Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

wissels aansluiten

Gestart door swarol, 06 september 2011, 18:02:57 PM

Peter

Nee, Swa

Er gaat 1 draad van de transfo naar dat kastje (de plus)
Er gaat 1 draad van de transfo naar de wissel (de min)
Er gaan twee draden van dat kastje naar de wissel
Met vriendelijke groeten
Peter

Johan Poelmans

Dit:

Heb ik in http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12910 gevonden, na een eenvoudige google opdracht op 'wissel aansluiten' ;)

Ok het is voor een sein, maar het principe is hetzelfde. Vervang het sein door de wissel.

Groeten,
Johan
 

swarol

thx johan heb men fout nu gezien, dacht dat het kastje rechtstreeks van de transfo met + en - moest gevoed worden,

de overgebleven plug aan het kastje is dan enkel om een ander kastjes in serie te zetten

zoals ge ziet ben ik geen groot licht maar we doen ons best
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

thx voor de goede hulp wissels werken met de kastjes,

nu een paneel maken en de draden trekken, daar heb ik toch een beetje bang van,

want zo eenhandig met rolstoel onder de tafel....zal wel zien hoe het gaat!
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

citaat:
Geplaatst door swarol

thx voor de goede hulp wissels werken met de kastjes,

nu een paneel maken en de draden trekken, daar heb ik toch een beetje bang van,

want zo eenhandig met rolstoel onder de tafel....zal wel zien hoe het gaat!



Dan leg je ze toch op de tafel,werkt alles goed dan werk je ze weg met wat gras,grond,gispweg of zo iets.
Ik heb alles na mijn 50ste op de tafel gelegd,of in huisjes verstopt.
Nu iets ouder is dat een zegen (met grote Z)
Voor echt grote zaken heb ik een plankje onder de tafel met alles er op,en dan een luikje in de tafel (wel weggewerkt)maar indien nodig graaf ik het gewoon open,net als in het echt

wim

swarol

das een goed idee thx wim, moet het meeste toch nog aanleggen,

heb momenteel 6 van die schakelkastjes, dat is goed voor 24 wissels.

maar wat gebruiken jullie alls voeding want nu overal tranfo,s zetten is wat veel denk ik,

weet ook niet hoeveel licht men aan zo een transfo kan hangen, de wissels is er maar ene dacht ik omdat ze niet voordurig in gebruik zijn.

maar de lampjes en dan nog eventueel beweging van molens of zo,

hebben jullie meerdere voedingen of maar een bron?

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Johan Poelmans

Een stevige transfo van pakweg 72VA kan wel wat aan (kijk eens op conrad). De meeste verlichting is tegenwoordig LED, en dat pakt niet zo veel. Zelfs motortjes vallen goed mee: op mijn baan gebruik ik zelfs allemaal servomotoren voor de wissels, en die hangen met z'n 30 op 1 transfo. Bij het inschakelen van de baan moeten die allemaal geinitialiseerd worden, hetgeen een enorme piek moet trekken. Toch trekt die transfo dit zonder problemen.

Er is wel een verschil tussen die oude transfos voor analoog en de transfos die tegenwoordig verkocht worden voor digitaal. Mijn oude roco transfo geeft geen 20VA, terwijl die conrad er dus 72VA geeft.
VA (volt-ampere) is trouwens een waarde voor vermogen. Je hebt Watt, maar die houdt alleen rekening met puur ohmse lasten (weerstanden). Van het moment dat je spoelen en condensatoren aansluit zal een waarde in VA echter meer zeggen. Vermogens van generatoren en transformatoren worden dus altijd zo uitgedrukt.

Misschien nog een tip voor je wissels aan te sluiten: als je je draden lang genoeg laat ter hoogte van de knoppen, dan kan je achteraf nog een wisseldecoder in de plaats zetten en je wissels met de lokmuis/computer schakelen.
 

swarol

thx voor de tip johan zal zeker eens bij conrad een kijkje nemen
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Johan Poelmans

Ja, je hoeft nu niet meteen naar conrad te hollen. Je oude transfo voor analoog zal wel in veiligheid gaan wanneer hij het niet meer kan trekken. Krijg je daar last van kan je nog steeds eentje bij conrad zoeken... Maar weet dat er inderdaad wel wat verschil op wil zitten.
 

swarol

wel  wat kan sparen eens kijken wat de prijs is zodat ik weer he...of vrouwke moest eens vrijgevig zijn, een mens mag dromen[8D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa