Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Type 93

Gestart door loco, 12 september 2011, 23:25:48 PM

Gerolf

Mooie foto, Peter [8D]
Als de rest van het boek dat je noemt dezelfde kwaliteit biedt ben ik verkocht [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerolf
Als je van stoom houdt, dan mag je niet twijfelen om dit boek te kopen. Alle foto's zijn van superkwaliteit. De meeste opnamens zijn gemaakt met een technische camera met kantelbare lens waardoor je de scherptediepte onder controle kunt houden. Dat betekent ook, ??n foto, ??n negatief die je in de achterwand van de camera schuift. De foto's zijn met vierkleuretechniek afgedrukt, waardoor je bij de weegave zelden dichtgelopen zwarten krijgt en een ongeloofelijke doortekening in de grijswaarden ziet. (Dit hangt natuurlijk ook af van  de manier waarop de fotogtaaf zijn foto's trekt, en de  manier van ontwikkeling van de negatieven). Alleen is ofsetdruk gebruikt voor het boek. Dit is een minpuntje, anders zou dit werk waarschijnlijk 58 euro kosten in plaats van 29. Ik heb met de auteur gesproken (Thiery) en hij bezit nog een schat aan foto's die nog nooit geplubliceerd zijn.

Michiel

Ik ben eigenlijk ook wel een beetje verkocht. Waar is dit boek te bestellen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loco

Op http://www.lsmodels-magazine.com/ Hier vind je nog meer foto's waardoor je een algemene indruk krijgt.
Ik heb gisteren nog naar 'Het Spoor' in Haasrode gebeld en zij zouden van plan zijn om ook een aantal exeplaren in te doen.
BVS zou het ook op zijn boekenlijst zetten.
Begin december is er de boekenbeurs in Lier (van de Geit) en daar ga je het ongetwijfeld ook vinden.
En voor de rest weet ik het niet. Er zullen ongetwijfeld nog verkopers zijn.
Misschien ook TSP. Maar zij hebben de verzameling van Bruno Dedoncker waarvan ze de foto's ook stelselmatig uitgeven. Beide fotografen trokken vaak smen op waardoor je de indruk hebt dat je sommige foto's al eens eerder gezien hebt. Het verschil zit hem in de camera en de gevoeligheid van de gebruikte filmnegatieven. Jacques Henri Renaud kon beschikken over 400 asa film van kodak die revolutionair was in die tijd. Hierdoor kon hij ook foto's maken van treinen in beweging zonder bewegingsonscherpte.

loco

Weer een productief weekend achter de rug. Geen bezoek aan de werkplaats in Mechelen gebracht. Als alternatief een lichte reactie op mijn jaarlijks griepvaccin moeten doorstaan, wat mijn ??n dag ellende en miserie opleverde. Liever dit dan een week plat in bed.

Maar tussendoor toch kunnen doorwerken. Na veel nadenken besloten om de deuren eruit te nemen en ze te vervangen door een deur die kan opengaan. Waarom? Zo kan je later beter het interieur zien. De originele M?rklin deuren zijn veel te dik naar mijn zin. En het lijkt leuk om te doen.

Wel duikt er na deze bezigheid een nieuw probleem op. De vijzen waarmee de cabine vastzit op het chassis zitten vlak achter de deur en worden daarmee opvallend zichtbaar. Deze gaten moeten dus elders opnieuw geboord worden op een minder opvallende plaats. Tevens ga ik later op de bodem een houten vloertje aanbrengen. En dan zit deze vijs echt in de weg. Maar niet alleen de vijzen voor de bevestiging van het bodemgedeelte van de cabine, maar ook de verhoogde steunpunten van de bunker waaronder de luidspreker geplaatst wordt (in het midden van de cabine) zal moeten wijken. Dit wordt een klus voor volgend weekend. Ik heb nog ??n week om na te denken hoe ik dit ga aanpakken.


