Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Type 93

Gestart door loco, 12 september 2011, 23:25:48 PM

loco

Ik heb nog twee nieuwe foto's toegevoegd. Daarmee heb ik ongeveer alle ingescande foto's van het type 93 bijeen gebracht. Misschien zijn er  nog enkele in priv?verzamelingen en kan ik hiervan een scan krijgen. Graag een seintje.

Wie niet de map in mijn photobucket kan vinden, hier de directe link: http://s1180.photobucket.com/albums/x416/loco__02/Spoor_1_NMBS_Type_93/#!cpZZ1QQtppZZ36




93 (93 002) Turnhout 18-02-1960





93 (93 073) Turnhout 29-09-1955.jpg



loco

De leidingen op de ketel zijn meegegoten in metaal. Op zich oogt dit redelijk goed wanneer je de loc op ooghoogte houdt. Maar sommige onderdelen zijn te ruw gegoten en missen daardoor voldoende detail.
Daarom wou ik de leidingen wegschuren, maar eerst nadat ik zeker wist dat sommige onderdelen die ik daardoor zou kwijtspelen in de handel kon vinden. Op de webisite van KM1 //www.km-1.de vindt je de gepaste onderdelen voor het pimpen van uw BR 91. Echter niet alle onderdelen zijn nog beschikbaar. Ik heb het risico genomen en de onderdelen besteld die ik meende te kunnen gebruiken. In afwachting van de levering ben ik alvast gestart met het weghalen van de leidingen op de ketel.


De leidingen worden met een Aldi-dremel weggeschuurd.tot op 0,2 mm van het keteloppervlak. De ronde schuurbandjes zijn los te koop in de handel waar je meestal ook een dremel kunt kopen.




Met de dremel worden steeds vlotte bewegingen gemaakt van links naar rechts en terug zonder veel druk uit te oefenen. Ook enkele ketelbanden zullen hoogst waarschijnlijk verwijderd worden.




Nergens wordt met de dremelkop lang stilgestaan omdat je anders riskeert om niet gelijkmatig materiaal weg te schuren. De wasluiken zullen ook verwijderd worden.




Steam.N

Spannend !
Je bent erg goed bezig !  Succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jacques timmermans

Peter,

Als je met deze onderdelen je M?rklin loc gaat toerusten, zal hij een heel ander uitzicht gaan krijgen als de nogal simpele M?rklin uitvoering. Let er wel op dat KM 1 uitsluitend Duitse onderdelen verkoopt, die naargelang het tijdperk dat je de Belgische versie van jouw BR 91 wilt inzetten, niet deugen. Ook de prijzen voor deze lossen onderdelen vallen nogal mee!
Ik ben benieuwd naar de verdere afwerking van het model.

Jacques Timmermans

Havoc

Dat is bijna evenveel werk als een nieuwe bouwen! [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

@ Havoc: je hebt gelijk. Daar heb ik ook aan gedacht toen ik er aan begon. Mijn volgende zal ... Ik heb soms veel goestingen, maar probeer toch eerst dit project af te maken.

@ Jacques: Ik vrees dat ik steeds compromissen zal moeten maken tussen Duits en verbelgischen. Ik heb een selectie gemaakt tussen de aangeboden onderdelen. Sommige stukken zijn intussen niet meer verkrijgbaar. Ze hebben mij intussen een brief terug gestuurd met het te betalen bedrag en de onderdelen die ze zullen leveren. Ze verontschuldigen zich voor het niet up-to-date bijhouden van hun onderdelen site. Ik vrees dat ik enkele stukken zal moeten bijmaken. Ik probeer er het beste van te maken en er vooral veel plezier aan te beleven.

adrievans

Ik moet er zelf niet aan denken om een dremel op mijn loks te zetten,maar als ik zie wat jou plannen zijn en wat je al gedaan hebt,petje af[:0][:0][:0][:0]
Op mijn zoektocht naar wat anders kwam ik dit http://s1gf.de/thread.php?postid=26853 tegen.
Misschien zie je er idee?n op of als opsteker om naar toe te werken.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

loco

Wat je op die site kunt lezen, daar lijkt het inderdaad een beetje op waar ik naar toe wil. Alleen begrijp ik niet goed waarom ook de keteldeur, de schoorsteen en de zanddom vervangen worden als deze goed zijn.
Ik zit wel nog steeds met ??n probleem. Hoe zou de kolenbak in de cabine eruit gezien hebben. Daarvan vind ik negens een foto of een tekening.
Ik heb ook nog niet beslist of in het besturingspaneel in de cabine met deur voor de vuurhaard volledig ga gladschuren en vervangen met nieuwe stukken. Eigenlijk mis ik hier ook een foto. Het zal dus met een beetje fantasie moeten, want wie maakte nu foto's van het interieur van oude Belgische stomers die in de jaren '50 en '60 va het toneel verdwenen. ook de onderdelen zal ik dan zelf moeten maken.

Havoc

citaat:
Ik zit wel nog steeds met ??n probleem. Hoe zou de kolenbak in de cabine eruit gezien hebben. Daarvan vind ik negens een foto of een tekening.


Die foto hier hogerop van die kabine zonder dak lijkt me redelijk toepasbaar. Veel anders zal het er niet uitgezien hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik heb toch nog eens terug naar die foto's gekeken. Ik denk dat de bouwer van de loc zonder cabinedak met hetzelfde probleem zit als ik. M?rklin gebruikt de ruimte in de cabine en de kolenbak voor het plaatsen van een luidspreker en de kap van deze luidspreker. Dat is een truukje die ze ook vaak ik HO toepassen, maar dan om een decoder of een motor of ook om een luidspreker te plaatsen.

Ik heb hieronder een foto toegevoegd waarop je de luidsprekerkap nog goed kunt zien. M?rklin heeft zijn interieur povertjes afgewerkt en geen schuiven of deuren voorzien waarlangs de kolen geschept worden. Ik ga later ook een andere luidspreker en andere decoder gebruiken en die onder brengen in de waterbakken zoals ook Jean-Luc heeft gedaan. Zie http://www.spooreen.be/br_91.html.

Voor de kolenbak in het interieur heb ik al enkele foto's gemaakt van interieurs in Mariembourg om mij te inspireren. Ik ga er van uit dat tijdens de levensloop van deze locs in Belgi? ook wel eigentijds aanpassingen hebben doorgevoerd en dat niet iedereen zijn neus in het model gaat steken om te zeggen dat het niet juist is.





bollen neus

Peter, daar heb je helemaal gelijk in, hong gewoon soms af van onderhoudsman tot onderhoudsman. Het zou me niets verwonderen als dezelfde locomotief verschillende soorten en vormen hebben gehad van kolenbakken dus zou ik het doen zoals je bezig bent.[:)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door loco
Ik ga er van uit dat tijdens de levensloop van deze locs in Belgi? ook wel eigentijds aanpassingen hebben doorgevoerd en dat niet iedereen zijn neus in het model gaat steken om te zeggen dat het niet juist is.
Helemaal mee eens. "Plausibel" is een goed streven bij de binneninrichting [;)]
Weeral een mooie foto, trouwens [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

De week zit erop en na wat ditjes en datjes met jaarlijkse verplichtingen, moeten we noodgedwongen weer zorgen voor brood op de plank. Dus het zal hier weer langzaam bergaf gaan.

Maar we zijn weer een stap verder. Ik heb de buren de opdracht gegeven om onze postvrouw goed in het oog te houden. Niet alleen haar Nieuwjaar lonkt, maar ik moet vooral mijn pakske met KM1 onderdeeltjes krijgen.



Wat hebben we gedaan. De ketel is ontdaan van al haar leidingen.
Na het wegschuren van de leidingen wordt met een vijl het oppervlak verder gladgevijld.





Omdat alle meegegoten onderdelen verdwijnen, is het belangrijk om vooraf de plaatsen te markeren waar later de nieuwe onderdelen moeten komen. Vergeet ook niet de wasluiken tegen het machinistenhuis te markeren.





Om beschadiging van de zanddom en de stoomdom te vermijden, worden deze onderdelen afgeplakt.





Dit werkje is goed opgeschoten. Nu de afwerking nog.






Voor het fijne vijlwerk gebruik ik naaldvijlen. Vooral in het wegvijlen van alle leidingen rond de zanddom kruipt veel tijd. Het risico op beschadiging va het metaaloppervlak is hier het grootst. Nu begrijp ook ook waarom sommigen opteren om een nieuwe zanddom te plaatsen.





Hier zie je het resultaat rond de zanddom beter. Later worden nieuwe zandleidingen geplaatst waardoor je de oneffenheden niet meer zult zin.





Op de stoomdom moet de bovenste aansluiting aan beide zijden verwijderd (weggevijld) worden. Hiervan heb ik geen extra foto gemaakt.





Nu nog de afwerking met slispapier of schuurpapier met korrel 800 of hoger dat watervast is, zodat ik het oppervlak met water en shuurpaier kan gladschuren tot het blinkt.





loco

De onderdelen van KM1 zijn onlangs toegekomen. Ik heb er wel even op moeten wachten vanwege een misverstand. Mijn Duits is niet wat het zou moeten zijn. Vandaar.

Veel is het niet. Naast de twee trappen, heb ik twee ventielen, wasluiken en leidinghouders gekocht. De andere onderdelen zoals een nieuwe zanddom, een schoorsteen en een rookkastdeur lijken me niet zinvol om aan te schaffen, omdat hier de onderdelen van M?rklin wel voldoen.
KM1 heeft onderdelen die bestemd zijn voor het superen van het M?rklinmodel BR91. http://www.km-1.de/html/messingteile_br_91.html




Op de foto zie je ook de dakhaken die ik via ebay gekocht heb.
Ook op internet heb ik een leverancier van klinknagels in messing en zogenoemd Riffelblech (ik ken het Nederlandse woord niet) gevonden bij http://www.modellbauhandel-fiedler.de.




Havoc

Riffelblech = traanplaat, rijstkorrelplaat
Met vakantie voor onbepaalde duur.