Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Type 93

Gestart door loco, 12 september 2011, 23:25:48 PM

loco

Bedankt Havoc. Wist ik niet. Voor de eerste keer dat ik dit woord hoor.

Intussen ook meer uitleg gevonden op wikipedia:
Een traanplaat of tranenplaat is een plaat waarin druppelvormige uitstulpinkjes zijn gewalst. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om een veilig loopoppervlak te cre?ren, onder andere op plekken waar het glad kan zijn (bijvoorbeeld op trappen). Het licht ongelijkmatige oppervlak zorgt voor grip, tegen wegglijden.
Traanplaten zijn meestal van aluminium of staal gemaakt en kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden als (deur)mat of als vloer voor in een boot, maar ook wel als versierend wandelement.

loco

Eindelijk heb ik wat tijd gevonden om terug actief het model af te werken. Gebrek aan tijd en andere verplichtingen hebben ervoor gezorgd dat ik niet kon doorwerken. Het heeft immers niet veel zin om in stukjes en brokjes te werken. Want voor ik goed weet waar ik dan aan begin moet ik het project alweer enkele dagen (of zelfs weken) stilleggen.

Er is nog een lange weg te gaan voor het model klaar is. Er is nog veel werk te doen. Vooral deze laatste loodjes wegen het zwaarst. Voor ik kan schilderen (spuiten met een airbrush) moeten alle onderdelen klaar zijn. Deze onderdelen moeten niet noodzakelijk gemonteerd worden, maar ze moeten wel klaar liggen voor de definitieve  montage na het schilderen.

Wat staat er nog te gebeuren? In willekeurige volgorde.
Ik weet nog niet of ik alles ga kunnen realiseren. Maar dat zien we wel als we zo ver geraken.

- NMBS Spoorlamp
- Stoomaansluiting
- Decoder XL + luidspreker
- Biesjes - sierlijnen - ketelbanden
- Nummering Loc
- Details vuurhaard
- Verlichting cabine
- Houten vloer in cabine
- Gril voor achterste ramen
- Extra trede cabine
- Cabinedeur
- Kolenbak interieur
- Handgrepen op het dak
- Handgrepen vooraan
- Trapje vooraan
- Extra stroomafname op wiel met slipband
- Traanplaat vooraan + op kleine voettreden
- Handgreep achteraan boven nieuwe trap
- Dakrand (watergoot)
- Zwarte rand wielen
.... en wat ben ik nog vergeten?

Laten we beginnen met de trapjes vooraan en achteraan. De Belgische versie van de T9.1 hebben vooraan een trede en achteraan een verlengde onderste trede.




Eerst dacht ik deze trede in plasticard te maken, maar dat bleek geen goed idee.




Na de mislukte poging met plasticard (Evergreen strips) heb ik besloten om de trapjes van KM1 te gebruiken die ik eerder had besteld. (zie terug)





De treden werden losgemaakt van de handgrepen en nieuwe gaatjes werden geboord voor een stang van 1 mm dik. De onderste trede heb ik gezaagd uit een traanplaat gekocht bij http://www.modellbauhandel-fiedler.de. Ik heb meerdere pogingen nodig gehad om de trede op juiste lengte te zagen, te vijlen en de gaatjes op de juiste plaats te boren.





De gaatjes boor je best op 1,1 mm en de opening in de voetplaat van de loc mag je achteraan gerust tot 1,3 mm gaan. Dit is nodig omdat je wat speling moet hebben om de trapjes in de juiste positie te plaatsen. Onderaan zie je het model uit plasticard (Evergreen strips)





De voorste trede heb ik gemaakt uit de derde trede van het model van KM1 dat achteraan vervangen wordt door een verlengde trede.







Gerolf

Mooi gedaan, man [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knap !
Blij dat je terug aan de gang bent [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik bewonder jouw systematische en verzorgde werk en daarenboven erg helder en duidelijk uitgelegd en ge?llustreerd. En wat lijkt dan het allemaal zo evident. Erg knap modelbouwwerk. Ik volg je relaas met veel plezier.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Idem dito hier.[:)]

Durango

En ook hier.[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

ToThePoint

Knappe dinges !
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

Vervolg

De deuren van het M?rklin model werden verwijderd met een slijpschijfje. In de plaats hiervan wil ik deuren die kunnen opengaan. Zo kan je beter in het interieur kijken en ben je verlost van de dikke  metalen deuren van M?rklin. Alleen had ik geen ervaring met het scharnieren van deuren en had ik helemaal geen rekening gehouden met de wanddikte die bovenaan dunner is dan onderaan.
Mijn eerste test was gedoemd te mislukken. Zij bestond uit een buisje waarin een draad van 1 mm scharnierde. Dit systeem werd aangepast door het buisje in drie stukken te zagen en de deur op te hangen aan het middelste gedeelte. Het kan beter. Ik weet het. Misschien dat ik later nog eens een nieuw ontwerp maak.




Enkele bladzijden terug zie je hoe ik de deuren weggeslepen heb. Hier ??n fotootje om het geheugen op te frissen.




Bij de ophanging van de deuren moet rekening houden met de binnenwand van het model die bovenaan dunner is dan onderaan. Hierdoor moet je de dikte van de deur aanpassen.







Dit is nog het oude systeem, dat vervangen werd door het ontwerp op volgende foto. In de bodem is een gaatje geboord waarin het buisje wordt vastgemaakt.




Dit is het definitieve ontwerp. Waarschijnlijk bestaan er betere oplossingen. Maar dat is dan voor later.


Bij gebrek aan afbeeldingen of tekeningen van de kolenbak in de cabine, heb ik mijn fantasie maar los gelaten en zelf een interieur ontworpen op basis van foto's van locomotieven die ik in Treignes gemaakt heb.
Met stukjes plasticard en stripjes van Evergreen zie je hieronder het resultaat.



De kolen komen via een trechter in het midden terecht. Links en rechts  heb je twee kastjes waarin de machinist en de stoker hun persoonlijk spullen kwijt kunnen. In deze kastjes vind je ook materiaal om aan de loc te sleutelen, enkele vodden om te poetsen en nog van alles.



De nieuwe kolenbak komt op de plaats waar M?rklin zijn luidspreker had gemonteerd.



Er is weinig plaats voor dit ontwerp van kolenbak. De deuren moeten nog open kunnen en op de bodem komt later nog een houten vloer.


bollen neus

In messingplaat 0,4 m/m is dat geen eventuele optie ter vervanging van de grote deur aan buitenkant?Of is dit te dik van materiaal? Moet niet van mij hoor, zo is het ook goed maar aangezien je meestal messing materiaal al hebt gewerkt dacht ik dat het definitief ook zo kon, meer niet.Dan gaat het allemaal wat in dezelfde lijn verder. Ik denk later bij schilderwerk/ spuitwerk dat je steeds een verschil gaat kunnen zien tussen plastic card en messing materiaal maar ik kan ook natuurlijk verkeerd zijn hoor.[:)]

loco

Eric
Een hele goede suggestie waar ik zelf niet aan gedacht heb. Het voordeel van messing is vooral dat je het kunt solderen in plaats van lijmen. Hierdoor kan niet alleen de deur dunner, maar kan ik waarschijnlijk ook gemakkelijker een oplossing vinden voor de schuin oplopende zijwand die bovenaan dunner is dan onderaan. Ik ga het alvast bestuderen en uitproberen.

bollen neus

Peter,
Ik zou het zonde vinden van al jou werk als er achteraf iets moest mislopen van spuitwerk of dat je ergens spijt van gaat krijgen, nu zijn er nog geen glazen gebroken vind ik, en het voordeel is natuurlijk het solderen, oersterk.Ook is het sterker van constructie, wil je achteraf wat plastic card gebruiken als afwerking zoals fijne profielen dan is dat nog te doen, alhoewel er genoeg messing profielen bestaan in alle maten. Ik probeer maar wat mee te denken en af en toe werkt die "ene" grijze hersencel wel eens een fractie van een seconde.[:D]
Neen alle gekheid op een stokje, zelf ben ik ook al bezig met voorbereidend werk voor een eventuele verbouwing van een NOHAB model spoor O (maar ik voel er me nog niet klaar voor) vandaar dat ik dit draadje met veel plezier volg.[:)]

Gerolf

Al eens gedacht aan nieuwzilver ipv messing?
Even goed te solderen, even goed te etsen, even duur, maar vooral sterker.
Ik gebruik zelf bijna geen messing meer om onderdelen uit te etsen [;)]
Het is wel vreemd dat het oorspronkelijke model zo'n dikke wanden heeft.
Voor de stevigheid (kinderhandjes)? Of voor het gewicht (adhesie)?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

#73
De dikke wanden zijn typisch M?rklin. Het is een model in zamac en voor de stevigheid heeft men dan maar dikke wanden gebruikt. Alleen is die wand niet overal even dik. Er mankeert nog meer aan het model, maar dat zien we wel meer bij M?rklin. Het is trouwens een model dat al enige jaren in hun programma staat. Gelukkig wel voorzien van een knappe sterke motor en van anti-slipbanden!!!! Net als in HO is het interieur niet uitgewerkt. Daarin bevindt zich een zwarte kap waaronder een luidspreker zit. Die zie je niet als het model rijdt. Dus, waarom dan details aanbrengen moet M?rklin gedacht hebben. Hetzelfde kan je zeggen van de meegegoten leidingen, enz. enz.

Met messing heb ik al wel wat ervaring. Niet met etsen. Ik ga dit weekend eens proberen een plaatje te zagen dat kan dienen als deur, en met enkele stripjes moet het mij wel lukken om een ophangsysteem uit te werken en vast te solderen.

Dat het allemaal wat uitloopt vind ik niet zo erg. Er is geen haast bij. Ik probeer wel eerst dit projectje af te werken voor ik aan het volgende begin. Anders blijven ze onafgewerkt in de kast staan.

Volgende weken ga ik beginnen met het uittekenen van de belijning en het ontwerp van het locnummer. Die ga ik dan laten uitprinten. Maar eerst moet ik mij nog verdiepen in dergelijk programma, want daarin ben ik ook geen expert.

Tot slot komt dan nog de elektronica en het geluid.

bollen neus



"Dat het allemaal wat uitloopt vind ik niet zo erg. Er is geen haast bij. Ik probeer wel eerst dit projectje af te werken voor ik aan het volgende begin. Anders blijven ze onafgewerkt in de kast staan."


Daar ben ik het meer dan 100% mee eens, ik denk als je de meeste draadjes leest dat er enorm veel onafgewerkte modellen in de kasten staan al? toch een pak meer als dat er wordt afgewerkt dan. Het is dikwijls ergens aan beginnen als teaster en dan verdwijnt alles zoals sneeuw voor de zon zonder dat je er nadien nog ooit iets van terug vind of leest dat alles goed is afgelopen.[:)]
Peter, dit is de juiste ingesteldheid om iets af te werken, gaat het niet dan is er nog steeds morgen en die komt ook wel vanzelf.[:)]