De deuren verwijderen gaat gemakkelijk.
Met een slijpschijfje van dremel en een vaste hand lukt deze karwei zonder moeite. Wel moet je gebruik maken van de flexibele boorkop. Anders kan je de slijpschijf niet haaks op de deur zetten. Tenzij je een boormachine hebt met een zeer dunne boorkop, zoals tandartsen gebruiken. Niet te betalen, maar wel degelijk materiaal.
Ook moet je op tijd stoppen. Beter de vroeg dan te laat. Wegvijlen kan nog altijd. Bijvijlen lukt me nog steeds niet.









Met een tang met lange platte bekken wordt de deur naar binnen geplooid zodat ze van zelf loskomt.



Met een bolle frees worden de opstaande randen aan de binnenzijde gladgefreesd. De twee andere freesjes op de foto heb ik eigenlijk niet gebruikt. Niet teveel wegfrezen, want bijfrezen lukt me ook deze keer niet. Op de voorgaande foto kan je de opstaande schuine randen van de deur nog goed zien.



De afwerking gebeurt met een vijl en schuurpapier. Zo ziet het eruit als het werk af is.

loco

Gisteren kunnen doorwerken en mij bezig gehouden met het wegfrezen van de ophoging in de vloer van de cabine. Ik gebruik hiervoor een Emco Unimat 3 die ik zo'n 25 jaar geleden gekocht heb. Deze draaibank heeft een freeskolom.Hiervoor moet je wel de motor voor de draaibank demonteren en tegen de freeskolom monteren. Ook de boorkop van de draaibank kan opnieuw gebruikt worden. De diepte kan met een afzonderlijke regelaar zeer fijn ingesteld worden zodat je steeds met 0,1 mm kunt werken. Echter tijdens het frezen is de bevestiging van deze fijninstelling stuk gegaan. Jammer want het werk was bijna gedaan.
Hieronder zien jullie het resultaat.


Met een Emco Unimat 3 draaibank die met een hulpstuk ook als freestafel kan gebruikt worden wordt met een vingerfrees van 8 mm de ophooging voor de bevestiging van kap waaronder de luidspreker zit, weggefreesd. Dit is nodig omdat deze verhoging storend is wanneer de deuren openstaan en omdat anders geen vloer met planken kan gelegd worden.


Deze klus is geklaard. De verhoging van enkele mm is weggefreesd in dunne laagjes. Met ruw schuurpapier kan de bodem glad gemaakt worden.


De EMCO Unimat 3 heb ik zo'n 25 jaar geleden gekocht en heeft intussen al heel wat goede diensten bewezen. Eigenlijk is ze niet krachtig genoeg voor Spoor 1. De freesplaat rust op de beitelhouder van de draaibank en kan in twee richtingen bewegen


Uit een stuk polystyreen van 2 mm wordt een plaat gesneden die exact in de opening pas. Voor het vastzetten heb ik secondelijm gebruikt

loco

Het wordt tijd dat ik nog eens een stand van zaken opmaak. Na enkele slapeloze nachten is er weer schot in de zaak gekomen.

De originele kolenbak werd al eerder verwijderd tijdens de demontage van het model. Bij de Belgische versie is er maar ??n geweest die een verhoogde kolenbak heeft gekregen (of behouden). Normaal heeft de Belgische variant een lage kolenbak. Met enkele latjes hout die ik gekocht heb in een plaatselijke handel voor modelboten en vliegtuigen (Albatros) heb ik een  nieuwe kolenbak in elkaar gezet met secondelijm op basis van wat overblijft van de originele kolenbak. Leter worden de latjes nog verbonden met een stripje messing en enkele klinknagels. Ook de echte kolen zullen niet ontbreken.


loco


Nog enkele foto's van de aangepaste kolenbak.











Peter

Als ik dat zo bekijk Peter, gaat dit weer een van je pronkstukken worden. Je ziet zo aan de vooruitgang van de verbouwing de zorg die je er, dank zij je ervaring, aan besteed.
Proficiat alvast
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Via Ebay heb ik voor een prikje beslag kunnen leggen op een setje met 8 dakhaken die ik ga gebruiken om het dak van de BR91 een upgrade te geven. Waar deze dakhaken oorspronkelijk van komen weet ik niet, maar ze lijken mij in elk geval geschikt voor mijn model. Ze zijn in kunststof en hebben onderaan een schuin lopende verbinding waarvoor ik een passend gaatje moet maken in het dak.





De dakhaken van M?rkln zijn in metaal en met het dak in ??n geheel mee gegoten. Met een vijl worden de originele dakhaken weggevijld.  




Daarna worden de plaatsen met een potloodlijn gemarkeerd waar de nieuwe dakhaken moeten komen. Vervolgens worden vier gaten schuin geboord en de dakhaken geplaatst.




De Belgische type 93 heeft op het dak een richel voor het water. Deze heb ik gezaagd uit een staafje in messing. Voorlopig ligt deze richel nog los op het dak. Ik moet nog uitzoeken hoe ik hem vast kan maken.




Terwijl ik dit schrijf moet ik regelmatig denken aan mijn goede vriend die momenteel opnieuw is opgenomen in Gasthuisberg in Leuven na een moeilijke operatie. Hij is een gepassioneerd modelbouwer die voor elk probleem een oplossing vindt. Zo zijn er maar weinig. Ik mag gelukkig vaak op zijn kennis en kunde beroep doen. Voorlopig moet hij zijn modelactiviteiten een tijdje staken, maar intussen is hij nieuwe plannen aan het maken voor de toekomst. Momenteel is hij aan aan de betere hand. Ik weet dat hij van op zijn bed op internet kan, en dus zeker ook dit draadje zal volgen. Veel sterkte makker, en tot binnenkort.

Kees-Jan

Wat een mooi bouwverslag zeg.

Er is ook een Marklin naar mij in aantocht [;)]

Heb even de vrijheid van gebruik van een foto genomen Loco om wat te tekenen:



Laat me maar weten wat er verbeterd kan worden:

Kees-Jan

loco

Kees-Jan
Wat ik vreemd vind aan jouw voorbeeld is dat de tekening op de waterbakken en de cabine bestaat uit een brede gele band en een dunne zwarte band.
Volgens mij moet het geel zwart zijn, en het zwart moet geel zijn. Door jouw foto te zien begin ik zelf al te twijfelen over het geel. In de bruine schildering was het een brede zwarte en een dunne rode band. Let ook op de hoeken, die zijn afgerond naar binnen en niet naar buiten zoals op jouw voorbeeld. Je zou eens naar de foto's moeten kijken van het echte voorbeeld. (zie in mijn photobucket). Er zitten er enkele tussen die heel duidelijk zijn. Als het moet stuur ik je de foto's in groter formaat. Jammer genoeg zijn er geen kleurenfoto's met dergelijke schildering.
Ik zou ook eens moeten opzoeken of de achterzijde ook deze belijning had. Ik denk het niet.
Tevens heeft het model met deze kleurrijke belijning eveneens ketelbanden in goudgeel. De nummering met vijf cijfers heeft een ovaal en cijfers in gemsleer (dit is de kleur van zeemvel of hoe noemen jullie dit).
De nummer 93.065 is slecht gekozen. Deze heeft een naar binnen afgeronde kolenbak. Zie ook in mijn photobucket voor foto's van de 93.065.
Ik zou de cilinder vooraan onder de bufferbalk ook niet in het groen schilderen, dit lijkt me een fantasietje.
Tot slot lijkt het groen te licht. Ik hou meer van een donkerder groen (zoals jouw P8).


Gerolf

Knap bouwverhaal tot nu toe, Peter [8D]
Die dakhaken zijn mooi, maar welke functie hebben die in 't echt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Ze dienen voor het oplichten van het dak. Vaak met het bovenste deel van de cabine. Onlangs zag ik dergelijk dak gelicht in de werkplaats van Treignes.


Gerolf

Bedankt, Peter. Ik had al zo'n vermoeden, maar dat is nu bevestigd.
Knappe foto van die werkplaats-sc?ne [:p] Ze hebben precies iets meer dan alleen het dak gelicht [;)]
Is dit familie van een "type 93"? De dakhaken lijken op die foto eenvoudiger.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw