Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Binnenverlichting wagons

Gestart door Guyke253, 12 september 2011, 21:56:30 PM

Guyke253

Hallo,  Ik heb tweedehands 4 wagons gekocht met binnenverlichting. Ik rij digitaal. De binnenverlichting knippert konstand. Ik heb reeds de koperen lamellen (voor stroomopname), en de assen gekuist. Geen resultaat, nogsteeds Discobar. Weet er iemand een oplossing? Ik had gedacht aan een condensator, maar ik weet niet welke en hoe in te bouwen. Groetjes verder aan alle kollegas MODELSPOOR liefhebbers.

ysbeer

Knippert het ook als de trein stilstaat,of alleen als hij rijdt????
wim

Guyke253

Bedankt voor de interesse.  De verlichting knippert alleen als ze rijden. Groetjes

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Guyke253

Bedankt voor de interesse.  De verlichting knippert alleen als ze rijden. Groetjes

Als het nog gloeilampjes zijn dan zul je met een condensator niet ver komen
De condensator Die een speciale schakeling nodig heeft werkt alleen redelijk bij led lampjes.
De contacten verbeteren,of nieuwe leds monteren voorzien van een condensator.
Die strippen zijn duur maar niet te duur.
wim

Gerolf

Extra stroomafname is waarschijnlijk nuttig, maar let op dat je wagentjes nog soepel blijven rijden.
Het zijn 4 rijtuigen... er een vaste stam van maken, en de stroomvoorziening doorverbinden  [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Guy,

normaal zou je met 2 stroomopnamepunten per kant voldoende moeten hebben om een vrij constante verlichting te hebben (sporadisch onderbroken op wissels en dergelijke). Ik heb hier 2-assers met binnenverlichting die redelijk constant brandt. Voordat je begint met een grote ingreep, check eens:
- de rails, gebruik een railgom en zorg ervoor dat het loopvlak van de rails perfect proper is; geen vuil, geen verf, geen lijm, ... eventueel met een houten latje het hardnekkig vuil weg krabben.
- het loopvlak van de wielen: leg een vel keukenrolpapier met wasbenzine over een los spoor, en rol je rijtuigen erover heen en weer tot je geen zwart spoor meer hebt.
- de sleepcontacten, meet na of ze allemaal werkelijk contact maken met het wiel, en goed aanlopen. Eventueel de sleepcontacten wat bijbuigen.
- heb je toevalig geen slecht contact tussen sleepcontect en lampje? zit het lampje los in het voetje?
- je zou eventueel kunnen overwegen om de sleepcontacten zeer sumier te kunnen smeren met een grafiethoudende smeerolie, erg spaarzaam.

Als alles hierboven goed zit, zou de binnenverlichting toch vrij constant moeten branden. En anders? Twee mogelijkheden: elektrisch doorverbinden van rijtuigen, of condensator met voedingsschakeling en LED's plaasten. Maar zorg in elk geval eerst dat de basis goed is.

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Guyke253

Allemaal bedankt.  Het zijn dus allemaal nog lampjes. Ik zal proberen de contacten en de assen en de wielen nogmaals proper te maken en alles opmeten in de hoop dat het knipperen stopt.  Ik zal ook mijn sporen nogeens een grote poetsbeurt geven.
Groetjes en nogmaals bedankt.
Guy

Tricolor

hallo Guy,
je vermeld niet welk merk je gekocht hebt.
Het zou kunnen dat je gewoon de "gloeilamp" moet vervangen.
Fleischmann heeft 2 vershillende "gloeilampjes" voor binnenverlichting.
1 voor analoog  , 1 digitaal.
mijn zelfde probleem was opgelost door vervanging gloeilaamp digitaal.

Mvg,

Bjorn

Guyke253

Hallo Bjorn.
Bedankt voor de reactie.  De wagons en binnenverlichting zijn van MINITRIX.  Ik zal eens informeren of er speciale lampjes voor digitaal bestaan van Minitrix.  Goede tip.

Bedankt en groetjes.
Guy

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Guyke253

Hallo Bjorn.
Bedankt voor de reactie.  De wagons en binnenverlichting zijn van MINITRIX.  Ik zal eens informeren of er speciale lampjes voor digitaal bestaan van Minitrix.  Goede tip.

Bedankt en groetjes.
Guy

NIET DOEN
Die lampjes zijn niet speciaal,ze zijn alleen voor een hogere spanning gemaakt.
Stinkend duur,en het knipperen blijft,dat ligt aan het contact.
Koop een paar led strips met condensator,dan besteed je het geld beter dab bij trix
Kijk eens bij digirails

wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Tricolor

hallo Guy,

mijn zelfde probleem was opgelost door vervanging gloeilaamp digitaal.

Mvg,

Bjorn

Heel voorzichtig en vriendelijk gezegd.
Een vreemd verhaal,wat ik nauwelijks kan geloven.
Digitale gloeilampen bestaan niet,digitale leds ook niet.
wim

Tricolor

@Ysbeer,

"Digitale gloeilampen bestaan niet,digitale leds ook niet."
Was om het kind een naam te geven...
Weet ook wel dat er geen "digitale lampen" zijn , verschil zit in de spanning "gebruik".
Mijn probleem met fleischmann wagons was zo opgelost en voor  50 cent per "lampje" gaan we niet klagen over de kostprijs.Had er maar 3 nodig en ze gaan al enkele jaren mee.
Goed contact is ook noodzakelijk natuurlijk

PS:
(Heel voorzichtig en vriendelijk gezegd) - no hard feelings , ieder mag zijn reactie/mening plaatsen....

Mvg,

Bjorn