Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Type 93

Gestart door loco, 12 september 2011, 23:25:48 PM

Kees-Jan

Respect!

CiteerVoor je gaat airbrushen moeten de loopvlakken van de wielen afgeplakt worden. Hiervoor gebruik ik 'The Edge' Tape for fine masking van 4,76 mm breed (http://www.artobi-airbrush.be/index.php?action=article&aid=4535&group_id=20000037&lang=NL).
Daarnaast gebruik ik eveneens Tamiya masking tape. (https://www.tamiyausa.com/articles/feature.php?article-id=222)
Beide tapes zijn in verschillende breedtes verkrijgbaar.
De achterzijde van de wielen worden met gewone schilderstape afgeplakt. Deze achterzijde wordt gebruikt voor de stroomafname.

Veel werk. Zo deed ik dat tot voorkort ook.

Wat veel minder werk is en net zo goed is: De hele wielen in de kleur zetten en daarna het loopvlak/rand met een wattenstaaf met thinner schoonmaken.

Kijk:


(deze bijna 1 meter lange stomer heb ik in opdracht in de kleur gezet).

Succes met de verdere opbouw van deze mooie stomer!

Rangeerduivel

Mooi geflikr om eens te doorbladeren Kees-Jan!

;)

loco

@ Kees-Jan
Deze werkwijze paste ik vroeger ook toe bij de finale vernislaag. Toen nog wel in HO.
Ik heb er nog nooit aan gedacht om ze ook te gebruiken na het schilderen met een bepaalde kleur.
De wielen zijn nu mee in de tweecomponentenvernis geplaatst die kort na het zwart werd aangebracht.
Bedankt voor je suggentie. Ik ga ze in ieder geval onthouden als mogelijkheid.

Kees-Jan

Graag gedaan.

Ik bedacht het toen de opdrachtgever me vertelde dat hij het schoonmaken met een glasvezel potlood deed. Daar dat krassen kan geven op het loopvlak leek me dit minder schade geven.

Succes met de verdere opbouw (hier staat ook nog het nodige te wachten op een aanpassing).

loco

De voorbije week zat ik samen met de 'Leuvense Spoor 1 Vrienden' in Dortmund met de baan van Jean-Luc en Albert van 'Lingen naar Gefrees'. Het was een prachtige week met vele bekende gezichten. Bedankt voor jullie bezoek en de vele lovende woorden.

Aan het locje heb ik even niet verder kunnen doen. Daarin komt snel verandering.




In het interieur werd een houten vloer gelegd met dunne latjes die ik in een modelbouwwinkel voor boten heb gevonden. De latjes werden met klassiek houtlijm vastgezet.

Herwig

    [ P.P. ]:    "Parket Peter"  ... .                                     Peter,   dit  93erke wordt echt mooi.

Rangeerduivel

Zeer mooi Peter,
alleen stel ik mij de vraag of er in een stoomloc wel een houten vloer kan/mag liggen vanwege het brandgevaar... :-\

;)

Michiel

Een heel pertinente vraag! Ik vroeg het me ook af, maar:


(foto: wikimedia.org)

Geen beeld van type 93, maar van de BR 50, maar het gebruik van een houten vloer bleek gebruikelijk. Zie vb ook hier:
http://fr.123rf.com/photo_12307254_detail-d-39-une-salle-des-machines-locomotive-a-vapeur.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Thanx voor de mooie foto's Michiel,
Uiteindelijk hebben ze altijd water bij de hand... ;D

;)

SuSke

Zo een groot brandrisico is nu ook weer niet in de cabine. De vuurhaard zit veilig achter die schuif en die is toch helemaal in staal en gietijzer.

En je gaat daar nu niet direct brandende kolen terug uitscheppen  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loco

Inderdaad. Ik heb een gelijkaardige foto van de BR50 in Mariembourg (Treingnes) en van enkele andere stomers. Je had locomotieven met een vloer in staalplaat, maar de meesten hadden een houten vloer. Meestal ligt de vloer in dwarsrichting. Soms in de langsrichting, maar dan gaat het vaak om korte balken op dwarse dragers.

ToThePoint

En wete waarom dat een houten vloer is ?
In de winter is dat niet te harden aan de voeten een stalen vloer. Die mannen bewegen wel, maar staan altijd stil en uw voeten worden snel ijsblokken als het goed vriest. Een stuk karton of plank onder uw voeten en ge hebt er gene last van.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

loco

We zijn alweer een stapje verder.
De goudgekleurde ketelbanden zijn aangebracht. Ze komen nog van tape van Graupner. Deze zijn waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar.
De kolenbak is gevuld met verschillende lagen met echte kolen bijeengekouden met Kristal Klear.
Daarna werden de voorgeplooide leidingen zijn aangebracht waarbij ik moet opletten met de juiste volgorde.
De dunne leidingen die vooraf werden groen geschilderd worden in de juiste vorm geplooid terwijl ze worden aangebracht.

We naderen nu de eindfase.
Mijn transfers zijn al enige trijd geleden getekend, maar mijn drukker van dienst heeft geen wit als basislaag voor het geel. We blijven dus nog wat wachten.
Hiermee heb ik wat tijd om mij met het digitale aspect bezig te houden. De Zimo sounddecoder is afgevoerd. In de plaats komt een ESU XL. De rookgenerator moet opnieuw uitgetest en afgesteld worden. Wanneer dit niet lukt, dan wordt het een model zoner gepulseerde rook.














GVL

Mooi en zuiver afgewerkt.  Ketel en cabine lijken al een patine gekregen te hebben.
Dit wordt ongetwijfeld een stijlvolle lok.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }