Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Type 93

Gestart door loco, 12 september 2011, 23:25:48 PM

loco

Na een lange onderbreking ben ik onlangs terug aan de slag gegaan.
Deze onderbreking had ik nodig om een oplossing te zoeken voor enkele problemen die er zeker aan te zaten komen. Daarnaast heb je soms nog andere dingen te doen.

Hier gaan we dan.

Vooraan op de loc op de voetplaat voor de keteldeur is een traanplaat geplaatst. Deze traanplaat in messing had ik ooit ergens gekocht en heeft slechts een dikte van 0,3 mm. Dus net nog plooibaar. Met een houder van een hobbymes (X-Acto) heb ik de rondig aangebracht. De traanplaat werd vastgelijmd met secondenlijm.







Op de treden naast de cabinedeur werd eveneens traanplaat voorzien.
Eigenlijk had ik hier beter het trapje verwijderd en een nieuwe gemaakt met de traanplaat. Misschien doe ik dit later nog.




Het volgende wordt de schoorsteen die een typisch kapje krijgt.

doomslu

Mooie details Peter.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loco

De schoorsteen heeft een typisch kapje zoals je die bijna uitsluitend op Belgische stomers vindt.
Hiervoor werd een restje messing gebruikt. Omdat het van de eerste keer zelden goed komt, heb ik geexperimenteerd met twee exemplaren. Later wordt de kap met een klinknagel in schaal 1 aan beide zijden vastgezet.









loco

Alle gaatjes voor de leidingen werden geboord met een handboor. Daarna kunnen de leidingen geplooid en geplaatst worden. De leidingen worden nog niet vastgelijmd. Dit gebeurt pas na het schilderen. Ook de dunne leidingen worden vooraf geplooid en geplaatst.


Voor de leidingen op onderstaande foto's wordt messingdraad van 1,5 mm. De kranen komen van KM1 en werden vorig jaar gekocht. Tijdens het plooien wordt steeds gecontroleerd of de waterbak kan geplaatst worden. Ook met de andere leidingen die nog moeten geplooid en geplaatst worden, moet je nu ook zo goed als mogelijk rekening houden. De voorgeboorde gaatjes kunnen hierbij helpen.








Gerolf

Mooie en interessante foto's  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

#80
Vandaag nog wat kunnen werken. Hier het resultaat.

Voor het aanbrengen van de leidingen worden ook de onderdelen geplaatst die later de leidingen kunnen hinderen.
Hier de wasluiken.
Het grote wasluik in niet meegebogen met de ketel en kan ik zelf ook niet rond plooien. Daarom de opening (spleet) die hierdoor aan de boven- en de onderkant ontstaat zoveel mogelijk onzichtbaar gemaakt. Later zullen de spleetjes toegemaakt worden met tweecomponentenlijm.








Let hier ook rechts op de binders die drie leidingen moeten samenhouden. Deze zijn samengesteld uit twee stukjes die normaal gebruikt worden voor één enkele leiding.





Hier enkele stukjes die gebruikt worden om de leidingen tegen de ketel te houden. Een goeie naam heb ik er niet voor. Van twee wordt één bruikbare gemaakt.








Rond de pomp worden eveneens de leidingen aangebracht. Hierbij worden foto's gebruikt als voorbeeld en worden enkele gaatjes extra geboord.






De pomp is geen Belgische pomp. Hier moet je een compromis maken. Een nieuwe pomp zelf maken of de bestaande inkorten en tevreden zijn met wat je hebt. Het gat dat onder de pomp ontstaat zal ik later dicht maken.

mini

Peter , dat wordt een heel mooie lok !!
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

1op32

Knap werk, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Steven123

Heel knap werk Peter, erg interessant project om te volgen  ;)
Nog veel succes met de constructie!

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

loco

Omdat ik later nog een rookgenerator zou willen inbouwen moet de keteldeur wijken. Deze keteldeur is in kunststof en zou door de warmte van een rookgenerator kunnen aangetast worden. Dus beter nu actie dan later de schade te moeten herstellen.
Een keteldeur en ring heb ik gevonden bij Hegob (http://www.hegob.de)
Bij Hegob zijn nog andere onderdelen te koop die nuttig kunnen zijn bij het verbouwen van Märklin stoomlocomotieven.


De keteldeur is in messing. eerst moeten de bramen verwijderd worden. Hiervoor gebruik ik een Proxxon schuurbandmachine.















Van de oude keteldeur kan niets gerecupereerd worden. Maar onderaan is nog een plaat die dienst doet als steun van de ketel. Die kunnen we wel gebruiken. Hiervoor gebruiken we een figuurzaag.




Peter

Super Peter.
Ik blijf dit draadje met volle aandacht volgen
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Die keteldeur scharniert dus echt ...  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Citaat van: Gerolf op 15 maart 2013, 18:42:55 PM
Die keteldeur scharniert dus echt ...  8)


Inderdaad,
maar goed ook, anders kan ik die vlampijpen nooit uitkuisen. ;)
Wel moet nog gaatjes geboord worden en moeten er nog sluitingen op de deur komen.

Steven123

Ferm machien  8)
Bestaat er geen mogelijkheid om met magneten te werken voor de afsluiting van die keteldeur?

Veel succes met de constructie
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

loco

Dat van die magneten lijkt me een goed idee.   Dat moet ik onthouden.  Er bestaan zeer kleine magneten, dus het is zeker uitvoerbaar. Misschien iets voor de toekomst. Maar eigenlijk moeten er grendels op komen en de deuren moeten met deze grendels worden opengemaakt. Ik vrees dat ik de grendels zelf zal moeten maken, want ik vind er nergens die ervoor kunnen dienen.