Kleuren kiezen voor Preiserkes

Gestart door Pol, 08 september 2011, 14:47:56 PM

Pol

Beste vrienden,

Ik kocht laatst een doos ongeschilderde wehrmachtsoldaten van Preiser, maar ik ben reeds in het bezit van een aantal voorgeschilderde exemplaren.

Dom van mij natuurlijk want hoe kan ik nu deze ongeschilderde kerels goed laten passen bij hun fabrieksmatig voorgeschilderde kameraden...

Iemand idee?n of tips? Bestaat er bijvoorbeeld ergens een lijst met de kleuren die Preiser zelf gebruikt, of is er zoiets als een soort ral-kaart te verkrijgen voor modelverf of ...

Ik kijk uit naar jullie reacties,

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Met mijn reactie ga je niet veel zijn...
Ik zou namelijk in jouw plaats gewoon wat verf gaan mengen tot ik de juiste kleur heb.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stoomloc

Pol,

Zou het niet eenvoudiger zijn om alle figuren, ook de geschilderde in ??n en dezelfde kleur te schilderen.[:)] Een kleur die dicht bij de kleur van de geschilderde figuren ligt.

Mvg

Wim

Peter

De meeste Preiser figuurtjes van de Duitse Wehrmacht hebben een "feldgrau" uniform. Preiser houdt zich, wat betreft historische figuren altijd aan de juiste kleuren.
Voor het Feldgrau kan je hier in Belgie, het beste nummer 111 gebruiken van Humbrol (vroeger onder HM-6) Als het aboluut niets mag verschillen moet je zien dat je in Duitsland de modelverf van Elita kan kopen. Deze is wel niet in alle modelspoorwinkels verkrijgbaar.

Hier hun website : http://www.elita.de/nether.html

of bij Conrad (hebben wel niet alle tinten in voorraad)

PS: de RAL nummer is 6006, maar al je die zo gebruikt is de kleur te donker omdat je rekning moet houden met het "Schaal-effekt" waardoor de kleuren een ietsje lichter zijn. (hoe kleiner de schaal, hoe lichter)
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Allemaal bedankt voor de reacties.
Peter; ik ga die Humbrolverf zoeken en het eens proberen!

Grts,

Pol

H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ysbeer

Hangt dat werkelijk zo nou.
Als je 30 /50 preisers door elkaar (gemend zetten)zet dan zie je toch geen kleur verschillen.

Netjes smeren met verf die in de buurt komt lijkt mij op afstand van 1 meter of meer al prima.
Ook in het echt zijn er door lichtval e.d wel kleur verschillen.
Die vallen heus niet zo op,wel natuurlijk als je twee mannetjes op een volledig kale tafel vlak naast elkaar zet,maar wie doet dat.
Kleine verschillen worden door de rest van de opgeving echt wel opgegeten.
wim

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

conducteur

De een zijn uniform zal wat meer afgebleekt zijn door de zon dan de andere. Daardoor komt het kleurverschil. Heb je meteen een 'verhaaltje' te vertellen rond de sc?ne die je met de figuurtjes wil maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

De kleuren die ik heb gegeven zijn vanzelfsprekend de kleuren voor uniformen in "nieuwe" staat. Verbleken of "weatheren" moet ieder voor zich beslissen. De vraag was voor dezelfde kleur als de door Preiser geschilderde figuurtjes.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

Yep, ik had het begrepen hoor, Peter!

Cozzy, die link had ik reeds bekeken; toch bedankt!

En wat betreft "dezelfde kleur"; als het burgers waren, zou het geen probleem zijn. Maar gezien het soldaten zijn, moet hun uniform wel ietwat overeenkomen: vooral als ze redelijk dicht bij elkaar komen te staan.

Ik ga alvast eens een paar dingen proberen als ik nog eens tijd heb. Ik zal de resultaten hier wel posten.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

swarol

citaat:
Geplaatst door Pol

Yep, ik had het begrepen hoor, Peter!

Cozzy, die link had ik reeds bekeken; toch bedankt!

En wat betreft "dezelfde kleur"; als het burgers waren, zou het geen probleem zijn. Maar gezien het soldaten zijn, moet hun uniform wel ietwat overeenkomen: vooral als ze redelijk dicht bij elkaar komen te staan.

Ik ga alvast eens een paar dingen proberen als ik nog eens tijd heb. Ik zal de resultaten hier wel posten.

Groeten,

Pol



op de bouwdozen zoals vb tamiya van wereldoorlog 2 staan alle kleuren vermeld van alle verfen die je kan gebruiken, want in de duitse uniformen zit wel verschil in, whermacht enz, ook de uniformen zelf bestaan uit verschillende kleuren

heb hier nog een paar bouwdozen liggen als je wil kijk ik het wel eens na en stuur ik het u door [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Pol

Keitof! Je mag me die nummers doorsturen hoor![:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

swarol

citaat:
Geplaatst door Pol

Keitof! Je mag me die nummers doorsturen hoor![:)]



zal ze straks eens opzoeken dan stuur ik ze door[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Johnnytrein

http://ralkleuren.com/ misschien ben je hier wat mee google is nog steeds je vriend.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about