gat gestoken worden waarna de vleugelmoer aangedraaid wordt zodat de poot klemt.

Kees-Jan


conducteur

#24
Zal toch voor het systeem van Gerolf gaan, heb ondertussen al gevonden waarop je moet letten om het spelingsvrij te krijgen. (zelfs  zonder 2 verstevingsplankjes waar de poot in past.) De poten komen op 120 cm, dat lijkt mij meer als voldoende gezien er nog een stuk reli?f op komt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#25
Je bent het veel te zwaar en ingewikkeld aan het zoeken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#26
Hoe bedoel je te zwaar? Te ingewikkeld dat zal wel aan mij liggen[}:)][;)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

#27
citaat:
Geplaatst door Havoc

Je bent het veel te zwaar en ingewikkeld aan het zoeken.



Denk ik ook. Het door mij gebruikte syteem werkt echt perfect en is buitengewoon simpel daar je de poten op iedere plek kunt gebruiken en nergens een borg door poten heen hoeft.....

Kees-Jan

lilitrein

#28
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben op zoek naar een betere techniek om mijn poten van het minibaantje te bevestigen aan het baantje zelf. Momenteel zitten die telkens vast met 2 M6 bouten, maar daar zit een pak speling op en staat niet erg stabiel, voorlopig werk ik op twee schragen, maar een deftige presentatie is natuurlijk belangrijk en zou het baantje op ong 1m willen. Is het mogelijk om poten zonder schoren (= schuin geplaatste balken) te maken, want die moeten oftewel met bouten vastgezet worden (pakt redelijk wat tijd in beslag) of vast bevestigen (geen optie, gaat niet moet demonteerbaar blijven, of neemt teveel plaats in in de auto)


Hoi conducteur,

Ik las het probleem over het vastzetten van poten.
Ik heb zelf een modulenbaan waarmee ik op Eurospoor sta.
Ik heb er inschuifpoten onder,dat werkt alsvolgt:
In elke hoek van de moduul komt een poot (lengte maakt niet uit).
Vervolgens zet je de poot in de hoek en lijmt of schroeft er een balkje langs.
Je hebt poten wat ik zo kan zien van 5 X 5 cm.
Dus als le eenbalkje neemt van 5 X 3 cm en dan de 5 cm breedte tegen de rand van je bak lijmt, of schroeft of allebei is het goed.
Poot eruit en in het midden zet je een slotbout van 8 mm die je vanaf de buitenkant verzonken aanbrengt. kan je later weg plamuren.
Nu zaag je uit de poot een stukje ter dikte van de zijplank.
Vervolgens boor je het gat in de poot zodat deze om de slotbout komt te zitten.
Een karrosseriering en een vleugelmoer houden de poot stevig op z'n plaats.
Zelf heb ik het gat in de poot vermaakt tot gleuf van bovenaf, zodat je niet de vleugelmoer en de ring er helemaal hoeft af te draaien bij demontage.
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is uitgelegt,want foto's plaatsen ben ik nog geen held in.

Groeten en Spoorze
Bert
Periode II  Deutsche Reichsbahn
Brawa-Roco-Fleischmann-Märklin-Rivarossi-Piko-Trix. 3-Rail Digitaal-Analoog geschakeld.

just4fun

#29
Je mag ook niet bezuinigen op stevigheid!
Zoals Johan (Havoc) reeds aanhaalde zijn diagonaal geplaatste verstevigingslatten het beste.
En het vastdraaien van 2 of 4 vleugelmoeren mag het 'uren opstellen' niet in de weg zitten.
Beter uw 'uren' spenderen aan een stevige opstelling, dan ergans tijdens een bijeenkomst of beurs een half ingezakte tafel hebben.
Of je nu voor Gerolf z'n systeem gaat, of voor dat van Kees-Jan, of voor een ander, zie vooral dat dat het geheel stevig is en daar zul je vleugelmoeren (of andere) moeten aandraaien.
Ik ben al jaren klank- en lichttechnieker en het opstellen en afbreken van een podiuminstallatie duurt in vele gevallen langer dan de voorstelling zelf, maar beter alles goed doen en nooit problemen hebben (je wil een naar beneden vallende lichtlat echt niet op je geweten hebben!), dan in de stevigheid van het geheel bezuinigen.
Paul